Ettevõtted müüvad end Saaremaa brändiga

Ettevõtted müüvad end Saaremaa brändiga

Aune Past näeb Saaremaad kui kiiksuga meretagust tugevat brändi, Saaremaa viin kasutab seda mainet osavalt ära.

Saaremaa ei ole enam eestlaste jaoks tuntud üksnes saarena, vaid ka brändina. Erinevad Saaremaaga mitte seotud firmad kasutavad tuntud head nime oma toodete müügiks.

Viimase näitena on taas poelettidele jõudnud Saaremaa juust, mille nime kasutusõiguse üle on Saaremaa Liha- ja Piimatööstus ning juustu valmistav Estover OÜ pidanud tuliseid vaidlusi. Käidud on ka kohtus, kuid juriidiliselt on Saaremaa nime kasutamine juustupakendil korrektne.

Estoveri kontorist ei osatud nimevalikut Oma Saarele kommenteerida. Estoveri juustul ega firmal endal ei ole seost Saaremaa ega ka kohalike juustuvalmistamistraditsioonidega. Saaremaa Liha- ja Piimatööstusest öeldi, et sellise nimega on sama ettevõte müünud juustu juba aastaid. Vahepeal kadus toode lettidelt, kuid nüüd on seda taas odava hinna eest Säästumarketist osta.

Saaremaad on oma toodete müügiks kasutanud paljud erinevad Eesti firmad. Näiteks müüb A.Le.Coq kanget heledat õlut Saaremaa tuulik. Õlle etikett annab teada, et sarnaselt õlle endaga on ka saarlased tuntud oma kanguse ja visaduse poolest, ning õlu müüb end lausega “Saarlane lahkub viimasena”.

Eriti tugevat Saaremaa-taustalist reklaami teeb Saaremaa viina tootev Ofelia. Klientide meelitamiseks kasutatakse Saaremaale iseloomulikke tuulikuid, kadakaid, suitsulesti ning meresoolaseid mehi ja linalakk-neide. Kogu viina reklaamkampaania toetub Saaremaaga seostuvale müstikale.

Tartu Ülikooli lektor ja raamatu “Mainekujundus ettevõtluses ja poliitikas” autor Aune Past näeb Saaremaad kui väga elujõulist brändi. “Saaremaal on potentsiaali luua endale rahvusvaheliselt selge bränd ja lugu. Saaremaa on ikkagi meretagune asi – raskesti kättesaadav ja pisut kiiksuga,” ütles Past.

Tootjad kasutavad Saaremaa head brändi enda kasuks osavalt ära. Brändi loomine on kallis, aga hea kaubamärk toob Pasti sõnul omanikule ka miljoneid tagasi. Kaupmeeste rõõmuks on Saaremaa juba valmis tugev kaubamärk, mida saavad kõik vabalt kasutada oma kauba müügiks.

Seadus küll piirab geograafiliste tähiste kasutusõigust kaubamärkidena, kuid lubab neid siiski teatud juhtudel kasutada. Näiteks tõestas Saaremaa juustu tootev Estover, et geograafiline tähis on esitatud registreerimiseks heauskselt, teadmata, et tegemist on tähisega, mis peaks viitama kauba päritolupaigale.

Erinevate kohanimedega tooteid on varemgi registreeritud väga palju. “Üldsus on selliste märkidega harjunud, mistõttu tarbija eksitamine ei ole eeldatav,” seisis 2006. aastal Tööstusomandi Apellatsioonikomisjoni otsuses, kus jäeti Saaremaa juustu nime kasutusõigus Estover OÜ-le.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 106 korda, sh täna 1)