Printsess Diana surm taas uurimise all

Printsess Diana surm taas uurimise all

 

Teisipäeval algas Londonis kohtulik juurdlus, mille eesmärgiks on jõuda selgusele kümme aastat tagasi Pariisis toimunud autokatastroofi asjaoludes, Õnnetuse tagajärjel hukkus printsess Diana ja veel kaks õnnetuse hetkel temaga koos olnud isikut.

Juurdlus peaks kestma umbes pool aastat ja kõik selle materjalid avalikustatakse interneti koduleheküljel www.scottbaker-inquest.gov.uk/

Kuigi juurdlus on kestnud vaid paar päeva, on ajakirjanduses selle kohta juba mõned sensatsioonimaigulised teated ilmunud. Nimelt avalikustati esimest korda fotod, millel on kujutatud printsess Diana elu viimased tunnid, aga võib-olla isegi viimased minutid.

Nimelt on ühel neist fotodest näha, kuidas printsess ja tema kaaslane Dodi Al-Fayed istuvad Mercedese tagaistmel. Just selle autoga lahkusid nad ööl vastu 1997. aasta 31. augustit Pariisi hotellist Ritz. Palju selgemini on fotol aga näha ehmunud näoga autojuht Henri Paul ja tema kõrval istuv printsessi ihukaitsja Trevor Rees – ainuke inimene, kes elas autoõnnetuse üle, kuid amneesia tõttu, mille ta õnnetuse tagajärjel sai, ei suuda isegi täna midagi selle kohutava öö kohta öelda.

Kohtu ülesandeks on selgusele jõuda, millal see foto täpselt tehtud on. Briti tabloid The Sun kirjutas väga ebamääraselt, et pilt on tehtud enne õnnetust. Aga millal? Ühe versiooni järgi on foto tehtud ajal, mil printsess Diana auto sõitis hotelli Ritz tagaukse juurest ära ja hakkas keerama Camboni tänavale.

Kahtlustab tapmist

Mohamed Al-Fayedi (printsessi meessõbra Dodi isa ja Londonis asuva luksuskaubamaja Harrods omanik) advokaadid püüavad aga tõestada, et foto on tehtud vaid mõni sekund enne õnnetust Alma tunnelis ja fotograaf asus autos, mis sõitis Diana ja Dodi auto ees.

Dodi isa Mohamed Al-Fayed on endiselt veendunud, et printsess Diana ja tema poja surm polnud õnnetusjuhtum. Ta arvab, et nad said surma vandenõu tagajärjel, mille Briti eriteenistus MI6 korraldas Buckinghami palee, see tähendab kuningliku perekonna tellimusel. Mohamed Al-Fayedi väitel kutsuti katastroof tahtlikult esile ja seda tehti valguskiirega, mis läkitati eessõitvast autost, et pimestada printsess Diana autojuhi Henri Pauli silmi. Peale selle on Dodi isa seisukohal, et hukkunute lahkamistulemusi võltsiti.

Läinud nädalal ei võtnud Strasbourg’is asuv Euroopa inimõiguste kohus menetlusse Mohamed Al-Fayedi kaebust Briti ja Prantsuse eriteenistuste vastu. Selle keeldumisega lükkas suurt autoriteeti omav Strasbourg’i kohus kaudselt tagasi kõik süüdistused, mis puudutavad printsess Diana huku põhjustega tegelenud Prantsuse uurijate ebakompetentsust.

Ebaselged faktid

Printsess Diana surma põhjuseid uuriva juurdluse käigus on juba ilmnenud ka esimesed ebaselged asjaolud, millele kohus peab selgituse andma. Nimelt on väidetud, et marsruut, mille Henri Paul valis, et sõita hotellist Ritz Dodi korterisse, oli veidi kummaline. Mõned asjatundjad teavad väita, et kui autojuht oleks valinud kõige otstarbekama marsruudi, siis oleks Alma tunneli (s.o õnnetuspaiga) läbimist välistatud. Selle argumendiga nõustus ka juurdlust juhtiv kohtunik Scott Baker.

Kahtlusi on tekitanud veel kuuldused, et printsess Diana autojuht Henri Paul töötas Briti ja Prantsuse eriteenistuste kasuks ja et talle maksti 4000 dollarit ainuüksi selle eest, et auto sõidaks ilmtingimata läbi Alma tunneli.

Printsess oli määratud surema

Kõigele lisaks peab alanud juurdlus lahendama ka küsimuse, kas printsess Dianat oleks õnnestunud päästa, kui ta oleks viidud õnnetuspaigale kõige lähemal asuvasse haiglasse. Seni on kohtunik Baker teatanud, et tema käsutuses olevad ekspertandmed näitavad, et vaevalt oleks keegi tohtritest suutnud Diana elu päästa, sest õnnetuse tagajärjel oli vigastatud printsessi kopsuarter.

Nagu öeldud, kestab sel nädalal alanud kohtulik uurimine umbes pool aastat. Vandekohtunike kogul pole õigust kellelegi süüdistust esitada, tema ülesandeks on vaid välja selgitada põhjused, miks see õnnetus aset leidis.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 308 korda, sh täna 1)