„Lennuk põleb!” – lennukirike ehmatas reisijaid (1)

„Lennuk põleb!” – lennukirike ehmatas reisijaid

 

Pühapäeva õhtul Kuressaarest Tallinna siirduval Aviesi reisilennukil süttis stardirajal vasakpoolne turbomootor. Intsidendi ajal lennuki pardal olnud viieteistkümnest inimesest keegi kannatada ei saanud. Spetsialistide väitel ei olnud tegemist mootori põlenguga, vaid mootori väljalasketorus süttis sinna sattunud kütus.

Pühapäeva õhtul Kuressaarest Tallinna lendama pidanud lennufirmale Avies kuuluv lennuk (reis U3504) Jetstream31 oli juba stardiraja lõpul end õhkutõusmiseks ümber pööranud, kui üks reisijatest järsku märkas, et lennuki vaskpoolne mootor põleb.

Tol hetkel lennuki pardal viibinud Kuressaare elanik Peeter Jessar kirjeldas olukorda järgmiselt: „Lennuk oli juba stardirajale jõudnud, et seal ringi keerata ja Roomassaare sadama suunas õhku tõusta, kui kõlas vaevukuuldav müts. Samas oli näha, et lennuki vasakpoolne propeller hakkaks nagu seisma jääma.”

„Järgnevalt märkasin, et lennukimootori ülaosast tuleks nagu auru või suitsu, mida hakkas üha rohkem tulema, kui lennuki propeller juba täielikult seisis,” jätkas Jessar toimunud sündmuste kirjeldamist. Sellest hoolimata liikus lennuk aga stardirajal edasi kuni selle lõpuni, mistõttu jäi paljudele reisijatele mulje, et piloodid ei saanud aru, mis tegelikult toimub.

Kui lennuk oli jõudnud raja lõppu ja end õhkutõusmiseks ümber pööranud, kuulis Peeter Jessar tagapool istunud reisija hõiget: „Põleb!” „Vaatasin kohe uuesti illuminaatorist välja (istusin vasakul pool eest teisel pingil) ja nägin, et lennuki vasakpoolse mootori tagaosast on väljas päris suur punane leek,” rääkis Jessar. „Minu hinnangul võis leegi pikkuseks olla vähemalt 30 cm või isegi rohkem.”

Kiire reageering

„Kargasin püsti ja koputasin päris tugevalt pilootide uksele ning hüüdsin eesti keeles, et lennuki vasak mootor põleb. Tegin seda vist mitu korda,” ütles Jessar. „Samal ajal olid ka teised reisijad püsti tõusnud ja nõudsid lennuki ukse avamist. Tol hetkel lennuk kas praktiliselt seisis või oli seisma jäämas. Reisijate nõudmise peale avanes piloodikabiini uks ja sealt öeldi salongis viibinud stjuardessile (vist vene keeles), et ta avaks ukse.”

Kui uks avati, tuli Jessari sõnul lennuki salongi põleva mootori vingu. Kõik inimesed said aga lennukist õnnelikult välja. Intsidendi hetkel oli lennuki pardal 15 inimest – 12 reisijat, kaks pilooti ja stjuardess. „Üsna kohe tulid lennujaamast autod, reisijate pagas laaditi autodele ja reisijad ise viidi lennujaamahoonesse,” kirjeldas oma üleelamisi Peeter Jessar, kes samas lisas: „Seekord läks vist õnneks!”

Jessari sõnul jäi temale küll mulje, et lennuki meeskond ei osanud tekkinud olukorda kohe adekvaatselt hinnata. „Üks reisijatest, kahekümnendates aastates meesterahvas ütles veel kommentaariks, et evakuatsioon on neil küll viletsavõitu,” kirjeldas ta toimunut. Jessar mainis veel, et kui reisijad olid lennukist väljunud, siis võis vähemalt viie minuti jooksul jälgida, et lennukimootori sisemus tõepoolest põles. Seejärel olevat aga leegid nagu iseenesest kustunud ja tuletõrjujate abi ei vajatud.

Tegu ei olnud mootoripõlenguga

Kuressaare lennujaama juhataja Mati Tang ütles kommentaariks, et mis tegelikult juhtus, sellele küsimusele peavad vastuse andma eksperdid. „Esialgsetel andmetel polnud tegu mootoripõlenguga, kuigi see välisel vaatlusel nii võis tunduda,” rääkis ta. „Tegelikult võis mootori väljalasketorus süttida sinna mingil põhjusel sattunud lennukikütus, mis lihtsalt ära põles. Kuna aga väljalasketorus tekkis põleng, siis mootor seiskus. Kas tegid seda piloodid või leidis see aset automaatselt, eks seda näita edasine uurimine.”

Igatahes eile seisis kõnealune lennuk veel Kuressaare lennujaamas ja seda uurisid spetsialistid. Reisijad toimetas pühapäeva õhtul sihtkohta pealinnast kohale saabunud teine lennuk. Tõsi, oli ka reisijaid, kes tol õhtul lennusõidust hoopiski loobusid.

Kuressaare–Tallinn lennureisi teenindava lennufirma Avies tegevdirektor Vladimir Pissarkov kinnitas samuti, et lennukimootori põlengust rääkida ei saa. „Võib öelda, et mootori väljalasketorusse oli sattunud jääkkütust,” ütles ta. „Mootori pöörded vähenesid seepärast, et piloodid keerasid kütuse pealevoolu kinni ja väljalasketorus olev jääkkütus põles ära.”

Lennuamet oli informeeritud

Lennuameti lennutegevuse osakonna vaneminspektor Raivo Kask oli pühapäeva õhtul Kuressaare lennujaamas toimunud vahejuhtumist teadlik. „Ma ei hakka praegu selle kohta oletusi tegema,” ütles ta. „Meie ajakirjanduses on juba niigi palju igasuguseid oletusi ilmunud.”
„Võin vaid öelda, et lennukimootoris mingi hälve tekkis. Lendurid seda märkasid, lend peatati ja reisijad toimetati sihtkohta teise lennukiga,” rääkis Kask. „Mis seal aga tegelikult juhtus, eks seda näita uurimine.” Küsimusele, millal võiks oodata uurimise lõpptulemusi, ta eile veel vastata ei osanud.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 80 korda, sh täna 1)