Maailmanimega bass otsis Saaremaalt uusi ooperihääli (4)

Maailmanimega bass otsis Saaremaalt uusi ooperihääli

VÕIB-OLLA KUNAGI KOHTUME: Jaakko Ryhänen näitab Hanna Martinsonile õiget laulutehnikat.

Kolmapäeval toimus Kuressaare kultuurikeskuses lahtine laulutund, kus soomlasest maailmanimega bass Jaakko Ryhänen kuulas ja õpetas tosinat noort Saaremaa lauljat. Meistriklassis osales kolm poissi ja üheksa tüdrukut ning tegemist oli Eestis esimese säärase ettevõtmisega, kus tippsolist tuleks algajate lauljate juurde.

Ryhänen ei olnud kiitusega kitsi ning nagu tunnistasid nii noored lauljad kui ka nende juhendajad, saavad nad maestrolt saadud näpunäiteid kasutada edaspidises töös. Ainus, kellele Ryhäsel ei olnud mingit märkust teha, oli meistriklassi noorim osaleja, 12-aastane Heldur Harry Põlda. Tema Chopini “Igatsuse” järel õhkas professor vaid “Braavo! Ta on suurepärane!”, kuid eks on ka Heldur Harry esinemine mõneti võrreldamatu ülejäänud osalejatega – on talle ju Estonia teatrilava juba koduseks saanud.

Meistriklassi korraldaja Arne Miku sõnul oli tegemist ooperipäevade ühe ettevõtmisega, kus otsiti puutepunkte Saaremaa ja saarlastega. “Ma palusin, et Saaremaa lauluõpetajad leiaks talvel oma kooridest ja esinejatest need lapsed, keda me võiksime tutvustada,” rääkis Mikk projekti sünniloost. “Kuna Ryhänen, tuntud lauluõpetaja ja hea sõber ning kolleeg sai siia esinema tulla, siis pakkusime teha sellise tutvumisseminari, kus siis pärast näidata ka seda, kuidas ta on juba ühe laulja valmis teinud.” Selleks “üheks lauljaks” oli Estonia solist Priit Volmer, kes Ryhäse käe all seitse aastat õppinud.

Mikk arvas, et õhkkond, kuidas Ryhänen suutis noored juba ettevalmistustunnis krambist vabastada, oli talle väga imponeeriv. “Mul on heameel, et nii palju rahvast tuli vaatama. Homme ei ole veel ühtegi Pavarottit ega Tebaldit näha, aga selle ürituse eesmärk, et üks noor inimeste põlvkond teeks silmad lahti klassikalise ooperimuusika suunas. Kui ka kõikidest ei tule ooperisoliste, aga musikaalseid kammerlauljaid võib kindlasti tulla. See ei nõua suurt ooperivolüümi või hääletugevust,” avaldas Mikk, kelle arvates on ka see suur asi, kui mõnest noorest tuleb lihtsalt tõsine ja andunud muusikaarmastaja.

Miku hinnangul on tänapäevane mikrofonide aeg noori lauljaid natuke rikkunud. “Sel ajal, kui veel mikrofone ei olnud, tulid kõlavama häälega lauljad,” teab ta. Siiski kiitis ta meie noori lauljaid, kuna paljud neist on õppinud muusikakoolis mõnd pilli – kas siis klaverit, kitarri või trombooni. “See on musikaalse artisti kõige olulisem eeldus ja alus,” sõnas ta.
Meistriklassis osalenud Sass Pääsk ja Jaan-Erik Aardam kinnitasid, et said Ryhäse käe all lauldes suure kogemuse. “Minu lauluõpetajal on natuke teised meetodid, seepärast oli väga põnev,” sõnas Pääsk, lisades, et laval oli “nii hea olla”.

Mõlemad poisid ütlesid, et tegelevad laulmisega kindlasti edasi. Seda aga, kas neid kunagi ka Vanemuise, Estonia või La Scala laval võiks kohata, nad öelda ei osanud. “Ei me ette tea,” arvas Aardam paljulubavalt.
Ka lauluõpetajatele oli Ryhäse meistriklass kogemuseks, millest õppida.

“Mina sain kinnitust, et noored on väga tublid ning suudavad ennast näidata alal, millega nad iga päev ei tegele,” ütles Laine Lehto, kellele kolmapäevane tund kultuurikeskuses andis julgust edaspidi rohkem katsetada ning seda just klassikalise lauluõpetuse poole pealt.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 77 korda, sh täna 1)