Lossivallide korrastamine võib alata

Lossivallide korrastamine võib alata

TÖÖD LÄHEVAD KÄIMA: Mõni aeg tagasi lossihoovis toimunud suhteliselt väikemahulised ehitustööd saavad peagi järje.

Mitu kuud Ettevõtluse arendamise sihtasutuse rahastamisotsuse taga seisnud Kuressaare lossivallide rekonstrueerimistööd võivad alata, sest möödunud nädalal andis EAS heakskiidu vallide kordategemiseks ette nähtud 51 miljoni krooni kasutamisele.

“See otsus käivitab kogu ehitusprotsessi,” ütles Oma Saarele Saaremaa muuseumi direktor Endel Püüa, kelle sõnul kuulutatakse juba sel aastal välja hanked ehitaja ja arheoloogide leidmiseks ja tehakse ära mõned pakilisemad tööd.

Saaremaa muuseumi projektijuht Tõnu Sepp rääkis, et esimeste töödena on plaanis kindlustada avariiohtlik Lõunabastioni kagupoolne sein ja Looderaveliini välismüüritis, mis vajavad toestamist ja ajutist katmist. “Plaanis on ka mõningate tööprojektide koostamine ja mõned väliuuringud. Sel aastal rohkem ei jõua,” lausus Sepp.

Viivitus pole oluline

19. mail EAS-ile rahastamistaotluse esitanud Saaremaa muuseum lootis ehitushanke välja kuulutada juba augustis. “Lootsime, et me saame teise kvartali lõpuks otsuse kätte, aga lisadokumentide esitamise ja suvepuhkuste tõttu hakkas asi venima,” ütles Endel Püüa.
Näiteks nõuti muuseumilt ka turundusstrateegia ja puhastulu analüüsi koostamist, mille esitamise nõudmine muuseumilt kui riigiasutuselt oli esialgu ebaselge. Arvestades, et vallide rekonstrueerimise projekti tähtaeg on kuus aastat, ei tähenda aga kolmekuuline viivitus Püüa sõnul tegelikult midagi.

Kuressaare kindluses planeeritud restaureerimis- ja konserveerimistööde eelarve on kokku 60 miljonit krooni, millest 51 miljonit krooni eraldati üleriigiliselt tähtsate kultuuriobjektide väljaarendamise meetmest, Eesti riik kaasfinantseerib projekti 9 miljoni krooniga.
Suurem osa eelarvest kulub kindluse vallide ja bastionide restaureerimiseks-konserveerimiseks.

Kavas on Läänebastioni merepoolse ülesõidutee likvideerimine ja teena kasutatud valliosa kordategemine. Uus tunnel kontserdi- ja muu tehnika vedamiseks ning tuletõrjeautode jaoks tuleb kümmekond meetrit praegusest ülesõiduteest kaugemal, kus vall läbi kaevatakse.
Samuti restaureeritakse Suurtükitorni juures asuv rootsiaegne suurtükipositsioon, kuhu seatakse üles ka suurtükid. Vallipealne kaitserinnatis vooderdatakse kogu ulatuses paekiviga. Rinnatise varju on kavas rajada kogu valli pikkuses jalakäijate tee ja paigaldada istepingid.

Raveliinid jäävad tegemata

Projekti raames viiakse kindluse hoovis mitme aasta jooksul läbi arheoloogilisi kaevamisi, mille eelarve on neli miljonit krooni. Kaevamiste käigus puhastatakse välja ja konserveeritakse mõningad maapõues peidus olevad müürikatked ja nurgatornide vundamendid.

Ligemale kuus miljonit krooni kulub muuseumil lähiajaloo püsiekspositsiooni edasiarendamiseks kuni laulva revolutsioonini, vabaõhuürituste teenindushoone rekonstrueerimisele ning Lõunabastioni püssirohutorni näituseruumi ja kiviraietöökoja rajamisele.

Kuressaare kindlusse viival peateel asendatakse pargi ja Kirderaveliini vahele ehitatud mõnekümne meetri pikkune truup puidust sillaga.
Tõnu Sepa sõnul on muuseumil plaanis tulevikus rekonstrueerida ka kolm vallide ees paiknevat raveliini, mille kordategemine praegusest projektist rahapuudusel välja jäeti.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 42 korda, sh täna 1)