Saaremaa ralli tõotab tulla vaatemänguline

Saaremaa ralli tõotab tulla vaatemänguline

 

Täna stardi saav 40. Alexela Saaremaa Rally võib kujuneda loteriiks, kuna ilmateade lubab nii vihma, lörtsi, miinuskraade kui ka puhanguti 25 meetrit sekundis puhuvat tuult.

Vaatamata sellele on rallikorraldajad juubelihõngulise ralli eel optimistlikud ning usuvad, et kahel päeval ootab ees huvitav võidusõit. Saarlasi asub sel aastal starti üle kümne rallipaari.

Traditsiooniliselt on viimastel päevadel olnud linna ja maakonna teedel olnud kuulda rallimasinatele iseloomuliku häält. Saarlaste jaoks tähendab see maakonna ühe suurima spordisündmuse saabumist ning ärimeestele turismihooaja lõppvaatust.

Juubelihõng annab tunda

Ralli žüriiliikme ja kauaaegse rallikorraldaja Üllar Seemani sõnul on sel aastal seoses juubeliralliga teistsugune tunne küll. „On jah teistmoodi. Vaadakem kas või ekipaažide arvu. Tahtjaid on rohkem, kui me vastu võtta suudame,” räägib Seeman. Sel aastal lubatakse starti 150 autot, kuid soovijaid oli 180 ligi. Stardilipu alt sõidab läbi rahvusvaheline seltskond, lisaks eestlastele ja saarlastele ka võistlejad Lätist, Leedust, Soomest, Venemaalt ja Ukrainast.

Juba paar päeva on rallitiimid saanud rajaga tutvuda. Vaatamata kõvasti sadanud vihmale on Seemani sõnul kõik kulgenud hästi ning rajapõhjad on vastu pidanud. „Teed on vaatamata vihmale heas korras, loodetavasti peavad vastu ka ralli ajal. Ilmaprognoos lubab igasuguseid olusid,” rääkis värskelt radadega tutvumast tulnud Seeman.

Saarlasi üle kümne paari

Saarlastest esimesena lähevad reedel rajale Ott Tänak–Raigo Mõlder. N2 klassis osaleva rallipaari Renault Clio kannab hooaja viimasel rallietapil võistlusnumbrit 22. Samuti võistlevad väikeses N-rühmas Reiko Lempu–Indrek Jõeäär.

Suures A-rühmas pakub konkurentsi saarlane Henry Ots, kes teeb Saaremaa ralli kaasa Team RRC ridades koos tartlase Margus Laasikuga autol Mitsubishi Lancer Evo 6. Enim saarlasi võistleb masinaklassides E8 ja E9. Startimas on nii meistrisarja liider Einar Laipaik, kes sõidab koos Siimo Suvemaaga autol BMW M3, kui ka punktitabelis teist ning karikasarjas E8 klassis esikohta hoidvad Lembit Soe–Ahto Pihlas Toyota Starletil.

E8 klassis võistlevad saarlastest veel Rando Turja–Ain Sepp (Lada VFTS), Avo Reimal–Argo Sepp (VW Golf 2) ja Janek Mõik– Tarmo Varvas (VAZ 2105). Klassis E7 osalevad saarlased Timmu Kõrge–Taavi Kõrge (VAZ 2105), Janek Salong–Kristjan Voksepp (Lada Samara), Harald Torn–Lembit Pajussaar (Mitsubishi Colt) ning Kaljo Sadam–Andres Maripuu (AZLK 2140).
Kristjan Lüüding ja Jaanus Lüüding teevad Saaremaa ralli kaasa klassis E9 autol BMW Compact.

Veoautode arvestusklassis E11 pakuvad Saaremaa rallil hiidlastele ja mandrimeestele konkurentsi eelmisel aastal võiduni jõudnud saarlased Priit Liblik ja Riivo Mesila.

Saaremaa rallil 130 km kiiruskatseid

12. oktoobri õhtul kell 17.30 antakse Kuressaare keskväljakult start järjekordsele Saaremaa autorallile, mis tänavu kannab järjekorranumbrit 40.
Võistluse avapäeval sõidetakse kolm kiiruskatset, neist üks linnatänavatel. Teisel võistluspäeval on kavas kümme kiiruskatset, millest kaks toimuvad publikule hästi jälgitaval Oriküla paarisrajal.

Kesk- ja Lääne-Saaremaa kruuskattega teedel sõidetava rahvusvahelise Alexela Saaremaa ralli võistlusraja kogupikkus on tänavu 496,96 kilomeetrit. Kiiruskatsetel läbivad võistlejad kokku 130,55 kilomeetrit.

Reedest rallipäeva alustatakse traditsioonilise Kõljala kiiruskatsega, mida publikul on kõige parem jälgida Kõljala mõisa ja Kaali kraatri juures. Esimene võistlusauto alustab avakatset paar minutit enne kella 18 õhtul.

Enne võistlejaid läbivad rallitrassi ohutusautod, millest ühe roolis on soomlane Harri Rovanperä. Järgmisena läbitakse kell 18.26 algav Jööri kiiruskatse, millele pealtvaatajad pääsevad samuti paarist kohast hõlpsalt ligi. Atraktiivseim vaatamiskoht on aga 9 kilomeetri pikkuse katse viimasel kolmandikul asuv trampliin, kuhu publikul tuleb kohale minna enne katse sulgemist.

Avapäev lõpeb ainsa asfaldil sõidetava lisakatsega Kuressaare linnas. “Katse on samasugusel kujul, nagu see on juba aastaid olnud,” sõnas rajameister Aarne Brokmann.

