Meremessil tunti huvi jahtide, vähem kaatrite vastu

Meremessil tunti huvi jahtide, vähem kaatrite vastu

 

Nädalavahetusel Tallinnas Eesti näituste messikeskuses toimunud järjekorras kaheksandal mere- ja vabaajamessil oli oma toodanguga esindatud 82 firmat. Kolmel päeval käis eksponaatidega (üle 120 paadi, matkatarbed, lainelauad, päästevahendid, sukeldumistehnika jne) tutvumas enam kui 10 000 huvilist. Saaremaalt oli oma toodangut tutvustamas neli firmat. Messimuljeid oli Oma Saarele nõus vahendama OÜ Kasse Paadid juhataja Fred Keert.

Milliste muljetega Tallinnast koduteed alustasid?
Teised väikeste paatide valmistajad ja vahendajad tänasid mind hea müügitegevuse eest.

Kas see tähendab, et neil ei lähe nii hästi?
Nemad tänasid sellepärast, et said hästi müüa.

???
Hinnas pole probleem, ka paadi kvaliteedis mitte. Paati tahetakse kohe. OÜ Kasse Paadid ei saa kliendile vastu tulla enne juulikuud. Järjekord on juuli lõpuni. Olen paate müünud terve talve läbi. Vahet pole, kas müün kevadel, suvel, sügisel või talvel. Laos ei seisa meil ühtegi paati. Teised paadiehitusfirmad pole talvel saanud müüa. Neil on tekkinud väike varu. Nüüd on neil aeg oma toodanguga turule tulla.

Kes Kasse paate ostavad – eestlased või ka välismaalased?
95 protsenti müüme Eestis. Kõik oleneb sellest, mis ajal välismaalased tellima tulevad. Kui tellima tullakse oktoobris, siis saab tellija kevadel paadi kätte. Nõudlus on suurem, kui pakkuda jõuame. Täna tellima tulnud inimesele saan öelda, et tal tuleb juuli lõpuni oodata.

Messil oleksin tõepoolest saanud teha väga korraliku diili – müüa ühele Soome kaupluseketile 60 paati. Kasse 430 oli ainuke paat, mida soomlased oleksid müüki võtnud. Paadist huvitatud ärimees ütles, et tal on isegi neli sellist kaupluseketti. Seega võib ta võtta 240–250 paati. Selle hinnaga, mis ma siin ühekaupa müün, oli ta nõus hulgi ostma.

Kas võib see kunagi soomlasest ärimehega taas kõneks tulla?
Kõik oleneb sellest, kas Saaremaal on selliseid inimesi, kes on nõus kindad kätte panema ja meile tööle tulema. Meil peab korrektselt tööd tegema. Kahjuks igaüks paaditööstusse tööle ei sobi. Allergikute tervis ei pea vastu. Siin on tegemist ikkagi lakkide ja värvidega.

Tööjõu nappus annab sinugi firmas tunda.
Kindlasti. Ruumid on olemas, vormid samuti. Ootame neid, kes on valmis kindad kätte tõmbama, et töö selgeks õppida.

Väljaõppeks kulub ju oma aeg. Selle ala meistreid pole praegu kusagilt võtta.
See ongi üks määravamaid asju. Meil peab inimene ikka tükk aega õppima, enne kui ta jõuab nõutud kvalifikatsioonini. Palka maksame tükitöö alusel. Mida rohkem kogemusi, seda suurem palk. Ajatöö hindeid ei saa me kasutada, kuna üks tööline on kiirem, teine aeglasem.

Sa oled väljas olnud ka eelmistel meremessidel.
Huvi on meie toodangu vastu alati tuntud. Mina ei käinud seal müügi pärast. Sellistel messidel ei ole müük üldse primaar-ne. Hoopis tähtsam on huvilisele selgeks teha, mille jaoks tal just seda paati vaja on. Inimesel ei ole ju mõtet 200 000–300 000-kroonist kaatrit osta, kui ta sellega suve jooksul vaid paar korda merel käib.

Muide, kaatrite müük nii Soomes kui Eestis on kõvasti tagasi läinud. Ka Soome messil oli kuulda, et inimesed kardavad suuremaid investeeringuid teha. Maailmamajandus on suhteliselt kehvas seisus. Milliseks kujuneb homne päev? Keegi ei julge enam ennustadagi.

Tuleb tunnistada, et meie siin merendust ikkagi õpime. Soomlased on toonud välja diislikütuse hinna tõusu. Nad kardavad, et see tõuseb peatselt veelgi. Võimas merekaater rüüpab paari tunniga mitusada liitrit kütust. Merehuviliste rahakotid ei pea sellele vastu.

