Püha kiriku altarikapis peitub haruldane maal

Püha kiriku altarikapis peitub haruldane maal

 

Eile avanes umbes 50 aasta järel EELK Püha kiriku kappaltar. Maali taha oli peitunud teine maal, mis kujutab Jeruusalemma müüre ja on Eesti kontekstis nii mitmeski mõttes eriline.

Püha kiriku rokokooelementidega altariseina on valmistanud 1753. aastal Kuressaare meister Gottfried Böhme. Selle kompositsioon kopeerib praegu täielikult Riia toomkiriku altarit, kus kaks eenduvat tugevat sammast ja pealmikuga raske talastik raamivad altarimaali. Ilmselt on alust arvata, et Böhme on ka maali autor, oletasid kohal olnud kirikuõpetajad Anti Toplaan ja Veiko Vihuri.

Praeguse altarimaali “Kristuse taevaminek” autor on baltisakslane Oskar von Sass ja see kannab endas selget teoloogilist sõnumit. Kapis olev maal on aga ilmselt mõeldud taustana. Üksi ehk eraldiseisvana ei täida see vaimulikku eesmärki. Seega on arukas mõelda, et seal ees oli kas krutsifiks või Kolgata grupp, arvasid kirikuisad ja panid väite näitlikustamiseks krutsifiksi kapi ette: “Sellist pilti pole ajaloos kunagi olnud.”

Peidus olnud maalikompleksi mõõdistanud muinuskaitseameti restaureerimisosakonna nõunik Mari Loit ütles, see on hästi eriline asi Eesti kontekstis. “Meil ei ole selliseid asju, sellist Jeruusalemma vaadet. See on täiesti omalaadne. Ka kompositsiooni poolest,” lisas ta. Anti Toplaan lisas, et juba temaatika on eriline: “Tavaliselt rannakirikutes ei olnud selliseid motiive. On kas Kolgata stseen või merre vajuv Peetrus.”

Eilse altarikapi avamise peamine eesmärk oli Mari Loiti sõnul peidus oleva maali seisukord üle vaadata, see ära mõõdistada ja teha vastav märge dokumentatsiooni. Maali kõrgus on kõige kõrgemas kohas 206 cm ja laius 123 cm. Tiibade pikkus ja laius on vastavalt 167 cm ja 60 cm. 1950. aastatest on olemas märge, et maali on pildistatud, aga kuna foto on must-valge, siis oli eilne avamine muinsuskaitse hinnangul vaeva väärt. Seda enam, et praegune maal on kinnitatud kruvidega altari külge. Nii sai selle ilma kahjustusteta eest ära tõsta.

Kirikuõpetajad Anti Toplaan ja Veiko Vihuri olid ühel nõul, et kuna praegu altaril oleva maaliga on seotud piirkonna kirikuline identiteet ja seda mitme sugupõlve ulatuses, siis pole nii lihtne otsustada, mida edasi teha. Selge on aga see, et kõik vajab restaureerimist. Maal “Kristuse taevaminek” paigaldati tagasi ning vana maali ja kogu seda kompleksi ei ole võimalik näha enne, kui see on restaureeritud. Ilmselt paigutataks see siiski kooriruumi, sest Oskar von Sassi maal on nii vaimulikus kui kunstilises mõttes töötavam, arvasid õpetajad.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 98 korda, sh täna 1)