Jääteele minek on seotud riskiga (4)

Jääteele minek on seotud riskiga

 

Suur väin pole veel nii viss, et võimaldaks ametlikku jääteed avada. Ometi sõitsid sajad sõidukijuhid nädalavahetusel omal riisikol kas Kuivastust või Virtsust merejääle, läbides Muhu ja mandri vahelise vahemaa kümmekonna minutiga. Seoses raskete jääoludega kulub parvlaevadel ühest sadamast teise jõudmiseks tavalisest märgatavalt rohkem aega.

„Vähemalt sada autot oli siin nädalavahetuspäevadel küll sõitmas. Täna on neid üsna hõredalt,” kommenteerisid nähtut Kuivastu sadama töömehed.
Eile ennelõunal sõitis Kuivastust jääle kümmekond sõidukit, sealhulgas ka mõned raskemakaalulised džiibid. Samapalju autosid jõudis Virtsust õnnelikult Muhumaale. Mitteametlikule jääteele riskis minna ka kaua aega Saare maavanema kohuseid täitnud nüüdne Eesti Posti peadirektor Hans Teiv.

„Mul oli Kuressaares asjaajamisi. Lubasin kell kaks Tallinnas olla. Praamiga ei jõua,” märkis Teiv kella 12 paiku ja läinud ta oligi.
Virtsust sõitis jääle haagises hobust vedav sõiduk. Sohver koos kaaslase ja suksuga jõudis kenasti üle jää Muhusse.

Ühe sõiduauto juht keeras Kuivastus enne jääteed auto tuldud teele tagasi, otsustades teisele kaldale jõuda siiski parvlaeva pardal. „Kui ametlikku jääteed pole, siis mina jääle ei sõida,” oli roolikeeraja resoluutne.

Loo autor ise otsustas aga merejääl sõitmise ära proovida. Tee oli sile ja hästi nähtav. Peagi jõudsin teemeeste juurde, kes mootorsaaniga merejääl liikudes mitmes paigas kontrollmõõtmisi tegid. Saarte Teedevalitsuse Orissaare jaoskonna teemeistri Vilmar Laagi sõnul on väinajää keskmine paksus 25–26 sentimeetrit. Jäätee avamiseks peaks külmataat paar sentimeetrit juurde lisama.

Vilmar Laagi arvates võiksid nad selliste ilmade püsimajäämise korral ametliku jäätee avada nädala lõpus. Juba täna alustavad teemehed selleks ettevalmistuste tegemist. „Jäätee tuleb korralikult tähistada. Nii Virtsu kui Kuivastusse paneme infoplakatid, kuhu märgime kõik vajaliku info. Tööle asuvad jääteevahid, kes mõlemal pool liiklust reguleerivad, lubades sõidukeid jääle teatud vahemaa tagant. Jäätee rajamiseks ja korrashoidmiseks küsime ministeeriumilt täiendavalt raha,” rääkis ta.
Saarte teedevalitsuse liiklusohutuse juhataja Aivo Tasase hinnangul on ametlikult avamata jääteele minemine inimese isiklik risk.

Saarte Teedevalitsuse Hiiu osakonna juhataja Hannes Vaidla ütles eile, et Hiiumaa ja mandri vahelise jäätee eeluuringute andmetel on lubatud jääpaksusest õhemates kohtades puudu veel 5–6 cm. ”Olukord on piiri peal, ühest küljest külma on, aga kevad surub peale,” rääkis Vaidla.

Hannes Vaidla sõnul on Saaremaa ja Hiiumaa vahelised jääolud veel kehvemad. „Minu tööloleku 16 aasta jooksul pole sellist seisu veel olnud,” imestas Vaidla. Alles nädala eest oli kilomeetri kaugusel rannast jää paksus 8 cm, eilseks oli see kasvanud 11 sentimeetrini.

Kehvadest jääoludest hoolimata sõidetakse Hiiumaa ja mandri vahet omavoliliselt. Vaidla sõnul on sellise nn salasõidu tõttu tekkinud jäässe koormuspraod. „Keset merd on jää paksus vaid mõniteist sentimeetrit,” ütles Vaidla ning rõhutas, kui ohtlik on jääle minna ning et kui praegu trass lõhutakse, siis ei saagi sel aastal jääteed avada.

Maanteeinfokeskuse andmetel oli eilse päeva seisuga avatud kaks jääteed. 3,5 km pikkune Haapsalu–Noarootsi jäätee, mis kulgeb Haapsalust Holmi kalda tänavalt Noarootsi Österby sadamasse, ja 10,2 km pikkune Rohuküla–Vormsi jäätee, millele on pealesõit mandrilt Rohuküla ja Vormsilt Sviby sadamast.

Aare Laine, Liise Kallas

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 45 korda, sh täna 1)