Evi Männiku merereis lõppes päästja embuses

Evi Männiku merereis lõppes päästja embuses

 

Möödunud reedel paadiga Orissaare kandis merele läinud ning üle parda kukkunud Evi Männiku päästmiseks kutsuti kohale piirivalve lennusalga helikopter koos pinnaltpäästjaga, kes suutis kohaliku merendusõppe koordinaatori edukalt pardale toimetada.

Tegemist oli Illiku laiu päevade raames toimunud demonstratsioonesinemisega, kus reaalselt keegi merehätta siiski ei jäänud. Ettekirjutatud stsenaariumi kohaselt käivitus Illiku otsinguskeem tänu hättasattunu tulistatud punasele raketile, mida nähes teavitasid kohalikud rannaelanikud merepäästekeskust telefonil 454 8300.

Läbi mängitud päästeoperatsiooniga tutvustati kohaolijaile, kuidas merel hätta sattudes abi otsida ning mida kujutab endast pinnaltpäästja töö.

Reedel päästmistöödel tegutsenud Kalle Pent on staažikaim kolmest hetkel Eestis tegutsevast pinnaltpäästjast. Ligi kolmeteist aasta jooksul on ta vintsiga kopterist üles-alla käinud üle tuhande korra. „Aga sinna hulka lähevad peale reaalsete päästmiste ka õppused, teiste koolitamine, treeningud,“ märkis Pent.

Illikul toimunud operatsiooni hindas päästja hästi õnnestunuks. „Läks üllatavalt kiiresti ja sujuvalt, reaalsusele mittevastavalt,“ rääkis Kalle Pent ning kiitis päästetava rahulikku käitumist. „Kui teid tullakse päästma, ei ole enam mõtet hakata ise ennast päästma, siis on natuke juba hilja,“ rõhutas Pent, „igasugune päästetava poolt tehtav isetegevus on tegelikult päästetegevusele vastutegevus.“

„Kõige olulisem oli see, et ma pidin täitma kõiki juhised, mida päästja andis. Kuidas olla, kuidas käsi liigutada,“ selgitas libaõnnetusse sattunud Evi Männik, „aga ta käitus niimoodi, et ma sain juba tema liigutustest aru, kuidas pean ennast hoidma.“ Männiku jaoks oli tegemist elu esimese ja loodetavasti ka viimase paadiõnnetusega. „Mängituna võin neid teha veel ja veel,“ tundis päästetu end ülihästi.

Ligi kaksteist tonni kaaluva ning 11 500 kroonise lennu tunnihinnaga päästekopteri MI8 kapten Jevgeni Pissarevi sõnul vedas Illikul ilmaga.

Demonstratsioonlendudel väga ei riskita, kuid päris pääsetöödel lennatakse välja ka tuulega kuni 30 meetrit sekundis. Meeskonda kuuluvad lisaks pinnaltpäästjale ja kaptenile ka teine piloot ning pardamehaanik.
Kohal olid ka Lääne piirivalvepiirkonna teenistuskoerad, kes näitasid randa tulnud huvilistele oma oskusi.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 187 korda, sh täna 1)