Kas on mõtet sidrunile hapet lisada? (9)

Kas on mõtet sidrunile hapet lisada?

 

Justiitsminister Rein Lang tegi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ettepaneku tõsta maksimaalset lubatud joobeastet Eesti liiklusseaduses 0,5 promillini. Eesti liiklusseaduse järgi on praegu karistatav joove alates 0,2 promillist.

Justiitsministeeriumi kriminaalpoliitika osakonna nõuniku Einar Hillepi sõnul on loomulik, et kui Euroopas on üldiselt võetud suund 0,5-promillisele lubatud piirmäärale, siis võiks seda ühtlustamise huvides kaaluda ka Eesti, kirjutab Postimees. “Põhjuseks on ikka see, et Euroopa Liidu riikides kehtiksid võimalikult sarnased normid, mis muudaksid seaduste järgimise inimeste jaoks lihtsamaks,” selgitas Hillep.

Halba teeb ju alati eelmisel õhtul joodud pudel õlut

Ligi kahekümne aasta pikkuse politseitöö kogemuse põhjal võin öelda, et enamik kinnipeetud joobnud juhtidest väidab, et oli eelmisel õhtul joonud pudeli õlut. Isegi need, kelle süül hukkusid inimesed… Tänavu on Eestis poole aastaga tabatud üle 3600 joobes juhi. Saaremaal on sel aastal roolijoodikute süül hukkunud üks inimene ja kaheksa on saanud viga. Poole aastaga on ainuüksi meie saarel tabatud 123 purjus juhti ja neist 30 on joogisena roolis olnud korduvalt!

Masendav! Kas lubatud joobeastme tõstmine päästab mõne elu, parandab liiklusohutust, tõstab liikluskultuuri, lohutab peret, kelle lähedased on purjus juhtide süül kannatanud? Kindlasti ei ole argument ka see, et paljudes Euroopa riikides on lubatud piirmäär 0,5 promilli ja Eestit külastavatele Euroopa autojuhtidele on meie seadus segadust tekitav.

Võtame riske elu ja tervise hinnaga

Seltskond, kes käib vastuvõttudel, võtab klaasikese šampanjat ja istub rooli, ei ole ehk tõesti eriline oht liiklusele. Muuta seadust vaid käputäie ”eliidi” elu mõnusamaks tegemiseks või mõne teise riigi meeleheaks on aga absurd. Mehepoeg, kes rüüpab pudeli Bocki ja elab teadmises, et mis see natuke mehele teeb, on rooli istudes potent-siaalne mõrtsukas.

Nii kurb kui see ka pole, ei saa eestlaste alkoholitarbimise kultuuri võrrelda üheselt nn vana Euroopa omaga. Me ei pea võtma asjatuid riske meie elu ja tervise hinnaga. Igaüks meist, kes on napsi võtnud, teab, et alkohol aeglustab reageerimist ning mida suurem on autojuhi joove, seda ebaadekvaatsemad on tema reaktsioonid liikluses. Joove üle 0,5 promilli tõstab liiklusõnnetuse toimumise riski 30 korda!

Loodame tervele mõistusele

Õnneks pole terve mõistus Eestist kadunud. Nii siseminister Pomerants kui ka majandus- ja kommunikatsiooniminister Parts tõdevad, et lubatud joobemäära tõstmine suurendaks riske liikluses ilmselgelt. Loodan siiralt, et valitsusel on arukust vastu seista Langi arusaamale, et ”joobel ja joobel on vahe”. Autoroolis EI OLE joobel ja joobel vahet.

Elame keerulises hetkes, majandusmured räsivad meie argielu. Muredest põgenemine alkoholi abil ei ole erand. Tulla praeguses olukorras välja liiklusturvalisust kahjustava ettepanekuga on vastutustundetu. Kuritegevus noorte hulgas kasvab, vanglad on täis kurjategijaid – justiitsministeeriumil on põletavamaid valdkondi, millega tegeleda.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 41 korda, sh täna 1)