Saaremaa bussijuhid valmistuvad ühinema streigiga (1)

Saaremaa bussijuhid valmistuvad ühinema streigiga

 

Vähemalt pooled Gobus Saaremaa osakonna bussijuhid on valmis ühinema tööseisakuga, mille eesmärgiks on sundida bussifirma juhtkond palgaläbirääkimiste laua taha.

Eesti Transpordi- ja Teetöötajate Ametiühingu (ETTA) Gobusi Saaremaa osakonna usaldusisik Tõnis Saar ütles, et umbes pooled Gobusi Saaremaal töötavast 60 bussijuhist olid eile päeva seisuga andnud allkirja tööseisakuga liitumiseks. Allkirjade kogumine bussijuhtidelt jätkub.

„Mehed on meelestatud palgatõusuks,” lausus Tõnis Saar, kelle sõnul on sel kevadel ettevõttest lahkunud kaks bussijuhti ning üks noor ja asjalik lukksepp. „Ennustama ei hakka, aga lahkujaid võib tulla veelgi,” lisas ta.
Ametiühing nõuab Gobusi juhtkonnalt bussijuhtide kuupalgaks senise 8000 krooni asemel 9700 krooni ja järgmiseks aastaks 11 000 krooni kuus, millega saaks tagada järelkasvu ja lõpetada töökäte põua. Gobus opereerib bussiliine Saare-, Hiiu-,Lääne-, Pärnu-, Tartu-, Valga- ja Lääne-Virumaal.
ETTA Lääne-Eesti koordinaator Anu Valtenberg ütles Oma Saarele, et praegu kavandatav streik ei puuduta otseselt palganumbreid, vaid seab eesmärgiks tuua ettevõtte juhtkond palgaläbirääkimiste laua taha.

Läbirääkimised palgatingimuste üle on seisnud juba kolm kuud. „Eelmisel aastal suhtusime läbirääkimiste venitamisse leebelt, seekord võtsime jäiga taktika ja enam me venitada ei lase,” selgitas Valtenberg.

Tõnis Saar märkis, et möödunud aastal bussijuhtide palk küll tõusis, kuid samas lõpetati kaugliinidel komandeeringutasu maksmine, mistõttu nii mõnelgi bussijuhil jäi palk tegelikult samaks.

Bussijuhiameti maine allakäigule viitab noorte meeste puudus. „Mingi statistika järgi on bussijuhi keskmine vanus 56 aastat, juhtide seas on üsna palju pensionäre ja pensionieelikuid, kõige noorem bussijuht on meil vist ka üle 30,” rääkis Tõnis Saar. Paljud lahkuvad, sest bussijuhi elukutse on üsna stressirohke, tuues kaasa kriitikanooli nii tööandjalt kui reisijatelt.

Ameti muudab raskeks ka väga varajane tõusmine. Viimasel ajal ei taha mehed pikale tööpäevale viidates isegi Tartus käia, võimaluse korral sõidetakse selle asemel kohalikku liini, rääkis Tõnis Saar.

Uuemaid nähtusi bussijuhi töös on Tõnis Saare sõnul piletikontrolöride suhtumine, mis järjest enam on muutunud bussijuhtide nö terroriseerimiseks. Kontrolörid ei kontrolli reisijaid, vaid pigem bussijuhte.

Tõnis Saar märkis, et praeguse seisuga on vähemalt kaks bussijuhti streigiga liitumast keeldunud. Mehed on oma tööga rahul, sest saavad teha piisavalt ületunde, mille eest makstakse 60 protsenti kõrgemat tasu. „Ega see vist päris normaalne ei ole, kui soovitud palk saadakse kätte oma elu unarusse jättes, ületundide arvelt,” leiab Tõnis Saar.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 65 korda, sh täna 1)