Saaremaal valmivad invapaadid aitavad ratastooli jäänud merele

Saaremaal valmivad invapaadid aitavad ratastooli jäänud merele

VABADUSE TUNNE: Spetsiaalne invapaat aitab ka selle ühel loojal Jonas Nilssonil taas nautida oma ratastoolis merelist vabadust.
Foto: ANTERBARA BÅTAR

Alles hiljuti valmis Pöide vallas alumiiniumpaate ehitaval Alunaut OÜ-l uhke seiklusjaht Journeyman 60, kuid ettevõte ehitab ka spetsiaalseid invapaate neile, kelle liikumisvahend on ratastool.

Invapaate ehitab Alunaut tegelikult alltöövõtjana Rootsi ettevõttele Hanterbara Båtar I Gräddö AB. Paat on konstru-eeritud Ukrainas, disainitud Rootsis ja tootmiskõlbulikuks konstrueeritud (DFM – design for manufacturing) Saaremaal Alunaut OÜ-s. Brändi omanik on aga siiski Hanterbara Båtar I Gräddö AB Rootsis. Spetsiaalsete paatide idee ja kontseptsioon on sündinud selle ettevõtte omanike Fred Berqvisti ja Jonas Nilssoni koostöös.

”Üheks mõjufaktoriks on kindlasti asjaolu, et Jonas jäi pärast mootorrattaõnnetust ratastooli ja Fred põeb Parkinsoni tõbe,” selgitas Alunaut OÜ juhataja Mark Muru Saarte Häälele. Samas andis just see asjaolu tema sõnul toote arendajatele võimaluse paadi kontseptsiooni loomisel lihvida, lähtudes vajadustest, täpselt olulisi detaile.

Ülimalt turvaline

Invapaadil on kolm põhilist eristuvat tunnust: esiteks on selle kerekonstruktsioonid projekteeritud ja ehitatud taoliselt, et Euroopas kasutatavatelt jahisadamate ujuvkaidelt on võimalik mööda paadi vööris asuvat aparelli kergelt paati pääseda. ”See annab võimaluse ratastooliga paati ja paadist maha sõita, aga ka võimaluse vanematele või lihtsalt liikumispuudega inimestele, kel igasugune ronimine ja hüppamine on raskendatud, hõlpsalt paati pääseda,” selgitas Mark Muru.

Teiseks on kogu paat väga avar, mis võimaldab ratastooli kasutavatel inimestel oma suhteliselt kohmaka liikumisvahendiga paadis askeldada ilma suurema manööverdamiseta. ”Iga pisiasi on läbi mõeldud selliselt, et mistahes seadme või funktsiooni kasutamine oleks ratastoolis istudes võimalik ja mugav,” tähendas Muru, lisades, et paadis on ka spetsiaalsed kinnitusvahendid, millega ratastooli saab kinnitada kas juhikohale või ühele viiest ratastoolireisija kohast.

Mõeldud on ka tervete inimeste peale, sest nendelegi leidub paadis tervelt 10 lahtivolditavat istekohta, sh juhiiste. Kolmandaks on invapaadi kere ehitatud sellise kujuga, et vees oleks tagatud selle maksimaalne stabiilsus. ”Selle arvelt tuli teha kompromiss paadi sõiduomaduste koha pealt tormistes oludes, aga see paat ei olegi mõeldud adrenaliiniküttidele,” nentis Alunaudi juht.

Hea stabiilsus kergendab liikumist paadis nii ratastooliga, kergema või raskema liikumispuudega kui ka lihtsalt vanadel inimestel. Samas ei pruugi kõnealune paat Muru sõnul ollagi puhtalt invapaat, sest tänu aluse funktsionaalsusele ja ruumikusele on selle vastu väga suurt huvi üles näidanud ka kalastajad ja saarestikus elavad või suvilat omavad inimesed.

Paat on oma hinda väärt

Mudelinime Fred 25 kandvat paati on Mark Muru sõnul valmistatud seni vaid üks lahtine prototüüppaat ja lõpetamisel on teine, kinnise kajuti ja magamiskohtadega modifikatsiooni prototüüp. ”Alunaudi materjaliriiulis on ootamas veel kahe sarnase paadi osad ja sel aastal lisandub tõenäoliselt veel kolme sellise paadi tellimus,” rääkis ta. Kajutiga versioon peaks lõplikult valmis saama ja Rootsi poole teele asuma aga juba augusti viimastel päevadel.

”Just selleks ajaks, kui saabub tagasi purjelaev Journeyman 60 ja alunaudid saavad selle sisustustöödega mõneks nädalaks täielikult hõivatud olema,” märkis Muru. Seni on invapaatide lõpptellijad Muru sõnul olnud Rootsist. Teistele turgudele minekuks ei ole veel reaalseid samme astutud, kuid plaanid on täiesti olemas. Rootsi turul on paat aga juba praegu palju huvi äratanud. Seda tõestas näiteks asjaolu, et eelmisel laupäeval aset leidnud ühepäevasele proovisõiduüritusele oli end eelregistreerinud tervelt 48 huviliste gruppi.

Eesti turg on Muru sõnul sellisele tootele tema maksumuse tõttu paraku vähemtähtis ja strateegilist turundustegevust Eestis ette nähtud ei ole. ”Soovi korral saab eestlane paadi osta kas Rootsist või siis Saaremaalt otse Alunaut OÜ töökojast,” märkis ta siiski. Invapaadi maksumus algab 1 095 000 kroonist, millele lisandub veel 20-protsendiline käibemaks. Samas sisaldab see hind ka 175 hj rippmootorit. ”Ehk siis selle hinna eest saab sõitva paadi. Ilma mootorita neid paate ei müüda,” sõnas Muru.

Paadi võib soetada kas ava- tud versioonina või suletud kabiiniga versioonina. Võimaliku lisavarustuse hulka kuuluvad kaheinimesevoodiks lahti käiv alumiiniumist diivan, erinevad istmelahendused, invaliftid, kraana, käimla (invakäimla – toim), erinevad kalastusseadmed ja palju muud. Lisaks on paati võimalik tellida ka diiselmootoriga.

INVAPAAT FRED 25

Pikkus max 8,70 m
Kerepikkus 7,50 m
Laius max 2,7 m
Süvis mootoriga 0,4 m
Kütusepaagi maht 300 l
Soovituslik mootorivõimsus 175 hj
Kiirus max 35 sõlme

Standardvarustus:
Kõvakatus
Täislaiuses ca 2 m kõrgune tuuleklaas, uksega.
Kaugjuhitav vööriaparell (juhtmevaba puldiga)
Kaugjuhitav vöörivint (juhtmevaba puldiga)
Hüdrauliline rool
Muudetava kõrgusega juhikonsool
Muudetava kaldenurgaga rool
Kokkuklapitav juhiiste
Kokkuklapitavad reisijaistmed
Käigutuled
Kokpiti laevalgustus
Tekivalgustus
Ujumisplatvorm päästeredeliga
Kaks eraldatud akurühma
Kompass
Tulekustuti
Ankur ja ankruliin

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 157 korda, sh täna 1)