See tähendab siis, et Kasse 430 viiehobujõuline mootor on ökonoomne, mis tagab turunõudluse.
Sellele paadile sobib ka kahe- ja poolehobujõuline mootor. Hinnavahe võimsama mootoriga varustatud paadiga on seejuures 5000–6000 krooni. Mida võimsam mootor, seda paksem ja tugevam peab olema paadi kere. Kõik peab olema vastavuses. Kaatri mootor on võimsam, kiirus suurem.
Kasse paadi eeliseks ongi selle vastupidavus ja hind. Kaalult kerge ja töökindla mootoriga paadi saab ostja 30 000 krooniga kätte. Seda paati võib igalt väiksemalt lautrikohalt merre lasta. Kasse 430 jaoks pole neid vajagi.

Kas midagi seekordsel messil ka üllatas?
Näituseväljak kipub juba väikeseks jääma. Esmakordselt olid messil itaallased. Nemad olid suurte kaatritega. Lätlased trügivad väga kõvasti Eesti turule. Messil oli koguni kolm Läti firmat esindatud.

Ütlesid, et 95 protsenti OÜ Kasse Paadid toodangust müüd Eestis. Kui palju saarlaste tehtud paatidest Saaremaale jääb?
Viimasel ajal üsna palju. Suvilaid ehitatakse üha rohkem. Majad kerkivad mere lähedale. Arvan, et kogutoodangust umbes 20 protsenti jääb Saaremaale. Paate ostavad nii eestlased, soomlased kui ka teistest rahvustest suvilaomanikud ja ikka põlissaarlased ka. Välismaalasi käib üsna palju. Kõikidel paatidel on logo firma andmetega peal. See hõlbustab huvilistel tegijate ülesleidmist. Hiljaaegu otsisid sakslased mind üles. Järelikult meie paate Euroopas juba teatakse.

Messilgi küsiti, et kui saaksime täisvõimsusega tööle hakata, kui palju siis paate müüksime. Ütlesin, et ühte tüüpi umbes neljasaja ringis aastas. Praegune aastatoodang on 120 paadi ringis.

Mitmeaastase garantii oma firma paatidele annad?
Põhimõtteliselt võiksin anda isegi 40-aastase garantii. Tõsi, praegu on küll aasta.

Miks ma 40 välja käisin? Eesti kõige suurem paadilaenutusfirma Pirital laenutab meie firma paate 1994. aastast ja paadid on heas korras. Tegelikult on rendipaadid ju pidevas kasutuses, nendest eriti ei hoolita, aga 14 aastat on need seal vastu pidanud. See on päris hea näitaja. Selle taustal võin öelda, et 40 aastat on suhteliselt reaalne.

Toonitasin messil oma kolleegidele, et kui nad hakkavad kasutama Poola või veel kehvem, Hiina materjale, siis kaotavad oma turu kohe päris kiiresti. Mina kasutan maksimaal-selt kõiki häid asju. See on kindlasti üks pluss, mis on paadi populaarsust tõstnud. 58 inimest on praegu järjekorras, et meilt paati saada.

Kas mõtled ka uutele mudelitele?
Minu käest on küsitud nii väiksemaid kui suuremaid paate. Ei välista ühte ega teist.

Plastikpaatide hinnad tõusevad maailmas igal aastal 3–5 protsenti. Vaigud tehakse nafta baasil. Ja kui naftahind kerkib, siis läheb ka paat kallimaks.

Puupaadi osatähtsus ilmselt väheneb. Kas messil puupaate üldse näha oli?
Ühte restaureeritud paati nägin. Nii päris öelda ei saa, et puupaadi aeg on ümber. Sõbrad käisid hiljuti Itaalias messil ja nägid seal väga klantsitud puupaati. See läikis nagu peegel. Mehed oleksid võinud seda habemeajamisel kasutada. Paat lausa säras.

Meil võib-olla puupaat enam nii ei lähe. Inimestel on aega vähemaks jäänud. Puupaat tahab rohkem hooldamist. Ja teine asi. Vanasti, kui puupaati tehti, siis selle materjal kuivas looduslikult väga pikka aega. Nüüdisajal lükatakse lauad kiirkuivatisse ja sealt enam nii kvaliteetset materjali ei saa. Kui viimistlusmaterjal ka veel kehv juhtub olema, siis see paat väga kaua vastu ei pea.

Uudne on ehk see, et turule hakkavad tulema spoonist ja vineerist paadid, mis on väga merekindlad ja vajavad vähem hoolt.

Alumiiniumist paadid ei ole ka enam haruldased.
Jah. Alumiiniumist kaatrid on väga kiired ja see-eest ka kallimad.

Võib vist öelda, et meremess lähendab inimesi merele.
Seda ka, aga suur osa inimesi jääb ikkagi merekaugeks. Soomes olen ka messidel käinud. Ajaliselt on need seal pikemad ja huvilisi käib palju rohkem. Helsingi mess on Põhjamaades üks prestiižikamaid. Välisriikides messidel käimine on aga üsna kulukas. Sellepärast peangi Tallinna meremessi just meie oma tootjatele väga oluliseks. Baltic Workboats oli väljas politseikaatriga. Huvi tunti ka Saare Paadi kaatri Stormer vastu. Seekord pole aga Saare Paati olnud.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 162 korda, sh täna 1)