Keskkonnaohtlik Kreeka laev koristatakse suveks (1)

AS Ecosalvager lubab 25 aastat tagasi Kaugatuma rannavetes madalikule sõitnud Kreeka laevavraki koristada järgmiseks suveks.

Ehkki algselt kavatses ettevõte vraki silmapiirilt kaotada selleks sügiseks, ei kulgenud kõik plaanipäraselt ning töödega alustatakse uuesti kevadel. „Pooleli ei jäta, plaanid on tehtud ja niipea kui jääolud lubavad, läheme uuesti kohale,” ütles Oma Saarele AS-i EcoSalvager juhatuse liige Kristjan Kalda, kelle sõnul viiakse vraki koristamine lõpule ühekorraga. Vraki lahtilõikamine ja äravedamine võtab aega mitu kuud.

Tänavu juulis alustades kulusid ettevõttel esimesed päevad kormoranide tühjade pesade koristamisele ja keskkonnaohtlike masuudimahutite likvideerimisele. Suurem osa masuudist põles küll 1994. aastal laevavraki ebaõnnestunud koristamise ajal puhkenud tulekahjus ära, kuid mõned mahutid olid alles, milles olev masuut võinuks merre sattuda. “Laev on veepiirilt ära roostetanud. Kui see nüüd üks aasta veel siin seisnuks, siis oleks koos ülemise tekiga kokku kukkunud,” on EcoSalvageri projektiinsener Viktor Väli öelnud ajalehele Meie Maa. Tänavu suvel viidi Paldiski sadamasse ka esimesed pargasetäied vanarauda.

Aastate jooksul on erinevad firmad ja kohalikud elanikud minema vedanud umbes kolmandiku laevast. Viktor Väli hinnangul saab laevalt veel umbes 5600 tonni vanarauda ja tööd lähevad maksma umbes 1,5 miljonit krooni.
Kuna oli tegemist jäälõhkuja-tüüpi kaubalaevaga, on eriti paksud laeva veealused seinad. Ligi 30 uppunud laeva koristanud Väli kasutab laevakere lõikamiseks spetsiaalset Rootsist ostetud seadet, mis suudab läbistada ka pooleteise-meetrise betoonbloki. Seade tekitab 4000-kraadise kuumuse, mis lubab töid teostada isegi vee all.

Kreeka lipu all sõitnud laev Alta ehitati 1957. aastal Kopenhaagenis. Laeva pikkus oli 159 meetrit, laius 22 meetrit, parda kõrgus 16,8 m. Ariste lahes madalikule sõitis laev 9. novembril 1981. aastal ja jäi 6 meetri sügavusse vette.

1994. aasta mais üritas Emexi tellimusel laeva tükkideks lõigata ja ära vedada vanaraua kokkuostuga tegelenud firma V.K.J, kes peagi tööd katkestas. Vanaraua äravedamiseks mõeldud pargas uppus rannikuvette ja laevavrakk pandi kogemata põlema. Ära jõuti lõigata osa vraki veepealsest poordist, peatekist ja roolimajast.

2005. aastal soovis laeva osta ja vanarauaks lõigata Soome firma SIM Arendus OÜ, kuid loobus üritusest.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 75 korda, sh täna 1)