Taksofirma soovib linnalt peatuste rendihinna vähendamist

Kuressaare linnavalitsuses arutati eile Kuressaare taksonduse olukorda, milleks andis ajendi OÜ Saare Takso pöördumine linnavalitsuse poole sooviga, et taksopeatuste rendihindu alandataks.

Saare Takso juht Uudo Varendi teatas linnavalitsusele, et ettevõtte Tallinna tänava taksopeatuste rendileping toodab kehtiva rendihinnaga otsest kahjumit ning see tuleks üle vaadata. “Vältimaks koondamisi tööjõu hulgas, soovin rendihinna alandamist vähemalt sügis-talviseks perioodiks,” avaldas Varendi.

Linna taksopeatuste rendilepingud sõlmiti 2007. aastal, kui linn oli selleks konkursi välja kuulutanud. Uudo Varendi rääkis Oma Saarele, et sel ajal oli konkursil osalemine mingil määral sundseis, et üldse turul olla, sest muidu kesklinnas peatusi ei ole. Tema hinnangul võiks linnas olla taksodele täiesti vabad peatused.

Kõik lepingutes kinni

Kuressaare abilinnapea Kalle Koov tõi välja, et taksopeatuste rendist saab rääkida kehtivate lepingute mõistes. Lepingupõhiselt on tema sõnul võimalik taotleda lepingu muutmist, kui tarbijahinnaindeks on muutunud. “Selle indeksi languse võrra võiks tulla arvesse lepingu läbivaatamine ja seda mitte ainult nendele, vaid kõigile taksofirmadele,” ütles Koov.
Tarbijahinnaindeks on statistikaameti septembrikuu andmeil võrreldes mullu septembriga langenud kokku 1,6%, mille võrra rendihinna vähendamine on Varendi hinnangul vähe, mõistlik oleks renti langetada vähemalt 50%.

Teine võimalus on Koovi sõnul rendileping lepingus ettenähtud aja ehk kahekuulise etteteatamisega lõpetada. Lepingu järgi muud teha ei saa, sest järgmised sammud tähendaksid rendikonkursi tingimuste olulist muutmist. Rendihinnad kujunesid Koovi sõnul just konkursi tulemusel ning kui nüüd tingimusi muudetaks, võib see seada ebavõrdsesse olukorda neid, kes eelmisel konkursil peatusi ei saanud.

Linn ei ole veel Saare Taksole ametlikult vastanud ja Varendi ei osanud seetõttu öelda, millised on nende edasised sammud selles küsimuses. Kui Saare Takso näiteks loobub ja linn peaks taksopeatustele uue konkursi välja kuulutama, siis ei söandanud Saare Takso juht praegu öelda, kas 16 aastat tegutsenud taksofirma sellel osaleks või mitte.

Kuressaare ainus Eestis

Eesti taksojuhtide liidu andmeil on Kuressaare Eestis ainus linn, kus taksojuhid maksavad linnale peatuste rentimise eest. “Me oleme saanud omavalitsuselt õiguse tema territooriumil ühistransporditeenust osutada ja kui selle eest kasseerida lisatasusid, siis kajastub see kindlasti tarbijale osutatava teenuse hinnas,” ütles liidu juhatuse liige Lembit Poolak.

Taksojuhtide liidu seisukoht on, et linnavalitsus peaks selle olukorra ümber vaatama. “Kõik taksopeatused, mis on kohaliku omavalitsuse territooriumil, peavad olema vabad ja tasuta kasutada eranditult kõigi firmade taksodele. Sellega säiliks ka taksondust edasiviiv konkurents taksoturul,” rääkis Poolak.

Tema sõnul on Kuressaare oma taksopeatuste rentimisega taksofirmadele lausa Euroopa mastaabis eriline ning olukord on võrreldav sellega, kui linnaliinibussid peaksid peatuste kasutamise eest linnale renti maksma.
Nüüd üritab ka pealinn Tallinn mõnes kohas sarnast tasu sisse viia, kuid taksojuhid on seal peatuste rendile andmise kohtusse kaevanud.

Taksojuhid leiavad, et linna avalikul maal asuvate taksopeatuste kui ühistranspordi infrastruktuuri objektide rendileandmine ühele konkreetsele ettevõtjale rikub Eesti vabariigi põhiseadusega neile garanteeritud ettevõtlusvabadust ja ettevõtjate võrdse kohtlemise printsiipi, on vastuolus konkurentsiseaduse põhimõtetega ning ühistranspordiseaduse ja selle alusel vastuvõetud õigusaktidega.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 65 korda, sh täna 1)