Saarlanna Sulvi Munk: Iirimaa kogemused väärivad järgimist (1)

Saarlanna Sulvi Munk: Iirimaa kogemused väärivad järgimist

ISE TEHTUD, HÄSTI TEHTUD. Iirlased hindavad omamaist toidupoolist.

Jaanikuu algul Iirimaal Corki piirkonnas õppe- ja tutvumisreisil viibinud Kiratsi küla taluperenaine, MTÜ Kodukant Kiratsi esindaja Sulvi Munk, kelle sõit sai teoks MTÜ Saarte Koostöökogu toetusel, ütles Oma Saarele, et sealt saadud kogemused väärivad meilgi järgimist. Reisil tutvus saarlanna põhjalikumalt West-Cork Leader tegevusega.

Saarte Koostöökogule tehtud lühiülevaates annab Sulvi Munk Iirimaalt naasnuna täpse, asjaliku ja mõneti emotsionaalsegi ülevaate kuuldust-nähtust.

Pilkupüüdev talunike turg

Midletoni talunike turg, mis tegutseb igal laupäeval www.midletonfarmersmarket.com), asutati 1999. aastal piirkonna talunike ja väiketootjate poolt eesmärgiga turustada aastaajale omaseid puu- ning juurvilju ja väiketootjate toodangut. Tavaturust erineb see selle poolest, et pakutakse vaid kohalikke toiduaineid (puudub käsitöö).

Turg on Corki linna ja selle ümbruskonna elanike seas viimastel aastatel järjest enam populaarsust kasvatanud ja tänaseks täitub Midletoni väikelinn iga laupäeva hommikul rahvaga, kes tulevad siia ostma Baldwin’i talus toodetud jäätist, erinevad juur- ja puuvilju, õunamahla, juustu, kala, vorsti ning kohalike pagarite küpsetatud soodaleiba ning laias sortimendis kukleid.

Tuntumad turul pakutavad tooted:
• Jäätis kuue erineva maitsega. Saadaval lahtiselt ning pakendatult. Nädalas toodetakse 300 liitrit jäätist. www.baldwinsicecream.com
• Õun, õunamahl. The little Irish Apple Company, Phillip&Oren Little
• Suitsutatud kalatooteid www.frankhederman.com
• Šokolaad – toodangusse kuuluvad väga erineva sisaldusega šokolaadid ning kuumad joogid. Ó Conaill Chocolates. Kasutab Fuchsia kaubamärki.
• Vorstid, kanamaksapasteet – Barrie Tyner&Clodagh McKenna
• Kitsepiimatooted – kõva- ja pehmejuust (mida toodetakse vaid turu tarbeks 5 erineva maitsega), jogurt, pakendatud piim – Ardsallagh farm. www.ardsallaghgoats.com
• Kartul – Willy Scannell. Ballycotton Potatoes. Aastaringselt värske kartul. Alates sellest aastast pakutakse turul ka salatit, kaalikat, redist, sibulat ning kapsast.

“Turul suhtlesin talunikega ja sain teada, et sealsed tarbijad eelistavad kohalikke tootjaid ning orgaanilisi tooteid ning tänu turule on tõusnud ka talunike maine ja tuntus.

Olulise tähtsusena märgiti ka vahetut sidet tootja ja tarbija vahel, kuna turul müümise üks tingimusi on talunikule tema enda või tema kaubast igakülgset infot omava isiku esindus,” märkis Sulvi Munk.

Õppereisil külastas Sulvi Munk ka West-Cork Leaderi kontorit Clonakiltys ning kohtus sealsete esindajatega.

“Külastasime edukalt toimivat talutoodete poodi ja kohvikut ning kohalikku köögiviljakasvatajat. Pereettevõte – toidupood-kohvik oli saanud 2 aastat tagasi Leaderi toetust köögi väljaehitamiseks. Lisaks tavakaubale müüdi ka erinevaid kulinaariatooteid ja kohapeal valmistatud pitsasid.
Köögiviljakasvatusega alustasid sealsed iirlased alles paar aastat tagasi. Enamik köögiviljast kasvatatakse kasvuhoonetes, mis võimaldab perele aastaringset tegevust,” rääkis Munk.

Iirimaa nähtus omaette

“Hiljuti oli Iirimaa veel suhteliselt vaene riik. Ometi on selle maa elanikud osanud välja tuua oma maa ja rahva tugevused, millele areng rajada. MTÜ Saar-te Koostöökogul on võimalik Iirimaalt saadud kontaktide abil ära kasutada sealset pikaajalist kogemust ning inimeste elulaadi sarnasus Saaremaaga võimaldab koostööst saada maksimaalset tulemit.

Oma “märgi” kasutamine haakub meie eesmärgiga. Siinkohal annaks Iirimaalt palju õppida. West-Cork Leaderi poolne huvi: ollakse valmis pakkuma nõustamist väikeettevõtluse alal ning tutvustama Fuchsia Brandiga seonduvat. Oodatakse meiepoolset huvi koostöö loomiseks ja sidemete tugevdamiseks,” edastas Sulvi Munk iirlaste huvi.

Lääne-Cork on ajalooliselt tuntud turismipiirkond

“Oma looduse ja värviküllaste külade poolest on Lääne-Cork ajalooliselt tuntud turismipiirkonnanagi, kus ka väga pikaajaline traditsioon toidutootmises. Üks põhjus oma kaubamärgi loomiseks oli pidev langus põllumajandussektoris ning inimeste väljaränne linnadesse.
Brandi esindajaks valiti lill – äratuntav ja kohalikes inimestes positiivseid emotsioone tekitav.

26 toidutootjat ja 17 turismiettevõtet käivitasid 1998. aastal brändi. Sellel perioodil liikus ligi 2 miljonit Iiri naela organisatsiooni arenguks – turundusse, stardiabisse ja koolitusse. Tulemus oli tuntav – juba 18 kuu möödudes loodi 135 uut töökohta.

Praegu organisatsioon toimib isemajandamise põhimõttel ning kaubamärki kasutavad väga paljud” toonitas võõrsilt saadud kogemust Sulvi Munk.
Veiko Maripuu: Toetan oma taluga säärase “värgi” käivitamist Saaremaal
“Positiivne teeviit. … Ja meie! Oleme liialt individuaalsele eneseimetlusele ja omakasule pühendumas ning ettevaatlikuks teeb ehk kadedus.  

Kuressaare turg on koht, kus peaks säärane Saaremaa turg asuma ja kuhu ka Saaremaa Maheköök kolima. Meil pole piisavalt ettevõtlikke talusid, kes tahaksid, kes suudaksid keskenduda omatootele ja -teenusele.  

Vallaametnikele, inspektoritele ja riigiametnikele tuleb säärane koolitusreis korraldada, et nad näeksid, kuidas maksumaksja mujal toimetab. Tähtis on, et selliseid initsiatiive toetatakse. Valgekrae ei peaks olema statist – istub, ootab ja kamandab. Need asjad sünnivad oma tahtest, mitte projekti toel,” kommenteeris Veiko Maripuu.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 127 korda, sh täna 1)