Saarlased taastavad väikesadamaid loiult

Saarlased taastavad väikesadamaid loiult

HEA NÄIDE: Jaak Reinmets kiidab Lõmala sadama taastajaid, kes on asja tõsiselt ette võtnud.

Reedel Kuressaare ametikoolis Saaremaa kaluritele esinenud Eesti väikesadamate liidu esimees Jaak Reinmets ärgitas saarlasi aktiivsemalt taastama-korrastama ja rajama külasadamaid, sest seda võimaldavad praegu mitmesugused abiprogrammid.

Positiivse näitena tõi väikesadamaid koondava liidu eestvedaja Salme valla asjaajamise Lõmala sadama rajamisel: “Lõmala sadama ehitus sujub normaalselt. Salme vald andis sadamaaluse maa MTÜ-le kasutada. Kohalikud elanikud ja suvesaarlased katavad ehitise maksumusest 15 protsenti,” märkis Jaak Reinmets.

Negatiivselt hindas Jaak Reinmets aga nii mitmegi valla venitamistaktikat külasadamate rekonstrueerimisel. Sadamat taastada tahtvatele ettevõtlikele meestele ei tihka vallaametnikud oma konkreetset seisukohta öelda.
“Vallavalitsused põhjendavad oma jah-sõna ütlemata jätmist küll uuringute tegemise vajadusega ja leitakse muidki põhjusi. Uuring võtab aga aega aasta või poolteist ja selle ajaga saavad projektirahad otsa. Mehed on juba kannatust kaotamas ja niiviisi võibki üks või teine sadam lõpuks tegemata jääda,” kurtis Jaak Reinmets.

Atla sadama rekonstrueerimise üks initsiaatoreid, omaaegne Eesti tipprallisõitja Paul-Robert Helk ei ole lootust kaotanud. Seni ei ole aga Lümanda vallavalitsus suutnud otsustada, kas eelistada Atla või Karala külasadama ennistamist.

“Iga kord oleme vallast saanud vastuse, et tegeleme-tegeleme. Kuna ka väikesadamate liidu juht Jaak Reinmets muretseb, et varsti võivad eurotoetused sadamate rajamiseks otsa lõppeda, siis ootame meiegi vallajuhtidelt kiiret otsustamist,” rääkis Paul-Robert Helk.
Külasadama taastajate sõnul on ainus lääne-loodesuunaline looduslik sadamakoht Atlas. Sinna saaks rajada ka väikese külalissadama jahituristidele. Sügavust on seal piisavalt.

“Struktuurfondide planeerimise ajal käisime väikesadamate liidu juhatuse liikmetega mitmes ministeeriumis rahataotlusi selgitamas. Meist saadi aru ja sadamate ehituseks eraldatigi summad. Nüüd on mõni ametnik öelnud, et näed, kunagi käisid rahasid välja ajamas, aga tegijaid pole. Mul on kahju, et rannarahvas kuidagi uimaselt asjasse suhtub,” kurtis Jaak Reinmets.
Aastaid väikesadamate taastamist-rajamist propageerinud Reinmets rõhutas, et probleemiks ei ole ka asjaolu, et paljudes kohtades kuulub sadamaalune maa riigile.

“Olen saanud kokkuleppele keskkonnaminister Jaanus Tamkiviga, et maaprobleemide tõttu ei tohiks väikesadamate areng seiskuda. Kui mingil moel takistusi ette tuleb, siis saame otse ministri poole pöörduda,” ütles Reinmets.
Eesti väikesadamate liit võib aidata projektikirjutajaid leida, saab anda konsultatsioone sadamakonstruktsioonide kasutamise osas, et saaks tõesti kapitaalse ja korraliku ehitise. “Kuna omafinantseering on ainult 10–15 protsenti, on MTÜ-del kasulik teha korralik sadam.“


Saaremaa sadamad koondumas

Nüüd on plaani võetud saarte sadamaid koondava mittetulundusühingu moodustamine, mille esimene ettevõtmine oleks sadamate inventuur ja ühise arengukava koostamine. Selle saaks aluseks võtta iga sadama arendusprojektidele ja sadamate turundamisele.

MTÜ loomise üks eestvedajaid Anni Hartikainen ütles, et vajadus ühise turustamis- ja tutvustamistöö järele on suur, ka mitmetel välismessidel on uuritud, kust Saaremaa sadamate kohta infot saab. Kindlasti on vajalik ka ühine väikesadamaid tutvustav veebileht, millega võiks Saaremaal algust teha.

Esimene katse MTÜ-d registreerida toimub sel pühapäeval, 25. oktoobril Orissaares, poe vastas asuvas Valge Varese trahteris kell 15. Anni Hartikainen palub asutamishuvilistel kaasa võtta ID-kaardid ja oma kohaletulemisest eelnevalt teada anda telefonil 51 45 968 või e-posti aadressil anni@inskoop.ee .

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 175 korda, sh täna 1)