Bussiliikluse tase ei tohi langeda (2)

AS-i GoBus Saaremaa osakond kurdab maavanemale, et on Saare maakonna bussiliine teenindades ainuüksi tänavu kolme kuuga kandnud kahju üle 800 000 krooni ning taotleb korraga nii riikliku dotatsiooni suurendamist kui ka nõusolekut piletihinna tõstmiseks ja liinigraafikute optimeerimiseks.

Taotlust põhjendab ettevõte väitega, et kuna dotatsioonist ja piletitulust ei jätku, peab ta iga sõidetud kilomeetri hinnast ise maksma 1,72 krooni ning see tekitaks aastas kahjumit 3,5 miljonit krooni. Ka viitab bussifirma vajadusele uuendada bussiparki ja pesulat ning tõsta ametiühingute streigiähvarduse survel töötajate palka. N-ö musta stsenaariumina mainitakse koguni liinide teenindamise lepingu ennetähtaegse lõpetamise võimalust.

Omanikele kasumi teenimiseks loodud eraettevõtte mured on mõistetavad ning kindlasti ei tohiks vähene tasuvus halvendada tarbijale olulise teenuse, kõnealusel juhul bussiühenduse kvaliteeti ja kättesaadavust. Kellele siis meeldiks istuda logisevasse ammuremontimata bussi, mille ohutus ja õigeaegses sihtpunkti jõudmises pole kindel ei reisija ega suurema sissetuleku saamiseks tehtud ületundidest kurnatud bussijuht ise.

Kuigi iga hinnatõus on tarbijale ebameeldiv, võivad saarlased harjunud bussiliikluse allesjäämise nimel piletihinna järjekordse tõusuga nähtavasti leppidagi. Samas ei tohiks aga maavanem riigi esindajana veeretada vastutust bussifirma käekäigu eest üksnes tarbijaile. Nendeks on ju enamikus suhteliselt väikese sissetulekuga pensionärid ja linnas vähetasuval tööl käivad inimesed.

Paljukiidetud suurt majanduskasvu ja sellega kaasnevaid hüvesid naudivad Eestis valdavalt pealinnas ja selle lähiümbruses elavad inimesed. Eesti riigi regionaalpoliitikat on liigagi tihti olnud põhjust nimetada lausa olematuks. Ladusalt kulgev bussiliiklus maapiirkondades, ka ääremaa külades, on aga regionaalpoliitika üks oluline osa. Seepärast on aeg, et eelarve ülelaekumist nautiv valitsus tagaks majanduskasvu hüvedest osasaamise ka nendele inimestele, kes kehvemate olude kiuste ääremaadel elades annavad oma panuse selleks, et Eestimaa jääks eestlaste maaks.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil tuleb anda täiendavat ühistransporditoetust sellises ulatuses, et see tagaks vähemalt maakonna bussiliinide teenindamise senise taseme säilimise ega nõuaks liinide „optimeerimisega” tegelemist.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 36 korda, sh täna 2)