Ajakaja: Sõna jõust, veel kord (9)

Eelmisel nädalal oli Soome meedias teema, mida võib tõesti sajandi skandaaliks nimetada – Audi Soome müügijuht võrdles kohalikus naisteajakirjas naisi ja autosid.

Spetsiifilise lugejaskonnaga naistekas välja öeldud “pärlid” said järgmisel päeval Soome elitaarse kvaliteetlehe Helsingin Sanomat suurteemaks, millele inimesed massiliselt (üle 600) kommentaare kirjutasid. Kommentaaridest ja emotsioonidest tiine oli ka igapäevaelu – polnud inimest, kes ei oleks sellest asjast rääkinud.

Mida see mees siis ütles?
Seda, et autodest ja naistest on lihtne kõnelda, sest kõik auto “kasutusomadused leiduvad naistelgi” ja et auto “ulkonäkö viimeistellään jousituksilla ja pyörillä – naisen nilkat ja kengät ovat minulle tärkeitä, ja nainen menettää usein muotonsa, jos hänellä on alle seitsemän senttimetrin korot” (auto välimust viimistletakse vedrustuse ja ratastega – mulle on tähtsad naiste pahkluud ja kingad, ja naine kaotab sageli oma vormi, kui tal on alla seitsmesentimeetrised kontsad…)” ning et ta “vajab naist üha enam sellisteks asjadeks, milleks naine on loodud”.

Ka Eesti meedia refereeris uudist, aga laiemat kõlapinda asi siinmail ei leidnud. Kas sellised kommentaarid on meie jaoks tavalised? Kas meie au ja õiglustunnet sellised “seksistlikud killud” ei riiva? Ju vist. Meil on ju sedasorti “naljad” õige sageli käibel ja keegi ei pane seda meestele pahaks. Aga kui täna, nüüd ja praegu mõni mees avalikult meedias eesti naistest niimoodi kõneleks, kas sellest tekiks avalik skandaal? Kas me oleme jõudnud meeste ja naiste võrdõiguslikkuses Põhjamaade tasemele? Kas meie elamiskultuur taunib soolist lahterdamist ja sildistamist?

Soomes asi lihtsalt meedias avaldamise ja diskussiooniga muidugi ei piirdunud, sest väga paljud kommentaarid väljendasid selgelt kaaskodanike, ka teiste meeste taunivaid arvamusi. Isegi selleni välja, et teatati oma plaanidest loobuda Audide kasutamisest: “Mul on olnud kuus Audit ja plaanisin seitsmenda ostu – aga nüüd jääb see tegemata…”

Juhtumi lõppakord oli see, et suud pruukinud mees vabandas avalikult, ka tema ülemus vabandas avalikult. Ja lõppude lõpuks teatati, et agar sõnavõtja on ka oma töökoha kaotanud… Kuid ärevus kestab – mis juhtub Audi rahaliste tulemustega? Kas sõna võib tappa rahavoo? Ja kuidas oleks Eestis?

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 30 korda, sh täna 1)