16. kammermuusika päevad pakkusid võrratuid elamusi (2)

16. kammermuusika päevad pakkusid võrratuid elamusi

VÕRRATU ESITUS: Anna-Liisa Bezrodny (viiul), Indrek Leivategija (tšello) ja Andres Paas (klaver) pakkusid 16. Kuressaare kammermuusikafestivali avakontserdil võrratu muusikaelamuse.
Foto: Rita Loel

Augusti algus toob Kuressaarde kammermuusika. Muusikažanri, millest kaunimat annab otsida ning mida iial ei ole liiga palju. Nii on see kestnud juba 16 aastat järjepanu ning tuleb tõdeda, et festivali korraldajad eesotsas kunstilise juhi, Kuressaare mehe Andres Paasiga ei ole latti karvavõrdki allapoole lasknud, ikka ja jälle peab tunnistama, et iga aasta, iga kontsert annab elamusi, mis aitavad vähemalt siin saarel (kammer) muusikavaest talve üle elada.

Festivali avakontserdil istus klaveri taha juba traditsiooniliselt Andres Paas ise. Ta on seda teinud peaaegu igal aastal. Seekord olid Paasiga koos laval Anna-Liisa Bezrodny (viiul) ja Indrek Leivategija (tšello).

Tegemist oli kauni ja hingemineva kontserdiga, läbinisti professionaalse esituse ning lausa vaatamisväärselt kokkumängiva trioga. Ei ole just igapäevane, et nii kõrgel tasemel noored muusikud (mida kõik kolm kahtlemata on) väikesele provintsilavale satuvad. “See ei olnud enam tase, see oli fiiling,” kommenteeris üks kontserdikülastaja vaheajal.

Andres Paas, Anna-Liisa Bezrodny ja Indrek Leivategija (ei saa mainimata jätta, et esimestel Kuressaare poiste keelpillifestivalidel oli viimane vaieldamatu publiku lemmik!) mängisid avakontserdil Uno Naissoo, Jean Sibeliuse, Nikolai Rimski-Korsakovi ja Felix Mendelssohn-Bartholdy muusikat. Ning rahvas tänas neid lilleõite ja braavohüüetega ja püsti seistes aplodeerides.

Samamoodi soojalt võeti vastu teisedki esinejad – olgu siis Eesti Filharmoonia Kammerkoor Daniel Reussi juhatamisel (ega olegi ju palju juhuseid, et Arvo Pärdi muusika saarel kõlab!) või kontserdil “Visioonid” üles astunud tantsija Kaie Kõrb ja kitarrimängija Tiit Peterson (on liigutav, et balletitantsija karjääri lõpetanud Kaie Kõrb lavalaudu siiski päriselt maha jätnud ei ole).

Traditsioonilisel “Lossimuusika” kontserdil jättis aga oma särava esitusega kustumatu mulje sakslaste vokaalkvintett Calmus Ensemble – eriliselt meeliülendav oli nende esituses kuulata Franz Schuberti Saksa Missat D 872, mille osad põimisid ühtseks tervikuks kogu kontserdi, esitati neid ju vaheldumisi teiste teostega, ning vaieldamatuks pärliks kujunes kindlasti lisaloona ette kantud (eesti keeles!) Cyrillus Kreegi “Õnnis on inimene”.

Tänavuse festivali eksootiline promeneerimine viis publiku 6. augusti õhtul taas nagu mullugi fado-maale Portugali. Kontserdi teises pooles aga kõrvalepõikega Lõuna-Portugali Alentejosse, pakkudes ülemeelikuid tuna-lugusid.

Neljast mehest koosnev ansambel South Trovadore eesotsas oma laulvast pianistist juhi Mário Moita ja pisikest Portugali kitarri mängiva Carlos Sousaga pani rahva saalis hoogsalt kaasa elama. Mõnus kerglane vahepala nõnda siis kammermuusika tipptasemelises klassikalises kavas.

Väärilise kvaliteedimärgiga ja sulni punkti pani 16. kammerfestile laupäevane keelpillikvarteti kontsert kultuurikeskuses. Hispaania-Šveitsi muusikutest koosnev ja suures osas nüüdismuusika esitamisele pühendunud García Abril Quartett esitas Finale-kontserdi esimeses pooles Joaquín Turina omalaadse muusikalise poeemi “Härjavõitleja palve”.

Teises osas kõlanud prantsuse helilooja Claude Debussy Keelpillikvartett g-moll op.10 ja hispaania kaasaegse helilooja Antón García Abrili omanimelisele ansamblile pühendatud “Kvartett uueks millenniumiks” võlusid muusikute suurepärase kokkumängu, ühesmõtlemise ja esituse perfektsusega.

Pärast nädalat kauneid kammermuusikakontserte võib muusikasõber minoorselt ohates nentida – 16. kammermuusika päevad on lõppenud –, et siis juba rõõmsamas gammas hõisata: elagu 17. Kuressaare kammermuusika päevad!

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 205 korda, sh täna 1)