Teist võistluspäeva alustatakse traditsioonilise Kaugatuma kiiruskatsega, mida sõidetakse päeva jooksul kahel korral. Esimene võistlusauto alustab varahommikul sõidetavat mereäärset kiiret kruusakatset 8 minutit pärast poolt kaheksat hommikul ning teistkordselt kell 10.22. Publikule on head vaatamiskohad klassikalisel kiiruskatsel kahtlemata juba varasemaist aastaist tuttavad.

Ralli korralduskomitee liige Einar Soe ütles Oma Saarele, et Kaugatuma katse on rallisõitjaile üks nauditavamaid. “Minule näiteks meeldib, kuigi ma pole seal võistelnud, aga seal sõitnud olen. Kaugatuma meeldib võistlejaile selle tõttu, et see on suhteliselt kiire, aga seal on ka keeramist. Sellised metsavahel väänamised, need ei ole nii huvitavad, kuid seal on kiirust ja see on kindlasti Kaugatuma katse pluss. Seal on lage ja saab vabalt lasta.”
Suures N-rühmas Eesti meistritiitlit jahtiv Rainer Aus kinnitas, et Kaugatuma katset on nauding sõita: “Seal on vaja tiba julgust, et postidest millimeetri täpsusega mööduda ja samas kiirus üleval hoida.”

Nagu mullu nii on tänavugi katsele ehitatud nn kitsas sild. Einar Soe ütles: “Selle me eelmisel aastal tegime, kuna võistlejad rääkisid, et see kurv läheb järjest kiiremaks. Siis ühe koha peal, kus on võimalik kiirust natuke maha võtta, püüdsime taastada seda kunagist olukorda, kui seal oli sama kitsas betoonäärtega truup.” Koht on publikule teada ning ralli jälgimiseks väga atraktiivne.

Pärast Kaugatuma lisakatset suunduvad võistlejad Taritu kiiruskatsele, mida läbitakse samuti kahel korral. “See on võrreldes eelmiste aastatega vastupidises suunas. Vaatamiskohad on Koimla kaupluse juures, kuhu pääseb Tehumardi–Lümanda teelt. Teine koht on vasakpööre vana Koki saeveski juures – ka väga pikalt näeb autosid,” selgitas Brokmann.

Sõitjate vaatevinklist on Taritu kiiruskatse väga tehniline, kuna on tempomuutusi ning nii mõneski kohas palistavad teed kiviaiad. Nagu ka teised kiiruskatsed peale Kuressaare linnakatse on see pealtvaatajaile tasuline.

Kuuenda katsena kuulub kiiruskatsete loetellu 12,25 kilomeetri pikkune Karala kiiruskatse. “Seal on vett, pori, järske kurve ja pikki sirgeid,” iseloomustas rajameister uut kiiruskatset. Suhteliselt uus kiiruskatse on ka kaheteistkümnendana sõidetav Tammese kiiruskatse, mida esimene võistlusauto alustab paar minutit pärast poolt viite õhtul.

“See on niinimetatud vana Veere tee. Algab Tammese bussipeatuse juurest ja lõpeb Tagamõisas ära. Katse on lühike, viis kilomeetrit pikk. Kulgeb paralleelselt uue Veere teega. Parim vaatamiskoht on vahetult enne finišit, kus on järsud maha- ja pealepöörded.”

Traditsiooniliselt kihutatakse ka Oriküla paarisrajal. Atraktiivne ja hästijälgitav publikukatse, mis algab kell 12.53. Teistkordselt läbivad võistlusautod raja kell 15.09.

Ralli pikim kiiruskatse on 22,9 km pikkune Undva katse, mida esimest korda alustatakse kell 13.51 ja teist korda kell 16.50. Tõenäoliselt kujuneb ralli lõpukatse sõitjaile üheks keerulisemaks, kuna lisaks salakavalatele seotud kurvidele katse aeglasemas lõpuosas on merest kohati vaid mõnekümne meetri kaugusel kulgeval katsel küllalt suuri kive, mis võivad rehve lõhkuda. Vaatamiskohad tasub publikul varakult välja vaadata ja kohale minna enne teede sulgemist.

Nii mõnigi rallisõitja kinnitas Oma Saarele, et tänavune Saaremaa ralli ei kujune lihtsaks. Põhjusena nimetasid Eesti meistri- ja karikasarja arvestusse kuuluval etapil startivad sportlased ilmaolusid, kuna vihm on muutnud teed kohati väga libedaks.

Esimene auto jõuab finišisse Kuressaare keskväljakul laupäeval kell 18.10.

Kiiruskatsete ajakava

12. oktoober
LK1 17.58 Kõljala
(8,89 km)
LK2 18.26 Jööri (9 km)
LK3 20.29 Kuressaare
(3,57 km)

13. oktoober
LK4 07.38 Kaugatuma 1
(10,09 km)
LK5 08.01 Taritu 1
(10,85 km)
LK6 08.34 Karala
(12,25 km)
LK7 10.22 Kaugatuma 2
(10,09 km)
LK8 10.45 Taritu 2
(10,85 km)
LK9 12.53 Oriküla
(2,1 km)
LK10 13.51 Undva 1
(22,9 km)
LK11 15.09 Oriküla
(2 km)
LK12 16.32 Tammese
(5,06 km)
LK13 16.50 Undva 2
(22,9 km)

Katsete detailsem kava on avaldatud Autolehe viimases numbris.

NB! Tänavate sulgemise infos on olnud viga. Kuressaare kesklinn on suletud 12.10 alates 15.00 st ja katsete tänavad alates kella 18.30st.

Raul Vinni, Rando Aav 

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 89 korda, sh täna 1)