Saare maavalitsus mängib Ruhnu laevaliinil eludega (2)

Saare maavalitsus mängib Ruhnu laevaliinil eludega

AMALIE: Maavalitsus kasutab Amaliet ka sügisel, eirates seadust ja pannes ohtu inimeste elud.

Saaremaa Laevakompaniiga kevadel Ruhnu liini asjus kõnelused katkestanud Saare maavalitsus on leppinud Ruhnuga ühenduse pidamiseks Aegna asemel laevaga Amalie, millele väljastatud klassitunnistus aga ei luba reisijate ja kaubaga Ruhnu sõita.

Vene mereregistrist, kes Amaliele klassifikatsioonitunnistuse välja on andnud, kinnitati, et Amalie klassitunnistusse on märgitud piirang, mille järgi laev tohib reisijaid vedades sõita vaid Munalaiu ja Kihnu vahel. Ilma reisijate ja lastita on Amaliel lubatud läbisõidud Riia lahest ja Soome lahest. Samas öeldi, et reisitunnistuse väljastab laevale ikkagi veeteede amet.

“Imelik ta natuke muidugi on ja eriti, kui arvestada, et tegemist on reisijatega. Reisijatega seotud laevade puhul peetakse klassiühingu näitajatest tavaliselt väga rangelt kinni,” ütles Oma Saarele 26 aastat laevakaptenina sõitnud Ülo Kollo. “Siin on võetud teatud risk, aga mina ei oska öelda, millega seda õigustatakse.”

Saare maavalitsuse arengu ja planeeringu osakonna nõunik Virge Pihel vastas, et Amaliega sõlmitud lepingu aluseks on veeteede ametist antud reisilaeva ohutuse tunnistus, kus on kirjas, et tegu on C-klassi laevaga ning et sõidud Ruhnu on lubatud kuni 50 reisijaga.

Lubavad vaid suvel

C-klassi laevadel lubab suveperioodil Pärnust Ruhnu sõita majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi määrus “Kohalikus rannasõidus sõitvate reisilaevade klassid, sõidupiirkonnad, ohutusnõuded ja ohutuse tunnistuse vorm”. Seesama määrus, et C-klassi reisilaev võib suvisel ajal sõita sõidupiirkonnas, mille käigus laev ei ole kordagi kaugemal kui 15 meremiili varjumispaigast ega rohkem kui 5 meremiili rannikust, kus merehädalised võiksid maabuda.

Samas läheb seaduse järgmine punkt iseendaga vastuollu, lubades C-klassi laevad suvel Pärnu–Ruhnu vahet sõitma, ehkki seal on laev kaugemal kui viis meremiili rannikust.
Veeteede ameti meresõiduohutuse teenistuse juhataja René Sirol rääkis, et veeteede amet on seda laeva ja laeva omadusi analüüsinud ja teatud tingimustel Amalie võib minna sellele liinile, aga ta ei tohi aasta läbi sõita, vaid ainult suveperioodil.

“Klassiühingud töötavad meie nimel ja meie järelevalve all, tõenäoliselt on veeteede amet klassiühingust üle olev asutus, kes võib tõenäoliselt ka klassiühingu mingeid ettekirjutusi muuta,” rääkis Sirol. “Tuleb arvestada ka selliseid olukordi nagu praegu on – kas pole üldse liiklust või on mingisugune liiklus.”

Sõidavad ka sügisel

Saare maavalitsuse sõlmitud liinileping näeb ette reise veel 10. ja 11. oktoobril, mis ei ole meie poolkeral ühegi kalendri järgi suvi.
Küsimusele, kas praegu on kriisiolukord ja kaalukeeleks sai vajadus tagada Ruhnuga ühendus, vastas Sirol, et teatud mõttes võib niimoodi asjale läheneda, aga see ei tähenda seda, et ohutus oleks kõrvale jäetud.

“Seda laeva on väga põhjalikult hinnatud meie spetsialistide poolt ja leitud, et teatud tingimustel võiks see laev seal sõita, seda enam, et see laev on niivõrd vana laev, et temale ei kehti uuemad ja rangemad nõuded, mis on vahepeal tulnud.” Ehk tema sõnul ei ole veeteedeamet seadusi eirates midagi lubanud, see on seaduste piires antud luba.

Liinileping sõlmiti enne reisijateveo tunnistuse pikendamist

Veeteede ameti välissuhete ja infoosakonna juhataja Dan Heering andis teada, et Amalie saabus Eestisse 2004. aasta jaanuaris, mil sellele väljastati reisijateveo tunnistus liinile Pärnu–Kihnu kuni 100 reisijale ja liinidele Kihnu–Ruhnu ja Ruhnu–Roomassaare kuni 50 reisijale.

Praeguse ajani ei ole tema sõnul reisijateveo tingimusi ei liinide ega reisijate arvu suhtes muudetud. Muutunud on väljastatav tunnistus – reisijateveo tunnistuse asemel on alates 27.06.2005 iga-aastaselt pärast kohustuslikku ülevaatust väljastatud reisilaeva ohutuse tunnistus. Viimane tunnistus on välja antud 18.06.2009 ja kehtib kuni 1.07.2010.

Saare maavanem Toomas Kasemaa ning AS Kihnu Veeteed juhatuse esimees Toivo Kuldmäe sõlmisid lepingu Ruhnu ja Munalaiu vahelise laevaliini teenindamiseks päev varem kui Amalie uue ohutuse tunnistuse sai.

Samas oli Kasemaa juba kuu aega varem raadio Kadi intervjuus välja öelnud, et Amalie Ruhnu liinile tuleb. Samas intervjuus ütles ta, et ühendusepidamine Ruhnu saarega on varasemate aastatega võrreldes läinud paremaks.

Sergo Selder, Ain Lember

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 63 korda, sh täna 1)