Saarlased laevafirma tegevusest nördinud, vedaja süüdistab ilma (34)

MIKK RAUDSEPP on üks saarlasest, kes kurdab probleemide üle soodustuse saamisel. Eile Kuivastu sadamas. MAANUS MASING

MIKK RAUDSEPP on üks saarlasest, kes kurdab probleemide üle soodustuse saamisel. Eile Kuivastu sadamas.
MAANUS MASING

Saaremaa suurim spordisündmus jäi laevafirma käitumise tõttu ilma suurest hulgast pealtvaatajatest, peab nüüd lappima auku ürituse eelarves ja üritab end uppumisest päästa. TS Laevad põhjendab rallipubliku kahanemist tormise ilmaga. Olgugi et see liiklust ei takistanud.

Rallit korraldava Saaremaa Ralli MTÜ esindaja Einar Soe sõnul ei taha ülemäära dramaatilisi toone võtta, kuid hinnang parvlaevaliikluse mõjule, mis puutub Saaremaa rallisse, on ühene: “Katastroof!”

Esialgse hinnangu kohaselt tuli mandrilt Saaremaale rallit vaatama ligikaudu 40% vähem rahvast kui mullu. Mandrilt tulijad moodustavad aga rallipublikust väga suure osa.

Tuhandeid reisijaid vähem

Einar Soe sõnutsi ei ole publikuarvuveel kokku löödud, kuid iga vähegi kogenum rallikülastaja võis märgata, et pealtvaatajaid oli tänavu tõepoolest hõredamalt. Ka TS Laevade edastatud nädalavahetuse üleveoarvud – 12 451 reisijat ja 5105 sõidukit – kinnitavad Soe sõnu. Võrdluseks eelmise aasta rallinädalavahetus – 19 590 reisijat ja 7071 sõidukit.

Einar Soe sõnul pole ka imestada, kui kõik huvilised suudeti üle vedada kahe parvlaevaga. Varasematel aastatel on järjekorrad tekkinud isegi siis, kui rallihuvilisi veeti suuremate laevadega. Et publiku huvi on langenud, Soe ei usu. Ühelgi Eesti rallil ei ole sellist kukkumist olnud.

Soe märkis, et nende hirmud said seega tõeks. Põhjuseks see, et tegelikult ei olnud veel nädal enne rallit selge, millised laevad siis liini teenindavad. Algul oli juttu ühes suurest ja ühest väikesest. See tähendanuks ilmselgelt järjekordi ning kindlasti tegid paljud oma otsuse sellest lähtudes. Siis leiti liinile parvlaev Ionas, kuid kohe järgnes sõnum, et oodatava tormi tõttu võib see laev mitte sõita.

Palus mitte paanitseda

Veel reede hommikul edastas Praamid.ee Facebooki leht infot, et tuleb tugev tuul ja järjekorrad võivad kujuneda pikaks. Mida ei tulnud, oli tuul, aga ka rallihuvilised. Einar Soe sõnul vestles ta laevafirma esindajatega korduvalt ja palus neil mitte paanikat külvata.

Korraldajad märkisid, et veel mõni nädal enne rallit oli õhus koguni küsimus, kas mitte rallit üldse ära jätta. “Tegelikult ei teadnud me ju päris lõpuni, mis siis toimuma hakkab,” ütles Soe.

Einar Soe sõnul on saadud rahaline kahju vähemalt viiekohaline summa, mis paneb korraldajad korraliku löögi alla. Soe usub küll 50-nda ehk juubeliralli toimumist, kuid võimalik, et selleks tuleb ette võtta mõningaid ümberkorraldusi. Kas seni rallit korraldanud MTÜ Saaremaa Ralli ka veel selleks ajaks elus on, näitab lähitulevik.

TS Laevade pressiesindaja Sirle Arro pidas kurja juureks tormist ilma. “Loodame, et nii ralli korraldaja kui ka hea ajakirjanik panid tähele, et nädalavahetusel oli Eestis torm, tugev tuul ja muutlik ilm, mille tõttu oli laevaliiklus häiritud,” ütles Arro. Tema sõnul tegid kaptenid otsuseid igal konkreetsel ajahetkel. Arro sõnul jagati infot küllaldaselt.

“Suure tõenäosusega loobus osa inimesi saartele sõitmisest mitte niivõrd tormi tõttu häiritud laevaliikluse pärast, vaid pigem just halva ilma tõttu,” arvas Arro. “Ka mandril toimuvate suurürituste puhul sõltub publiku hulk väga suurel määral ikkagi ilmast ja see on paratamatus.”

Sirle Arro sõnul võttis Ionase kapten niigi riski. “Ilm oli väga muutlik ja heitlik. Ilmateade andis saartele esimese kategooria tormihoiatuse. Kapten võttis riski ja läks merele, teades, et on palju Saaremaa ralli huvilisi.”

Arro lisas, et kui poleks edastatud hoiatust tormi ja reiside ärajäämise kohta, saanuks nad kindlasti pahameele osaliseks, kui inimesed oleksid pidanud sadamas passima.


Jamad soodustusega

Saarte Hääleni jõuab pidevalt probleeme saarlase soodustuse saamisega.

Näiteks rääkis saarlane Mikk Raudsepp, kuidas ta tegi endale pileti ostmiseks vedaja veebilehel konto, sisestas kõik vajalikud andmed, kuid sõiduki soodustust ei saanud. Kuna ta viibis välisriigis, siis ei hakanud ta nende infoliinile helistama. Raudsepa sõnul on ta ise saarlane, auto on Saaremaal registreeritud ja soodustust peaks saama. Reisija soodustuse ta siiski sai. Sadamas tema küsimusele vastata ei osatud.

Teine juhtum oli selline, kui Kuivastus ei antud soodustust, Virtsus aga anti. “Inimene läks Kuivastu poolt esimese TS Laevade opereeritava praamiga. Pakkus kassajärjekorras ka auto tehnilist passi, et soodustust saada. Seda polnud vaja – öeldi, et nendel on kõik kompuutris olemas. Maksis ära, aga kohe piletit üle ei vaadanud. Alles siis, kui ta pühapäeval tagasi tuli ja avastas, et on Virtsus väiksema summa maksnud, hakkas tal koitma, et laupäeva hommikul maksis ta rohkem. Kui ta kassast küsis, öeldi, et nemad Virtsu poolel ei tea sellest midagi, küsigu Kuivastu poolt. Kuivastust öeldi, et nüüd pole teha midagi,” kirjeldab asjaosaline.

TS Laevad kommenteeris, et kõik juhtumid lahendatakse eraldi ning selliste juhtumiste puhul tuleb klienditoele anda teada. Juhul kui klienditoe telefon ei vasta, palutakse saata e-kiri.