Mereajaloo konverentsil räägiti tublidest laevaomanikest

Laupäeval kuulas saalitäis aja- ja koduloohuvilisi GO spaa Gotlandi saalis Saaremaa merekultuuri seltsi korraldatud mereajaloo konverentsil ettekandeid Saare maakonnas tegutsenud ja tegutsevatest laevakompaniidest-seltsidest.

Lektorid andsid kuulajaile ülevaate kangetest Saaremaa meestest, kes juba 19. sajandi lõpul, kui laevaomanikud kõneainet pakkusid. Saaremaa muuseum teadur Priit Kivi rääkis Loonalaiul elanud Peetere Allist (1828–1898), kes oli üks esimesi saarlastest laevaomanikke, Vilsandi laevandusettevõtjast Jaen Teärist (1854–1925) ning teistest reederitest ja kaptenitest.

Mereajaloolane Bruno Pao tõstis esile saarlaste asutatud laevakompaniid Merilaid & Co, mille laevade kodusadam oli Tallinn. “See oli Vilsandi meeste ja Kaug-Idas sõitnud saarlaste raha eest tehtud suur kompanii, millel merd sõitis neli suurt aurikut,” märkis Bruno Pao. Tema sõnul erines see kompanii teistest selle poolest, et meremehed said seal head palka ja toitlustamine oli tasemel.

Tallinna tehnikaülikooli merendusõpetaja Valdur Lind pajatas kuulajaile sellest, millised merealused varustasid saarlasi pärast Teist maailmasõda. Valdur Lind rääkis ka Riia ja Roomassaare vahel suviti ühendust pidavatest tiiburlaevadest. “Saalis oli inimene, kes meenutas oma reisi tiiburlaevaga tormisel merel. Laine lõi illuminaatori puruks. Vesi pääses laeva. Reisijad tundsid ennast merehädalistena. Õnneks lõppes kõik hästi. Keegi kannatada ei saanud. Laev jõudis kenasti sadamasse,” meenutas Bruno Pao konverentsil kuuldut.

Saaremaa merekultuuri seltsi esimees, endine Saare Kaluri traallaeva kapten Rein Sepp rääkis kunagise kalamajandi laevastikust.
“Väga hea ettekande tegi Saaremaa laevakompanii tegevjuht Tõnis Rihvk, andes ülevaate suurettevõtte sünnist kuni tänase päevani välja. Ta nimetas ka meie hulgast lahkunud staažikat meremeest Otto Tamme, kes tegi uue firma asutamisel ära suure töö. Kuulajad sai selge pildi ka laevakompanii praegusest tegevusest,” kiitis Pao Rihvki.

Konverentsil osalenud Saare maavalitsuse nõunik Leo Filippov pidas vajalikuks rõhutada, et oma laevafirmad on väga olulised juba sellepärast, et nende teenitud tulu (kapital) investeeritakse uuesti laevandusse, mis jääb tõenäoliselt saarlasi teenima. “Aegadest aegadesse on saarlased investeerinud laevade ehitamisse, sõltumata riigikorrast ja ajaloosündmustest. Ilmselt on see nii loomupärane, enesestmõistetav ja mõistlik tegevus. Tarkadele tegutsejatele on laevandus läbi aegade olnud hea sissetulekuallikas,” märkis Leo Filippov.

Saaremaa merekultuuri selts üllitas Bruno Pao koostatu ja toimetatuna merepäevade ajaks teabelehe.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 48 korda, sh täna 1)