Saarlastele praamipilet soodsam (6)

Saarlastele praamipilet soodsam

 

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium kinnitas uue parvlaevapiletite hinnakirja Virtsu–Kuivastu, Rohuküla–Heltermaa ja Sõru–Triigi liinil. Hindade määramisel lähtuti ühistranspordi kasutamise soodustamise põhimõttest. Samuti on saarte püsielanikele liikumine mandri ja kodu vahet jätkuvalt soodsam kui tavapiletiga reisijaile.

Uues määruses täpsustati ka saareelanike autosoodustuse alust, kuna varasemalt oli probleeme liisinguautodega, mille omanik (liisingfirma) oli registreeritud piirkonda, kus ei võimaldata soodustust, kuid tegelik kasutaja oli saare püsielanik. Uue määruse kohaselt saab autosoodustust isik, kelle asukohaks äriregistris või elukohaks rahvastikuregistris oleks märgitud saarte maakonnad.

Auto ülevedu mandrilt Saaremaale maksab uue hinnakirja alusel 100 krooni, sooduspiletiga 70 krooni, mandrilt Hiiumaale vastavalt 120 ja 72 krooni. Reisija tavapilet on Saaremaale 35 ja Hiiumaale 45 krooni, sooduspiletid 20 ja 25 krooni.

Oluline on teada, et ilma riigi toetuseta oleks tavaline praamipilet kaks korda kallim. Saarlaste ja hiidlaste sõite üle Suure väina ja Väinamere toetab riik aga täiendavalt veel ca kolmandiku võrra.

Reisirongiliiklus, kohalikud bussiliinid, riigisisesed lennuliinid ja parvlaevaliinid vajavad riigipoolset toetust, kuna piletitulu ei kata vedaja kulusid. Selleks sõlmitakse avaliku konkursi käigus valitud ettevõtjaga avaliku teenindamise leping, mis seab vedajale kohustuse sõidutada reisijaid riigi või omavalitsuse esitatud tingimustel ja mahus. Seega saab ettevõtja oma tulu ning inimestele tagatakse mõistliku hinnaga ja piisava sõidutihedusega ühendus.

Praamiliikluses on nelja aasta jooksul kulutused kütusele tõusnud ligi 70%, tööjõud on kolmandiku võrra kallim. Samuti on tekkinud vajadus suurema arvu reiside järele. Riigipoolne toetus on sel aastal hinnanguliselt 85% suurem kui aastal 2002 ning moodustab kogutuludest peaaegu 60%.
Ühistranspordi korraldamine on riigi ülesanne, kuid tuleb silmas pidada ka riigi majanduslikke võimalusi – toetuse määr peab olema optimaalne.

Toetamise lõpetamine ei tule kõne alla, kuna sel juhul peaksid kõik veondusettevõtjad oma teenuste hindu vähemalt kahekordistama. See tõstaks tarbekaupade hindu saartel ning mõjuks laastavalt regionaalarengule.

Saarte majandust tabaksid suured kaotused ka siis, kui hinnad jääksid varasemale tasemele. Nimelt kui riigil jääb hinnatõusust saamata 20 miljonit lisakrooni, tuleb vähendada reiside arvu.

Riigi eesmärk on tagada reisijateveo stabiilsus, investeerida teenuse kvaliteeti ning ühtlasi suurendada reisijate usaldust ühistranspordi vastu. Seetõttu on mõnevõrra kallim pilet üldise hinnatõusu taustal paratamatu, kuid äärmiselt vajalik, et tagada saareelanikele mugavam elu.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 480 korda, sh täna 1)