Bruno Pao: süvasadam sobiks gaasijuhtme ehitamise tugipunktiks (7)

Bruno Pao: süvasadam sobiks gaasijuhtme ehitamise tugipunktiks

 

Vene–Saksa gaasijuhet ehitav konsortsium Nord Stream soovib Gotlandi saare Slite sadama välja ehitada gaasijuhtme rajamise logistikakeskuseks. Mereajaloolase Bruno Pao hinnangul võtab Gotland sellega Saaremaalt ära rammusa suutäie.

Kuressaare linnavolikogu liige, mereajaloolane Bruno Pao ütles Oma Saarele, et gaasitrassi logistikakeskuseks sobiks üsna edukalt ka Saaremaa süvasadam, mis targa ja ettenägeliku poliitika korral oleks kujunenud Saaremaale tõeliseks tuluallikaks.

Gotlandi saarel käib praegu vaidlus, kas lubada gaasijuhtme rajajatel välja ehitada saare suuruselt teise linna Slite sadam. Gotlandi poliitikud leiavad, et vaatamata Nord Streami vene taustale (põhiomanikuks on Gazprom) ei peaks nii heast pakkumisest loobuma, kuna see loob võimaluse Slite sadama ulatuslikuks laiendamiseks.

„Meie Saaremaa süvasadam oleks sobinud selle asja jaoks suurepäraselt, aga Ansip keeras ju suhted Venemaaga selle pronksiööga nahka,“ rääkis Bruno Pao. „Teine asi on see, et meie looduskaitsjad on Saaremaa süvasadama nii lukku pannud, et mingid töölaevad ei saa seal käia. Aastaringne sadama rent oleks andnud vägevad rahad, aga nüüd läheb see hea suutäis kaduma.“

Saaremaa sadam sobib Pao sõnul 1200 km pikkuse trassi rajamisel tugipunktiks Läänemere selles piirkonnas, mis jääb Soome lahest välja ja Peterburist liiga kaugele. „Paraku ei taheta Saaremaa sadamas peale kruiisilaevade muid tegevusi näha, kuid ristlusturism seda sadamat ära ei toida. Meie poliitika oli, et las ta olla iluasi, ja nii ta on,“ rääkis Pao.

Pao sõnul kaotab Tallinna Sadam pronksiöö sündmuste tõttu õlivood ja kivisöe ning Eesti sadamate tulu kahaneb järjest. „Peaksime natuke julgemalt vaatama oma majanduse arengut ja koostööd teiste riikidega. Ei ole meil mõtet selle gaasijuhme pärast ärbelda ega siin väikeses Läänemere ruumis oma suure idanaabriga kakelda. Niikuinii ta käib meist üle,“ tõdes Bruno Pao.

Gotlandi sadam on gaasitrassi ehituseks kõige sobivam

Eesti logistika ja transiidi edendamise agentuuri Transestonia OÜ juhataja Illimar Paul ütles Oma Saarele, et Gotlandi sadama valimine gaasitrassi rajamise logistikakeskuseks tundub äärmiselt mõistlik lahendus. „Ma arvan, et Gotland on antud projekti teostamiseks oluliselt parem lahendus kui ükski Eesti saartest või ülejäänud Rootsi või Soome saared,“ lausus Illimar Paul.

„Ega Gotlandil eriti konkurenti pole ja see on ka see põhjus, miks Gotlandil oli keskajal transiidikeskuse staatus. Gotland asub ikkagi praktiliselt Läänemere keskel, Eesti saared jäävad liiga ranniku lähedale, mis ei pruugi anda erilist efekti,“ selgitas Paul.

Pidades silmas Saaremaa sadama väikest koormatust, märkis Transestonia OÜ juht, et ilmselt eeldas ka Tallinna Sadam paremat tulemust. „Ma arvan, et Saaremaa sadama atraktiivsus ei ole see, mida loodeti.“

Samas uskus Illimar Paul, et suure tõenäosusega hakkab Saaremaa sadama kaudu tulevikus ka mingi kaup liikuma. „Kui ei suuda välja mõelda turismiatraktsiooni, mis tooks sinna laevad, siis tuleb talle hakata välja mõtlema alternatiivseid kasutusvõimalusi. Vastasel korral tundub see sadam ikka meeletu raiskamisena.“

Saaremaa sadama arendamisel tasub Pauli sõnul eeskuju võtta Kundast, kus sadama ümber on tekkinud tõsine tööstuskeskus. Ka Mustjala vallas on mõeldav sadama lähedale ehitada tehased, mis, arvestades tööjõu nappust, peaksid olema väga suure automatiseerituse astmega, pakkus Paul.

Riigikogu liige, endine kaitseväe ülemjuhataja Tarmo Kõuts ütles Oma Saarele, et tema ajal kaaluti Saaremaa sadama kasutamist mereväe poolt väga tõsiselt ning töötati välja ka vastavad seisukohad. Loogiline ja vajalik oleks Saaremaa sadam siis, kui Tallinnas sildumine on millegipärast ebaratsionaalne või jääolude või halva ilma tõttu võimatu.

„Kui me räägime sõjalaevade varustamisest või meeskonna vahetamisest, siis on selle sadama tähendus mereväe jaoks päris suur,“ lausus Kõuts.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 86 korda, sh täna 1)