Orissaare valda kerkib kaasaegne Maasilinna laeva muuseum (1)

Orissaare valda kerkib kaasaegne Maasilinna laeva muuseum

VAADE LINNULENNULT: Uus muuseumihoone koos ainulaadse vrakiga peaks saama Orissaare valla tõmbenumbriks.

Valminud on eskiisprojekt Illiku laiule kavandatavast muuseumihoonest, kus hakatakse eksponeerima vanimat hästisäilinud laevavrakki Eestis.

1985. aastal leidsid Eesti Meremuuseumi sukeldujad Maasilinna välisreidi vetest, Väikesest väinast 1550. aastal arvatavasti Saaremaal ehitatud laevavraki. Kahe aasta pärast tõsteti vrakk üles ja ta leidis endale uue kodu Illiku laiu paadikuuris. Nüüd on keskaegne laevavrakk lõpuks endale väärikat eksponeerimispaika saamas.

Mõte Maasilinna ja Illiku laidu arendada on vallavanema sõnul juba ammu peas küpsenud. Takistuseks on aga saanud teised suured rahalised koormused vallas. “Me ei saa oodata lõpmatuseni, midagi tuleb ära teha, et saaks mõne aasta pärast ütelda: Illiku laiul toimub midagi!” ütles Oma Saarele Orissaare vallavanem Raimu Aardam.

Puhkekeskus Illiku laiule

Arhitektuuribüroo KOKO Arhitektid OÜ poolt valmistatud hooneprojekt edastatakse neljale arendajale, et siis nende poolt välja pakutud lahenduste hulgast parim välja valida, ütles Aar-dam. Nelja huvitatud arendaja seas on Aardami sõnul nii kohalikke kui välismaiseid firmasid. Tööde teostaja peaks selguma augustis. Kogu projekti maksumus ja valmimisaeg ei ole veel teada.

Aardami sõnul on Illiku laiule plaanis välja arendada korralik puhkekeskus, mille tõmbenumbriks peaks saama just Maasilinna laeva vrakk. Võib-olla ei tulda siis Illikule kõigest paariks tunniks, vaid jäädakse lausa paariks päevaks, lisas vallavanem.

Lisaks praegu kavandatavale muuseumile Maasilinna laeva eksponeerimiseks on plaanis kasutusele võtta ka vana paadivabriku hoone. Seda, mis seal täpselt toimuma hakkab ja millal, sõltub juba arendajatest.

Ainulaadne vrakk kogu Põhjamaades

Maasilinna lähedusest leitud vrakk on üks vanimaid Eestist leitud laevavrakke. Mõned aastad pärast Maasi leidu tuli Pärnu lähedalt päevavalgele veelgi vanema laevapoordi osa, mis võib pärineda koguni 14. sajandi keskpaigast. Maasilinna laev on aga oluliselt paremini säilinud, ning on kogu Põhjamaades ainulaadse kahekordse plangutusega, ütles Eesti Meremuuseumi direktor Urmas Dresen.

On võimalik, et laeva kasutati Maasi ordulinnuse transpordilaevana ning võis leida rüüstamise või põletamise tagajärjel linnuse ääres ka oma lõpu, lisas Dresen.

Aardami sõnul on võimalik, et vraki näol on tegemist ajaloolise Eesti Väinamere uisuga, kuid vallavanem ise usub, et tema silmarõõm oli siiski midagi enamat. Laevast on leitud ka lubjatükke, mis teeb võimalikuks, et laevaga toodi linnuse ehitamise ajal Maasile lupja.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 87 korda, sh täna 1)