Õiglane kaubandus – üks võimalik valik

Õiglane kaubandus – üks võimalik valik

 

Eesti suuremad kaupluseketid on juba neli aastat müünud Fairtrade kaubamärgiga tooteid, peamiselt kohvi ja teed. Erilist müügiedu need tooted saavutanud ei ole, põhjuseks kõrge hind ja vähene tuntus.

Eesti Roheline Liikumine korraldab läbi maikuu laiaulatusliku kampaania, mille eesmärgiks on tutvustada õiglase kaubanduse liikumist ja uusi tooteid, mida juba praegu peaks saada olema nii Selverites, Rimides kui ka ETK-kauplustes ja Prismades.

Mis on õiglane kaubandus?

Õiglane kaubandus (i.k Fair Trade) on sertifitseerimissüsteem, mis seisab arengumaade väiketootjate huvide eest. Rahvusvahelise kaubandusliku kokkuleppe eesmärk on maksta arengumaade väiketalunikele nende kasvatatud kohvi, tee, banaanide, riisi jne eest õiglast hinda ja parandada nii tööliste kui ka nende perede elutingimusi.

Õiglase kaubanduse ajalugu on lühike, maailmas on seda süsteemi rakendatud paarkümmend aastat. Lihtsalt äraseletatuna toimib see nii: arenenud maa organisatsioon loob otsekontakti arengumaa tootjaga. Lepitakse kokku, mida ja kui palju kasvatatakse-toodetakse. Juhul, kui tootja on nõus täitma õiglase kaubanduse reegleid, saab ta vastava sertifikaadi ja koostöö võib alata.

Fairtrade märk tootel garanteerib, et
• arengumaade väiketalunikud saavad oma toote eest väärilist tasu, mis katab kulud ja võimaldab kestva arengu;
• istanduste ja tootmisühistute töölised saavad inimväärset palka ja töötavad inimlikes tingimustes;
• õiglase kaubanduse lisatulu kasutatakse kogukonna sotsiaalseks arenguks;
• tootmisprotsessis ei kasutata orja- ega lapstööjõudu;
• tootmisel lähtutakse keskkonnasäästlikest põhimõtetest.

Miks peaksime ostma õiglase kaubanduse tooteid?
Tegelikult ei saa mitte keegi peale meie enda teha (tarbimis)valikuid. Õiglase kaubanduse tootevalikusse kuuluvad kohv, tee, kakao, suhkur, eksootilised puuviljad ja vein; Euroopas müüakse ka vastavalt märgistatud käsitöötooteid. Hea tahtmise korral on neist kõigist võimalik loobuda, asendada omamaistega, toetades seeläbi meie oma talunikke ja ettevõtjaid.

Enamik inimesi ei näe vajadust loobuda hommikusest kohvitassist või tükist šokolaadist, ka banaan pakub kodustele õuntele-ploomidele kena vaheldust. Siin ongi mõtlemise koht: kui nagunii ostetakse kohvi, miks siis mitte osta “Õiglast kohvi”, kui on teada, et nii säilib seal k u s k i l tükike loodust ja inimesed on rõõmsamad. Maksab küll rohkem, aga väike heategu on justkui tehtud.

Me loeme lehtedest ja kuuleme uudistest päevast-päeva, kuidas Eesti majandus hoogsalt kasvab, inimeste tarbimisjõud on suurem ja elu on igas mõttes parem kui kunagi varem. Hinnatundlikkus asendub kvaliteedi eelistamisega. Millega omakorda võiks kaasneda arukam kulutamine – ei pea jooma kümme tassi kohvi päevas, võib juua vähem, aga head kohvi.
Parim põhjendus peitub kohvitassis

Maailmas töötab kohviistandustes 25 miljonit inimest ja kohvi toodetakse viiekümnes riigis. Nafta järel on see tähtsuselt teine kaubaartikkel maailmas. Kohvikaubanduse käive ületab $80 miljardit aastas. Aastas joob maailm ära kaks miljardit tassitäit kohvi! Kohv on konkurentsitult kõige populaarsem jook. Istanduses kasvav kohvitaim annab aastas ainult pool kilo töötlemiseks sobivat saaki, kusjuures iga uba tuleb korjata käsitsi. Ühe tassitäie tavalise kohvi valmistamiseks kulub keskmiselt 7 grammi kohvi, tillukeses espressotassis sisaldub 50 käsitsi korjatud uba. Kohvikus maksab tass kohvi vähemalt 20 krooni. Seega, miks ei võiks osta koju veidi kallimat õiglase kaubanduse kohvi? Poolekilone pakk Meira Fairtrade kohvi maksab poes umbes 50 krooni – pole ju kõige hullem!

Praegu saab maailmas õiglase kaubanduse süsteemist kasu umbes 1 miljon tootjat ja 5 miljonit arengumaade elanikku. Et kasvutempo on viimastel aastatel olnud positiivne – umbes kolmandiku võrra aastas – võib ju uskuda, et kunagi ei räägi me pelgalt mõistlikust alternatiivist kaubanduses, vaid õiglasest kaubandusest kui ühest kaubanduse liigist.

* Artiklis on kasutatud Eesti Rohelise Liikumise materjale õiglasest kaubandusest.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 72 korda, sh täna 1)