Seitsmes kuu – tundub, et läheb kiireks

Seitsmes kuu – tundub, et läheb kiireks

 

Kõht kasvab silmnähtavalt ja sealsel elanikul on välja kujunenud oma une- ja ärkveloleku rütm. Arstid soovitavad loote päevarütmi jälgida, sest tõenäoliselt kujunevad sarnaseks ka tema esimesed elukuud.

Seitsmendal kuul on iseendasse hästi suhtuval tulevasel emal viimane aeg kavandada oma dekreeti jäämine, kehalise aktiivsuse programm ja teha olulised arstivisiidid. Ei pea olema eriline “öko”, et aru saada – terve laps vajab tervet ja rõõmsat ema!

Tervis

Kõik lapseootel emad on arsti või ämmaemanda regulaarse jälgimise all. Lisaks sellele on seitsmendal kuul peaaegu viimane aeg teha visiit hambaarstile – edaspidi on suure kõhuga madalas toolis paigal püsimine üsna ebamugav. Riik korvab rasedatele 450 krooni hambaravikuludest.

Ära võiks käia ka oma perearstil, et kontrollida üldist tervislikku seisundit – temal on läbi aastate põhjalik ülevaade ema tervisest ja kindlasti oskab ta nõu anda võimalike vaevuste ennetamiseks, mis raseduse käigus välja lööma kipuvad.

Kuidas säilitada rõõmus meel ja hea enesetunne?

Minu esimene nõuanne on – võtke rahulikult! Lapseootel naine on kaunis oma ootuses. Sünnituse tähtaeg tuleb ju iga hommikuga jälle päeva võrra lähemale! Mõelge nendele tuhandetele lodevate õllekõhtudega meestele, kes juba ammu pole kohtunud oma varvastega ning kellel selleks, et oma koormast vabaneda, tuleks väga tõsiselt seniseid elukombeid muuta.

Rõõmsat meelt aitab hoida kehaline aktiivsus. Kasutage tervisekeskuse võimalusi ja pange end kirja vesivõimlemisse!

Õhtul enne magamaminekut võiks teha tunnipikkuse jalutuskäigu mere äärde või metsa, või miks mitte ka Kuressaare lossiparki.

Iga päev tuleks lisaks võtta iseendale üks päris oma tund ja võimelda. Saaremaal ei ole titeootel naisi nii palju, et igas külas võiks luua oma võimlemisringi, seega tuleb koostada “individuaalprogramm”.

Abi saab internetist

www. perekool.ee – seal on võimalik esitada oma küsimus spetsialistile ja saada vastus.

www.emadekool.ee – Ülle Liivamägi juhitav aktiivsünnituse liikumine ja koduleht. Võib julgelt küsida ja saab alati asjatundliku ja põhjaliku vastuse.
http://groups.yahoo.com/group/metsapoolejutud/ – foorum, kus loomulikkust ja loodust hindavad lapsevanemad saavad vahetada mõtteid ja kogemusi.
http://www.kodussynnitus.ee/ – siin keskendutakse küll peamiselt kodus sünnitamisele, aga leiab ka häid nõuandeid aktiivseks sünnitamiseks ettevalmistumisel.

Soovitatav lugemisvara

“Uue elu algus”, Ülle Liivamägi, 1995;
“Loomulik ehk aktiivsünnitus”, Ülle Liivamägi, 2002.

Ükskõik kumb raamatutest teil õnnestub endale hankida, leiate sealt kümmekond põhjalikult lahti kirjutatud ja illustreeritud võimlemisharjutust, millest on abi nii valutavale seljale, krambitavatele jalgadele kui ka kõrvetiste puhul. Autori rõõmsas toonis selgitused aitavad üle ka paljudest rasedusaegsetest hirmudest.

Oma tarkusega “ökotamine” pole kuigi tark tegu!

Minu teine nõuanne – ära häbene küsida nõu oma arstilt, ämmaemandalt, perearstilt!

Ehkki raseduse ajal on soovitatav süüa lisaks tasakaalustatud menüüle vitamiine, mis korvavad tekkida võivad puudujäägid, ei ole tarvis omaenese tarkusest tormata apteeki ega ka loodustoodete kauplusse midagi ostma!
Nii nagu ei õigusta end ka, hambad ristis, kõikidest abivahenditest loobumine, kui vereanalüüs näitab madalat hemoglobiinitaset (rauavaegus) või soovitab arst panna rõhku kaltsiumile ja omega3- rasvhapetele.

Alati pea nõu asjatundjaga! Taas kord tuleb appi Perekooli “Küsi nõu” rubriik või ka www.arst.ee “Küsimused-vastused” alajaotus.

Miks ma seda nii väga rõhutan? Sellepärast, et ka oma või “naised foorumis rääkisid” loodusravi-soovitustega võib alt minna. R a v i m taimi sellepärast nii nimetataksegi, et neil on kindel mõju ja koostoime teiste taimede, toiduainetega. Paljud ravimtaimed on raseduse ja imetamise ajal vastunäidustatud!

Oma kogemusest võin öelda, et hea nõuandja juhendamisel õigesti kasutatud ravimtaimedest ja dieedist on abi! Meie kolmandat last oodates hakkasid just seitsmenda kuu alguses mulle piina valmistama sapikivid, mille raviks soovitas arst laparoskoopilist operatsiooni.

Et see võimalus tundus mulle liiga radikaalsena, küsisin nõu oma ämmaemandalt, kellest tean, et ta on loodusraviga hästi kursis. Tema soovitas mul jälgida Aili Paju dieedinõuandeid ja juua paari teesegu. Tänaseks on sapikoolikud unustatud, lisaboonusena peatus ka kehakaalu “vohamine”, sest toitun tervislikult ja keha säästvalt.

Hea uni, me kõik unistame sellest!

Minu nõuanne – ärge kannatage ilmaasjata, kurtke oma muret arstile või ämmaemandale! Neil on kindlasti häid soovitusi, kuidas võita tagasi öine unemaa.

Alljärgnevalt mõned soovitused, kuidas oma und “välja võluda”:
Ärge võimendage oma probleemi üle! Kõik möödub, unehäired asenduvad kroonilise unevaegusega peaaegu samal hetkel, kui olete oma tutt-
uue titega kohtunud!

Päevane kehaline aktiivsus, õhtune jalutuskäik, mõnus (ette)lugemine, unetee, armsama lähedus ja sobivaks vooderdatud säng soosivad une tulekut.

Loobuge rasvasest õhtusöögist, sööge hiljemalt kolm tundi enne magamaminekut.

Tundke mõnu õhtustest puhtuse ja ilu heaks pühendatud minutitest!
Ööpesu või selle ärajätmine on väga oluline! Mitte miski ei tohi keha ümber kortsudes takistada tulevase ema und.

“Rahutute jalgade” ennetamiseks võtke arsti ettekirjutusel tund enne magamaminekut magneesiumi. Seadke põlvede vahele padi, pange teine padi jalgade alla, et nad asetseksid kehast veidi kõrgemal; kui talute, pange ööseks jalga villased sokid – see kõik aitab elavdada vereringet.

Kõhule parema asendi leidmiseks tulevad jälle appi padjad – üks kõhu alla, teine selja taha või pikk padi kaenla alt läbi, et seljal ja kõhul oleks pehmem.
Eelistage magada vasakul küljel, nii saab loode kõige rohkem hapnikku ja magab öösel koos emaga rahulikult.

Magage ülejäänud öö sügavalt ja ilusaid unesid nähes!

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 242 korda, sh täna 1)