Ajakaja: Reklaamikiusatus

Koos kaasaegse ühiskonnaga on tulnud meile igasugused uued asjad. Reklaam ja selle massilisus nende seas. Teadlased on uurinud, et päevas kuuleme-näeme me tuhandeid reklaame enda ümber kas siis teadlikult või alateadlikult. Tuhanded sõnumid, kujundid ja konstruktsioonid üritavad meid mõjutada, meelitada erinevatele valikutele.

Reklaamid on muutunud nii igapäevaseks me ümber, et me sageli isegi ei pööra neile enam tähelepanu, nagu müralegi enda ümber. Meeled muutuvad uuesti erksaks vaid siis, kui mõni reklaam kas eriliselt hea või eriliselt tobe on.

Eesti reklaamimeistrid on tegelikult professionaalsed – enamik Eesti reklaamitoodangust on nutikas, humoorikas ja isegi kui need reklaamid otseselt meie ostmisotsuseid ei mõjuta või me arvame, et ei mõjuta, siis meelde jäävad nad ikkagi ja kujundavad ka meie kultuurilist tausta. Välismaiste reklaamidega on eri jutt. Nende sisulised lahendused ei sobi alati meie kultuurikontekstiga ning pigem tekitavad vastuvõtjates skeptilisi ja iroonilisi tundeid kui siirast ja sõbralikku poolehoidu.

Ostuotsustega on hoopis iseasi – olen kohanud üsna mitmeid inimesi, kes poes teadlikult väldivad ülereklaamitud toodete ostmist, omamoodi protestina agressiivse ostu-müügipropaganda vastu. Omaette jutt on veel õhtust filmivaatamist nautivate inimeste reklaamiviha. Rahamasina pöörlemise loogikast lähtudes võiks ju õhtune kvaliteet-filmi vaataja olla ka massilise reklaamiproduktsiooni hea ohver.

Ja selle loogika järgi ongi filminaudingust saanud tegelikult piin – reklaamiklipid on vahepeal pikemad kui klippide vahele jäänud filmilõigud ja see ajab vihale kannatlikumagi vaataja. Kus on lahendus? Jätta õhtune filmivaatamine ära ja minna kinno ning kuulutada boikott vaimu nüristavale ja filmivaatamist segavale reklaami invasioonile?

Või lasta avalikust ruumist tulev sigrimigri oma meeltesse ja leppida olukorraga, et elame infoühiskonnas meediakanalite mõju ja surve all? Reklaam on kiusatus nagunii, sest ta tuletab meelde meie võimalikke tahtmisi, mis alati ei täitu. Jääks siis mõnigi asi meile, mis ei oleks reklaamist läbi imbunud – õhtune film telekast näiteks!

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 18 korda, sh täna 1)