Talunikke häirib uus kord erimärgistatud kütuse ostmisel (1)

Talunikke häirib uus kord erimärgistatud kütuse ostmisel

Talunik Jaan Sink on nördinud, et bürokraatiamahukaks muudetud kütuseostmise peale nii palju väärtuslikku tööaega kulub.
Foto: Egon Ligi

Maksu- ja tolliameti hiljuti käivitunud uus aktsiisikaupade tollijärelevalve süsteem (JVIS) on erimärgistatud kütust ostnud Saaremaa talunikele põhjustanud vähemalt esimesel kasutusel aja- ja närvikulu.

Ehkki maksu- ja tolliameti (MTA) hinnangul toob uue süsteemi kasutuselevõtt kliendile kaasa läbipaistvama, kiirema ja kvaliteetsema teeninduse, võivad tehnilised vingerpussid teha moodsatest lahendustest stressirohke protseduuri. Näiteks Kõljala talumehe Kalev Trei esimene kokkupuude erimärgistatud kütuse hulgiostmiseks MTA veebikeskkonna kaudu kujunes kolm päeva väldanud närvesöövaks katsumuseks.

“Kõige hullem oli see, et mul ei ole e-allkirja, tegin volituse oma abikaasa nimele, et tema oleks kütuse vastuvõtja,” rääkis Trei. “Võttis kolm päeva, enne kui asjaga ühele poole sai, ka e-avaldus ei tahtnud mitte kuidagi arvutis läbi minna.”
Kalev Trei pidi tollile kütuseostu deklareerima vaatamata sellele, et kütus oli ostetud tegelikult möödunud aastal, kuid jäetud kütusefirmasse hoiule. “Minu arusaam on selline, et kui mina olen tarbija ja kauba eest maksja, siis milleks on minul vaja veel täiendavaid deklareerimisi. See on kauba maaletooja rida ja arutagu neid asju temaga,” leiab Kalev Trei.

Ka Orissaare talunik Aarne Põri oli pettunud, et pidi tollile taotlust esitades istuma mitu head tundi arvuti taga ning muud tööd seetõttu pooleli jätma. “See on üks paras jama, ma ei tea, kellele seda vaja on,” kommenteeris Põri.
Nii Kalev Trei kui ka Aarne Põri arvasid, et riik peaks erimärgistatud kütuse müümisel põllumeeste jaoks bürokraatiat vähendama. “See on ju teada, palju kütust kulub põllumajandusliku maa hektari kohta, milleks on vaja seda sinist kütust. Tuleks võimaldada vastavalt hektarite arvule osta kütet soodsama aktsiisiga,” rääkis Kalev Trei.

Valjala talunik Jaan Sink oli pahane, et maksu- ja tolliamet jättis uue süsteemi kasutuselevõtu selgitustöö sisuliselt tegemata. “Nad oleksid võinud mulle kirja saata koju, et 1. juulist toimub kütuse tellimine teistmoodi, ja selgitada, kuidas seda täpselt teha,” lausus talunik.
Jaan Singi sõnul sai ta uuendusest teada möödunud reedel, kui telefoni teel Saare Kütusele tellimuse esitas ja hulgimüüja talle uutest reeglitest teada andis. Kuna Singil puudus maal internetiühendus ja põllul oli kiire töö käimas, lükkus tellimuse esitamine internetis nädalavahetuse peale.

“Pühapäeval läksin internetti, et taotlus kinnitada. Arvasin, et on ainult kinnitamise vaev, aga seal on terve rida igasuguseid koode ees. Viidet erimärgistatud kütuse ostmisele ei olnud aga kusagil,” rääkis taotluse esitamise pooleli jätnud Sink.
Esmaspäeva hommikul läks Sink tollibüroosse, kust saadud juhistega asus kodus veebikeskkonnas taotlust esitama, kuid millegipärast arvuti taotlust ei kinnitanud.

“Helistasin tagasi, ametnik telefoni otsas juhendamas (telefoniraha muidugi minu kulul!), mässasime veel pool tundi, kuid tulemust ikka ei olnud,” rääkis Sink, kes seejärel läks uuesti büroosse, kus selgus ka probleemi põhjus. Tõrke põhjustas asjaolu, et Jaan Sink kui FIE üritas taotlust esitada ärikliendi lingi alt, kuid antud taotlus tuli esitada eraisiku lingi alt.
Singi sõnul on arusaamatu, miks tema kui miljonikroonise käibega tootja, kes seni on kõiki oma maksutoiminguid teinud ärikliendina, peab kütuse ostmiseks esitama taotluse erakliendina.

“See on programmeerimistehniline probleem. Kui riik tahab anda kodumaistele programmeerijatele tööd, siis andku, aga tehku töö ka korralikult, nii et asi toimiks,” leiab talunik. Häiriv on tema sõnul ka see, et MTA leheküljel on olulised viited, mis taotluse esitamisel edasi viivad, ära peidetud, samal ajal kui väheoluline info on väga suurelt esile toodud.
Maksu- ja tolliamet soovitab

Maksu- ja tolliameti meediasuhete peaspetsialist Annely Erm ütles Saarte Häälele, et kui eraisikul puudub võimalus interneti pidevaks kasutamiseks, siis saab ta koostada ja esitada lähimasse MTA teeninduskeskusse paberkandjal volituse, kus ta volitab müüjat aktsepteerima ostutehingut tema eest. Volituse võib saata ka digitaalallkirjastatult elektronpostiga oma regiooni maksu- ja tollikeskusse. MTA ametnik kontrollib seejärel andmed ja annab infosüsteemis müüjale vastava õiguse.

Müüjaks võib olla iga majandustegevuse registris (MTR) registreeritud äriühing või tankla, kus erimärgistatud kütust müüakse. Ärikliendi puhul kehtib sama volituse nõue nendele, keda ei ole B-kaardile kantud.
Lisainformatsiooni infosüsteemi ja kasutajaõiguste taotlemise kohta leiab MTA kodulehelt http://www.emta.ee/index.php?id=26949 . Kui isikul ei ole e-maksuameti/e-tolli kasutamise lepingut, siis tuleks see enne JVIS-i kasutajaõiguste tellimist sõlmida. Võimalused lepingu sõlmimiseks leiab siit: http://www.emta.ee/index.php?id=14414 .

Küsimuste korral võib pöörduda JVIS-i kontaktide poole (http://www.emta.ee/index.php?id=26971 ). E-maksuameti/e-tolli kasutamise kohta saab nõu küsida telefonil 88 00 815, samuti võib helistada tolliinfosse numbril 88 00 814.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 176 korda, sh täna 1)