Maavalitsus kaalub liinilepingute hajutamist (2)

Maavalitsus kaalub liinilepingute hajutamist

 

Kuna praegu Saare maakonna bussiliine teenindav GoBus on järgmise aasta veebruarist lubanud liinilepingu üles öelda, siis otsib maavalitsus uut vedajat ning pole välistatud, et maakonna bussiliine hakkab teenindama koguni mitu vedajat.

Saare maavanem Tooma Kasemaa ütles, et praegu tema käsutuses olevatel andmetel on GoBus jäänud novembrikuu alguses antud lubadusele kindlaks, mis tähendab, et firma lõpetab maavalitsusega sõlmitud liinilepingu.

“Praegu tegeleme sellega, et leida liinidele uus teenindaja,” märkis maavanem ja lisas, et maavalitsus ei välista liinilepingute hajutamist. See tähendab, et Saare maakonna bussiliine võib teenindama hakata mitu vedajat.

Maandab riske

Toomas Kasemaa sõnul toob bussiliinilepingute hajutamine maavalitsuse jaoks kindlasti kaasa varasemast enam tööd. “Ühte bussifirmat ja selle tegevust on ju alati palju kergem kontrollida kui mitut,” ütles ta. “Kuid samas võimaldab liinilepingute sõlmimine mitme bussifirmaga tulevikus oluliselt vähendada riski, ja seda näiteks juhul, kui üks firmadest peaks mingil põhjusel lepingust loobuma.”

“Meie andmetel on maakonnasiseste bussiliinide ülevõtmise vastu juba huvi tundnud Sarbus,” rääkis maavanem ja lisas, et tema isiklikult on sel teemal kõnelenud veel ka Metra esindajatega.

2006. aasta veebruaris sõlmis Saare maavalitsus bussifirmaga GoBus viieaastase liinilepingu maakonnasiseste liinide teenindamiseks. Tänavu
9. novembril aga tegi bussifirma avalduse, et lõpetab liinilepingud 2008. aasta veebruaris kolmes Eesti maakonnas – Saaremaal, Hiiumaal ja Valgamaal. Lepingu ennetähtaegse ülesütlemise põhjuseks toodi argument, et nimetatud kolmes maakonnas on bussifirma kahjum kõige suurem.

GoBusi tegevdirektori asetäitja Rene Alpius ütles tookord ajakirjandusele, et 2008. aastal katab riigi makstav dotatsioon vaid kütuseaktsiisi tõusu ja streigiga ähvardavate bussijuhtide palga tõstmiseks pole mingit võimalust. “Meie kahjum on sel aastal ületanud kõik senised prognoosid ning tegemist on üldise hinnatõusu oludes vältimatu sammuga,” põhjendas Alpius ajakirjanduses bussifirma radikaalset käitumist.

Süüdistab maavanemaid

Majandusminister Juhan Parts on mitme maakonna bussiliikluses tekkinud kriisiolukorras süüdistanud maavalitsusi. Postimees online’i väitel saatis minister maavanematele kirja, mille toon ei tõotavat kõrgepalgalistele kroonimata kuningatele midagi head.

Nimelt on kõnealuses kirjas öeldud, et maakonnaliinide avamine konkurentsile on kaasa toonud riigihangete massilise vaidlustamise, kusjuures vaided on “ajendatud nii tellija (st maavalitsuste – toim) koostatud ebakvaliteetsetest hankedokumentidest kui ka vedaja pahatahtlikust tegevusest”.
Edasi märkis minister Parts maavanematele läkitatud kirjas, et kõigele lisaks on maavalitsused bussifirmadega sõlminud ebakvaliteetseid avaliku teenindamise lepinguid ja pole suutnud teostada tõhusat järelevalvet piletitulude laekumise ja muude majandusnäitajate üle.

Kommenteerides neid süüdistusi, ütles maavanem Toomas Kasemaa, et vähemalt Saare maakonnas on maavalitsus bussifirmade suhtes tema arvates tõhusat järelevalvet teostanud.

Kontrollimine raha juurde ei too

“Nii näiteks tegutseb meil spetsiaalne kontrollkomisjon, mida juhib maavalitsuse rahandusosakonna juhataja,” rääkis Kasemaa. “Seni pole see komisjon bussifirmade finantstegevuses mingeid puudusi avastanud.”

Saare maavanem möönis, et järelevalve bussifirmadega sõlmitud lepingute täitmise üle peab olema ning kontroll on vajalik. “Kuid ega ainuüksi see kontrollimine bussiliikluse korraldamiseks mõeldud raha hulka ju ei suurenda,” tõdes Kasemaa, lisades, et ministri süüdistused järelevalve ja kontrolli puudulikkuses meenutavad talle kahe aastakümne tagust perioodi. “Ka tookord räägiti palju kontrolli tugevdamise vajalikkusest, et majandusolukorda parandada.”

Uued bussifirmad maakonnasiseste bussliinide teenindamiseks peab maavalitsus leidma jaanuarikuu lõpuks.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 62 korda, sh täna 1)