Maavanem kärpis lõpuks siiski bussiliine (8)

Maavanem kärpis lõpuks siiski bussiliine

 

Alates järgmisest esmaspäevast tõmbub Saare maakonna bussiliinide võrk kõvasti koomale. Peamiselt kütusehindade tõusust tingitud liinivõrgu kärped ulatuvad pea 97 000 kilomeetrini. Olukord muutub keerulisemaks eelkõige maakonna äärealadel elavatele inimestele, kelle bussiühendus väheneb kordades.

Maavanem Toomas Kasemaa kinnitusel oli taoline käik ainuõige lahendus, kuna praeguse liinivõrguga jätkamine oleks bussid maakonnas novembris üleüldse seisma jätnud.

Risk, et bussiliine tuleb vähendada veelgi, on siiski jätkuvalt õhus. “Praegu on reaalne risk, et kütusehind tõuseb veel. See tähendab, et meile tekib veel miinuseid,” lisas maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja kt Mika Männik, tuues samas näite, et kui bensiinijaamas kallineb liiter kütust ühe krooni võrra on transpordieelarves 350 000 kroonine auk. Riigi rahakotist tuge oodata pole, pigem võib kehva majanduslik olukord järgmisel aastal bussiliiklusele mõeldud rahanumbrid väiksemaks kahandada.

Ettepanekuid arvestati

Algselt juuli esimesest päevast planeeritud kärpimine lükkus kahe nädala võrra edasi, kuna kohalike omavalitsuste juhid ei olnud esialgsete plaanidega nõus ning alles läbirääkimiste teel suudeti osapooli rahuldavale kokkuleppele jõuda.

Küll aga ei näe omavalitsused rahalisi vahendeid, et järgmisel aastal rohkem bussiliiklusesse panustada. Maavanema sõnul peavad omavalitsused paratamatult rohkem hakkama mõtlema vallasiseste liinide käigushoidmisele. “Riik ei ole võimeline kogu seda liinivõrku haldama ja ülal hoidma, mis senises mahus on olnud,” ütles Kasemaa.

Ta märkis, et valdadest on esimesena maavalitsusega vallasisese liini käigushoidmiseks teinud koostööd Pöide vald ning loodetavasti hakkavad ka teised vallad eeskuju järgima.

Maavanem loodab pisut abi saada septembris valmivast uuringust uue liinivõrgu kujundamiseks, kus oleks kaardistatud maakonna bussiliikluse vajadused, misjärel oleks meil oma vajadustest selgem pilt.

Kahe reisijaga ei ole liinil mõtet

Liinide kärpimisel võeti peamiseks argumendiks vedajapoolne ettepanek. Esmajoones läksid koomale tõmbamisele maakonna äärealadel sõidetavad pikad ringid, kus on vähe sõitjaid. Näiteks vähendati Veerel bussiliikluse tihedust seniselt kolmelt korralt päevas kahele korrale nädalas. Maavanem tõi Veere ka näiteks, et kui päevas on keskmiselt kaks reisijat, siis ei ole võimalik seda liini käigus hoida.

Kasemaa sõnul on võimalik inimestel oma aega niimoodi planeerida, et käia näiteks arstil sel päeval, kui buss liigub. “Ma arvan, et inimesel on kaks kätt otsas ja ta saab ise endaga hakkama. Sellises kohas elades peab inimene oma tegevust planeerima,” arvas Kasemaa öeldes, et ka Ruhnu saarelt ei ole võimalik alati soovi korral Kuressaarde tulla, vaid saab seda teha kaks korda nädalas.

Kolmapäeval sõidavad maavalitsuse esindajad Veerele, et külainimestele selgitada liinikärbete põhjuseid. “Me läheme ja räägime, mis on need põhjused. Inimesi tavaliselt põhjused ei huvita, teda huvitab, et buss sõidaks,” ütles Kasemaa.

Septembris uuesti

Mitmed praegused kärped tuleb aga sügisel uuesti üle vaadata, kuna õpilased peavad kooli saama ka kaugematest kohtadest. Näiteks läheb löögi alla sattunud Undva–Veere piirkonnast sügisel kooli kuus õpilast. Mika Männiku sõnul on mõeldud mitmeid versioone, kuidas maakond ja vald saaksid sealse kandi laste mured lahendatud. “Kindel on see, et 1. septembrist peab iga päev buss tulema ja lapsed kooli viima,” kinnitas Männik.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 36 korda, sh täna 1)