Ootamine: neljas kuu

Ootamine: neljas kuu

 

Nüüdsest leiate siit igas kuus ka „Ökotite“ rubriigi, mis pakub vabas vormis soovitusi titeootel naistele ja sedamööda, kuidas aeg edasi läheb, ka noortele emadele ja peredele.

Rubriik on ajakohane, sest nii sündimus kui keskkonnateadlik mõtteviis on jõuliselt tõusuteel. Ühe õige “ökotite” saamise lugu on pikk protsess, sestap alustamegi peaaegu algusest.

Algus on igaühel isemoodi. Alustame sellest punktist, kus hommikused iiveldushood ja väsimus annavad vaikselt järele ning lapseootel naine tunneb end taas tegusa ja rõõmsana. Mõistlikult mõtlev mamma teab, et keskmiselt 266 päeva kestev lapsekandmise aeg on üsna kindlalt ette antud ja seepärast pole vaja iga pisiasja pärast poodi tormata. Nutikam ja säästlikum on kasutada ära olemasolevaid ressursse ja võita nii aega iseendale.

Riidekapi-draamast õnnelikult üle

Neljandal kuul hakkavad tasapisi väikeseks jääma senised riided. Just nüüd on õige aeg järgi proovida koduse riidekapi sisu. Etendus pealkirjaga

“Mul pole midagi selga panna!”

Mõned nipid õnneliku lõpu jaoks:

• võtke oma kaasalt määramata ajaks laenuks tema kõige armsamad teksad. Nende madal värvel ja sirge lõige toetavad kasvavat kõhukest mitu head nädalat. Nii on ka midagi teile kallist kogu aeg lähedal;

• harutage lahti oma lemmikpükste/seeliku värvel. Õmmelge selle asemele umbes 15-sentimeetri laiune puuvilltrikotaažist topeltriba. Selga ja kõhtu toetava “serva” võib teha ka pehmest linasest kangast. Sellisel juhul tuleb kõhuosale teha öösid ristpaelte jaoks, mida punu paisudes järgi anda saab;
• mõnusa hõlmikseeliku saab teha mistahes horisontaalsest kangatükist sellele värvlit ja paelu külge õmmeldes. Üks igavesti tänuväärt riidetükk, mida ka kõhuta olekus kasutada saab;

• vaadake üle oma pluusivaru – ümarduvaid vorme paljastuva nabapluusi kandmise aeg on selleks korraks moest väljas, eelistage linasest või puuvillasest riidest nööbitavaid pluuse, mis sireda säärejooksu korral ja sooja suvega võivadki olla iseseisev lahe kehakate – just praegu on moes nii mini kui mikro;

• igasugune käsitöö on ootamise ajal tänuväärt ajaviide. Uued õmblusmasinad on nii targad, et teevad suure töö ise ära, kauplustes on kangaste ja lõngade valik suur. Ainus reegel – kui võimalik, eelistage ikka looduslikke materjale!

• muidugi on olemas võimalus sõpradega koopereeruda ja paluda neil oma titeootuse-aja riideid mitte maha kanda, vaid hoopis edasi anda. Ka nn teise ringi poodidest võib teha toredaid leide.

Süües terveks ja rõõmsaks

Tarku raamatuid sellest, mida ootav ema suhu panna võib, on vähemalt raamatukogu jagu, igaühele oma. Puhast ökotoitumise käsiraamatut eesti keeles ei ole, aga selleks puudub mõistlikul inimesel ka vajadus.

• Jutt sellest, et “öko” on see, kui süüa vaid keedetud riisi ja närida „õiglaseid“ puuvilju, ei vasta tõele. Esimene eelistus – Eestimaine, veel parem kui oma koduõue toit! Pigem vähem, aga kvaliteetselt. Suurkauplustes laieneb nn mahetoodete valik järjest, kel kalur või loomakasvataja tuttav, tehku otse ja õiglaselt kaupa!

• Vitamiinipreparaatide manustamine on mitme otsaga asi, tark raamat ütleb, et kui toit on mitmekesine, siis tablette lisaks närima ei pea. Kevad oma aias või metsa all on võimaluste rohke – nopin ise ja soovitan teilegi – jänesekapsas, nurmenuku- ja võilillelehed, nõgesehakatised, hapuoblikas, need on mõnusad möödaminnes suhu pista ja hapukoorega salatiks teha! Turul müüakse kodumaiseid rediseid ja mahlakaid rabarbereid, hellitage ennast just “eheda” värskeviljaga.

• Kui on võimalik isudele piiri panna, vähendage importpuuviljade osakaalu. Enamikku neist on kasvuajal töödeldud mitmesuguste kemikaalidega, mis lapseootuse ajal õrna organismi ootamatult raputada võivad. Maasikate aeg algab meil juuni keskpaigas, sinnamaani tuleks kannatada ja võtta marju sügavkülmast.

Liikumine – õnne valemi oluline osa

Kui te siiani pole märganud võtta aega iseendale, siis nüüd on viimane aeg!

• Ruttu õue, kevadet sisse hingama! Õhk on linnulaulust ja lõhnadest nii tiine, et seda tahaks lausa hammustada. Saaremaa õhk on kahtlemata puhtamaid maailmas. Hingake, hingake sügavalt!

• Mõne korra sisse- ja väljahingamise järel oleks mõistlik anduda liikumisele, sest süda, mille maht raseduse ajal suureneb, tahab treenimist. Muidu ajab iga trepist ülesminek lihtlabaselt hingeldama. Tehke kõiki oma kõhukandja-tegevusi võimalusel õues! Kes ütles, et uduvihmas joogatamine on tervisele kahjulik?!

• Eelmise keskkonnaministri üks lemmikväljendeid oli “sisekaemusega tegelemine”. Looduses, aiatöödel või väikest viisi sportides on selleks parim aeg! Ootuse ajal on pea täis tihti vastuolulisi mõtteid, maharahunemiseks ja “protsessi nautimiseks” tulebki keskkonda vahetada.

• Looduses liikumise üheks suuremaks lisaväärtuseks on teadmine, et nii on võimalik kontrollida kogunevat kilode hulka. Pealegi väsitab värske õhk mõnusalt ja ööuni, see nõutud kaheksa tundi, tuleb sundimatagi.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 75 korda, sh täna 1)