GoBus lubab lõpetada Saaremaa liinide teenindamise (13)

GoBus lubab lõpetada Saaremaa liinide teenindamise

 

Eile teatas GoBus, et on edasise kahjumi pidurdamiseks saatnud veolepingute lõpetamise taotlused Saare-, Hiiu- ja Valgamaa maavalitsusele.

GoBusi tegevdirektori asetäitja Rene Alpiuse sõnul pole liinilepingute lõpetamistaotlused mõeldud ametiühingutega peetavate läbirääkimiste survestamiseks. Ettevõtte teatel on GoBusi kahjum nendes regioonides kõige suurem.

GoBusi esindaja sõnul katab riigi makstav dotatsioon järgmisel aastal vaid kütuseaktsiisi tõusu ja bussijuhtide palga tõstmiseks võimalust pole. “Meie kahjum on sel aastal ületanud kõik senised prognoosid ning tegemist on üldise hinnatõusu oludes vältimatu sammuga,” märkis Alpius uudisteagentuurile BNS antud usutluses.

GoBusi bussijuhtide palgad tõusid viimati mais, kui tunnitasu suurenes viie krooni võrra. Ettevõtte jaoks kasvasid kulud palgatõusuga igas kuus miljoni krooni võrra. Ettevõte hinnangul tähendaks ametiühingu palgatõusunõude rahuldamine ettevõttele praegu 24 miljoni krooni suurust lisakulu aastas.

Peab väljapressimiseks

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter ütles eile pärastlõunal Oma Saarele, et uudis liinilepingute võimalikust lõpetamisest GoBusi poolt on talle uus ja tal pole selle kohta veel täit informatsiooni.

“Ma ei tahaks küll spekuleerida, kuid praeguse info alusel võin öelda, et varem on GoBus teinud mitmeid valesid juhtimisalaseid otsuseid,” rääkis Tatter ja selgitas oma mõtet: “Ettevõte on endale võtnud mitmeid kohustusi, mida ta kanda ei suuda, ja on seetõttu sattunud majanduslikesse raskustesse, pärast seda aga hakati riigilt välja pressima. See väljapressimine aga esimesel katsel ei õnnestunud ja nüüd siis pressitakse uut moodi välja – et kui meie nõudmisi ei rahuldata, siis lõpetame selle liinilepingu üldse ära.”

Tatter lisas, et majandusministeerium ei kavatse mingitele väljapressimistele alluda. Tema sõnul on kogu selle loo juures veel märkimistväärt see asjaolu, et GoBus on lubanud liinilepingud ennetähtaegselt lõpetada just nendes maakondades, kus alternatiiv puudub. “Kuid seal, kus on vedajate paljusus, bussifirma niimoodi ei käitu,” ütles majandusministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja.

Vastates küsimusele, mis võib juhtuda, kui bussifirma tõepoolest oma hoiatuse täide viib ja bussid liinilt ära võtab, ütles Ain Tatter: “Ma ei kujuta ette, kuidas sellise ärikultuuriga ettevõte saaks siis edaspidi Eestis üldse tegutseda. Tegemist on ikkagi avaliku teenusega, mille puhul ei saa nii käituda, et kohe homme lõpetame selle teenuse osutamise ära.”

Tatter avaldas lootust, et bussiteenuse osutamine ka Saare maakonnas ikkagi jätkub. “Vaja on lihtsalt emotsioonid maha võtta, laua taha istuda ja suud puhtaks rääkida,” märkis ta.

Inimesed tööta ei jää

GoBusi Saaremaa osakonna juhataja Margus Männik ütles kogu loo kommentaariks, et tegemist pole mitte nende firma hoiatusega, vaid teatega, millega lepingu teist poolt informeeritakse, et leping lõpetatakse.
“Ükski GoBusi töötaja seetõttu oma tööd ei kaota, sest me jätkame ju tegevust kaugliinidel ja ka tellimusvedudel,” ütles Männik. “Ja kindlasti hakkab ju keegi ka maakonnasiseseid liine sõitma, mistõttu võin julgelt väita, et täna bussijuht Saaremaal tööta ei jää.”

Kommenteerides majandusministeeriumi kõrge ametniku seisukohta, et tegemist on bussifirma järjekordse väljapressimisega, lausus Männik: “Ain Tatter võib seda nimetada täpselt nii, nagu temale meeldib. Kordan, see ei ole ähvardus, vaid avaldus lepingu lõpetamiseks. Pealegi on kõigil bussiettevõtetel litsentsid ja pädevus, mis kehtivad kogu Eestis. Seega on väide ühe vedajaga maakondadest veidi jabur.”

Männik esitas samas veel vastuküsimuse, et kuidas üldse saab nimetada väljapressimiseks käitumist, kus ettevõte lõpetab tegevuse aladel, mis toodavad kahjumit, ja keskendub aladele, mis toodavad kasumit? “Kaasaegse turumajanduse tingimustes nimetatakse seda jätkusuutlikkuseks ja selles küsimuses jään härra Tatterist erinevale seisukohale,” ütles GoBusi Saaremaa osakonna juhataja.
Hetkel on AS-il GoBus Saaremaal 75 töötajat, kellest 50 on bussijuhid.

Maavalitsus asub küsimust lahendama

Saare maavanem Toomas Kasemaa ütles, et maavalitsus asub kujunenud olukorrale viivitamatult võimalikke lahendusi otsima. “Eelkõige tähendab see järjekordseid läbirääkimisi nii majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga kui ka praeguse ja teiste võimalike vedajatega,” lisas ta.

Saare maavalitsus sõlmis AS-iga GoBus lepingu Saare maakonna bussiliinide teenindamiseks 23. veebruaril 2006, lepingu lõpptähtajaks on 1. märts 2011.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 89 korda, sh täna 1)