Häirekeskus ei saanud aru appikutsest “Auriga juurde” (26)

Häirekeskus ei saanud aru appikutsest “Auriga juurde”

KIIRE ABI 112: Auriga juurde tuli kiirabi 11 minutiga, kuid kannatanu elukaaslase arvates on probleem selles, et häirekeskus soovis temalt täpset aadressi ega saanud aru määratlusest “Auriga juures”. Foto ei ole juhtunuga seotud.
Foto: Peeter Kukk

Jõululaupäeval reieluu puruks kukkunud abikaasale kiirabi kutsunud mees oli hämmastunud, kui palju võttis aega kiirabi kohalejõudmine Auriga kaubanduskeskuse juurde põhjusel, et kutsuja ei osanud öelda keskuse täpset aadressi.

“Kiirabi tuli pooletunnise hilinemisega ja kustkaudu see tuli, seda ma ei teagi. Mina helistasin kiirabisse, ütlesin, et Kuressaares Auriga keskuses, aga sealt öeldi, et Auriga keskus meid üldse ei huvita, meid huvitab täpne aadress,” rääkis Oma Saarele mees, kes ei soovinud oma nime lehes avalikustada.

Auriga keskus asub tegelikult Kaarma vallas Kudjape külas Tallinna tn 88. Kiirabisse helistanud mees ütles aga, et tema täpset aadressi ei tea ja et Auriga keskus asub Kuressaare ringtee ääres. “Ütlesin, et ma ei oska teile midagi täpsemalt öelda. Sealt öeldi siis, et meie teid aidata ei saa, küsisid vaid mu telefoni numbrit,” rääkis mees, lisades, et kui ta ise Auriga juurde jõudis, siis kõik inimesed ümberringi juba helistasid kiirabisse.

“Siis läks veel tükk aega, enne kui kiirabi tuli, aga kustkaudu see auto tuli, kelle kutse peale, ei teagi. Üks naine ütles, et tal mees oli helistanud politseisse,” ütles mees. Nördinud mehe sõnul ei kõlba selline süsteem kuhugi, ta tõi näite, et kui inimene vajub Tallinnas lauluväljakul kokku, siis on ju miljonid inimesed seal küll käinud, kuid aadressi ei tea keegi. “Ja kiirabi jääb tulemata!” kurjustas mees.

See ei olnud paraku esimene sarnane juhtum. Kui suvel Oma Saarest kiirabisse helistati, et kesklinna turuplatsil juhtus inimesega õnnetus, küsiti helistajalt kõigepealt aadressi. “Ma ei tea ju seda täpset aadressi peast, tean, et see on turuplats, mida iga saarlane teab,” imestas tookord ka kiirabisse helistanud toimetuse töötaja.
Häirekeskuse kommunikatsioonijuht Edvi Freiberg selgitas, et hädaabinumbrile helistas 24. detsembril mees, kes ütles, et helistab Saaremaalt ja et tema naine kukkus Rautakeskos maha ja ei saa püsti tõusta.

“Päästekorraldaja küsis poe aadressi, kuid helistaja ei teadnud aadressi, vaid selgitas, kus pood asub. Päästekorraldaja esitas seejärel helistajale naise tervisliku seisundi kohta täpsustavaid küsimusi,” rääkis Edvi Freiberg. “Helistaja ei olnud nõus vastama päästekorraldaja esitatud täiendavatele küsimustele abivajaja tervisliku seisundi kohta ja lõpetas kõne,” lisas Freiberg.

Kuna päästekorraldajal ei olnud täpset teavet abivajaja tervisliku seisundi kohta (teati vaid, et ta suudab helistada, järelikult on teadvusel), siis määras päästekorraldaja väljakutse prioriteediks C. C- ehk charlie-prioriteediga väljakutse tähendab, et patsiendi seisund on raske ja võib olla eluohtlik. Kiirabibrigaadi väljasaatmine peab toimuma nelja minuti jooksul.
Kõne tuli häirekeskusse kell 12.30 ja kestis poolteist minutit.

Päästekorraldaja andis kiirabile väljasõidukorralduse kell 12.34, kiirabi startis kell 12.36 ja jõudis sündmuskohale kell 12.41. “Seega võttis abi kohalejõudmine aega sellest hetkest, kui tuli kõne häirekeskusesse, 11 minutit, seejuures kiirabi väljasaatmine kaks minutit. Häirekeskus menetles antud juhtumit korrektselt,” kinnitas kommunikatsioonijuht.


Kasulik teada

* Hädaabinumbrile 112 helistajal tuleb öelda esmalt MIS JUHTUS ehk mis on peamine põhjus, mille pärast inimene helistab.
* Lähtudes infost esitab päästekorraldaja täiendavaid küsimusi abivajaja tervisliku seisundi täpsustamiseks ja kiirabi väljasaatmise prioriteedi määramiseks. Seetõttu on helistajal vaja vastata kõigile päästekorraldaja küsimustele. Kõne tohib lõpetada alles siis, kui päästekorraldaja on selleks loa andnud.
* Kui sündmuskohal on postiaadress, tuleb see päästekorraldajale teatada. Kui postiaadressi pole või helistaja seda ei tea, tuleb päästekorraldajale kirjeldada võimalikult lühidalt ja konkreetselt, kuidas abivajajani sõita.

Edvi Freiberg

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 184 korda, sh täna 1)