Kokkuvajumisohus Kreeka laeva tükeldamine jätkub (1)

Kokkuvajumisohus Kreeka laeva tükeldamine jätkub

KREEKA LAEVA VRAKK: Seisab juba ligi 30 aastat sama koha peal ja siiani pole seda suudetud paigast nihutada.

Ecosalvager OÜ otsustas sellel nädalal jätkata Kreeka laeva lõikamistöödega. Laevavraki tükeldamist alustati juba juuni algul, kuid eelmise nädala tormide tõttu tuli töö ajutiselt katkestada. Läbiviidud uuringu raporti kohaselt on vraki tükeldamine aga hädavajalik, kuna spetsialistid leidsid, et järgmisel aastal võib laev hoopiski ümber kukkuda.

Sõrve ranniku lähedal Ariste lahes asuva laevavraki juurde toodud mehhanismide omaniku Priva Trading OÜ juhatuse liige Indrek Haavel ütles Oma Saarele, et tükeldamist alustati tegelikult juba juuni alguses, vahepeal aga jäi töö seisma kehvade ilmastikuolude tõttu. Tema sõnul on laeva tükkideks lõikamise juures määrav nii tuule suund kui ka kiirus.

Tükeldatud vraki edasine saatus on aga veel teadmata. “Saaremaale neid tükke ei tooda, see on logistiliselt ebaratsionaalne,” ütles Indrek Haavel. “Need viiakse sõltuvalt metalli turuhinnast kas Tallinna, Leetu või Lätti.”

Hiljutisest raportist selgus, et järgmisel aastal võib laeva-vrakk ümber kukkuda. “Seda võib isegi põhjustada näiteks üks korralik jäätumine,” ütles Haavel. “Seetõttu otsustasime, et alustame töödega nüüd ja kasutame ära kõik vähegi soodsad ilmastikuolud,” lisas ta. “Töid võib ka öösiti teha.”

Ecosalvager OÜ juhatuse liige Kristjan Kalda ütles, et tööd Kreeka laeva juures on veninud erinevatel põhjustel. “Alustasime kaks aastat tagasi, aga siis ei olnud meil oma ujuvkraanat,” rääkis Kalda, kelle sõnul tehti teisel aastal laeva juures tuukriuuringuid.

“Nüüd on sobiv ja vajalik tehnika olemas, aga me ei tea veel päris täpselt, kas laeva on võimalik tasuval viisil täielikult utiliseerida,” kommenteeris Kalda. “Igal juhul ei tasuks mingit masuudileket või muud reostust karta, sest laevas olev masuut on ligi kolmekümne aastaga kivistunud,” kinnitas Kalda. “Kuna laev on mitu korda põlenud, siis ei ole seda kivistunud masuuti peale laeva masinaruumi kuskil.” Ta lisas, et see masuut on nii kõva, et seda saab raiuda.

Vraki utiliseerimisega seotud kulutustest rääkides nentis Kristjan Kalda, et firma õnneks on vanametalli hinnad püsinud kõrged ning suuri kulutusi sellega ei kaasne. “Samas ei oska siiamaani öelda, kui suur on metalli hulk, mida sellelt laevalt saab,” lausus Kalda, kelle sõnul on praeguseks on suur osa vrakist tükkideks lõigatud ja ära viidud.

“Kuna laeva põhi annab teistsuguse metallikoguse, siis on täpset metallikogust, mida sealt saab, väga raske välja arvutada,” ütles Kalda. “Peame kogu aeg selle töö tasuvust jälgima,” selgitas ta.

Ecosalvager OÜ-l kellegi ees laeva ärakoristamise kohustust pole. “Juhul kui selgub, et selle laeva utiliseerimine pole tasuv, peaks vald pöörduma toetuse saamiseks mõne riikliku institutsiooni poole,” arvas Kalda. “Aga igal juhul proovime praegu leida võimalusi selle teisaldamiseks, kas osade kaupa või tervikuna,” lisas ta. “Mere peal me selle laevaga midagi tegema ei hakka.”

Veeteede ameti avalike suhete vanemspetsialist Malle Lõhmus ütles, et Ecosalvager OÜ on veeteede ametile teada andnud, et laevavraki juures alustatakse töödega, vraki lahtilõikamisega. “Selle teate kohaselt transporditakse tükid Mõntusse,” lisas Lõhmus, kelle sõnul on Ecosalvager OÜ veeteede ametile tööde lõpu orienteeruvaks tähtajaks pakkunud augustikuud.

AS-i Mõntu Sadam juhatuse esimees Mihkel Undrest ütles Oma Saarele, et Ecosalvager OÜ kaalus küll ühe võimalusena tuua Kreeka laeva tükid Mõntu sadamasse, kuid praegu ei ole sadamal Ecosalvageriga mingit kehtivat lepingut.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 359 korda, sh täna 1)