Nasvalt läks Iirimaa poole teele kaugjuhtimisega töölaev (6)

Nasvalt läks Iirimaa poole teele kaugjuhtimisega töölaev

SUUR JA MUGAV LAEV: Kui Banríon Uladh´i kapten Thomas David Eccles oma kohale istub, siis oleks tegu kui tugitoolis lesimisega.
Foto: Raul Vinni

Iirikeelse nimega Banríon Uladh ehk Põhja-Iirimaa piirkonna järgi Ulsteri Kuningannaks nimetatud laev on oma 25 meetri pikkusega seni suurim, mis Nasval asuvas Baltic Workboats’is valminud. Eile alustas kalakaitsjate töölaevaks ehitatud alus teekonda tehasest Põhja-Iirimaale Belfasti.

“Sellist ei ole meil enne tehtud, see on custom made ehk siis käsitöö, vastavalt kliendi soovile,” kinnitas laevasillas Saarte Häälele hetk enne ärasõitu Baltic Workboats’i projektijuht Uku Aaslav-Kaasik. Kui algul pakkus firma põhjaiirlastele piirivalvelaeva Valve tüüpi laeva, siis kliendi soovil tuli teha väikesed muudatused ning lõppkokkuvõttes ehitatigi hoopis pikem, suurem ja üleüldse teistmoodi alus. Aasta aega ehitatud sinivalge laev läks projektijuhi sõnul maksma 2,5 miljonit Inglise naela ehk ligikaudu 46 miljonit Eesti krooni.

“25 m pikk, 5,7 m lai, süvis 1,5 m, kaks peamasinat kumbki 900 kilovatti, maksimumkiirus on 26 sõlme. Lepingu järgi oli nõutud 22, me panime nelja sõlmega üle,” loetles Aaslav-Kaasik laeva parameetreid. Meeskond on laeval viieliikmeline, magamiskohti on seitse.

Aaslav-Kaasik arvas, et põhimõtteliselt on selle laevaga võimalik ka üksi sõita. Kui Iirimaalt saabunud laevakapten Thomas David Eccles oma kohale istub, siis oleks tegu kui tugitoolis lesimisega. Ühe käe all käiguhoob ja kaarditööks vajalik arvutihiir ning teise käe all nagu raadiolaine otsimise nupp, mis täidab siis rooli ülesannet. Kapteni sõnul on laev igati uhke ja just nende tingimustele vastav.

Aaslav-Kaasik lisas, et selle kapteni eelmine laev oli 20 aastat vana, mistõttu võib arvata, et hallipäise kapteni jaoks on vastne laev midagi väga uut ja erilist. Kalakaitsjate laevaks mõeldud alusel on Aaslav-Kaasiku sõnul peal mitmesugust eriotstarbelist varustust. “Traalpoomid, tekivintsid – nad lähevad ju omi asju kontrollima merepõhjast, igasugu vintse on see laev täis.

Tõstemehhanisme, millega saab võrke tõsta ja põhimõtteliselt saaks ka kala traalida. Veel on laev varustatud kummipaadiga, mida saab näiteks laevaslipist sõidu pealt vette lasta,” tutvustas projektijuht laeva. Ta märkis, et sellised seadmed on vajalikud, kuna pahapeal väljas olevad kalamehed on väga agressiivsed ja neid peab tabama äkkrünnakuga.

Vähe sellest, et uus laev sõidab vajaduse korral ka autopiloodil, saab seda Ulsteri Kuningannat juhtida ka puldist ise kaldal olles. “Meil on tehtud nii, et juhtme otsas on väike puldikene, võid minna kalda peale, 7-meetrine juhe on taga, ja võid laeva keerutada, kuidas tahad,” selgitas Aaslav-Kaasik. See sai tehtud selleks, et meeskond saaks töötada ahtritekil ja sealt ka laeva juhtida.

Eile Belfasti poole teele asunud laev peaks kapten Ecclesi sõnutsi kohale jõudma minimaalselt 6–8 päevaga. “Oli ka viimane aeg minema hakata,” märkis Uku Aaslav-Kaasik Nasva sadama aina rohkem jäätuvat faarvaatrit silmitsedes. Tema sõnul oli jää paar päeva tagasi juba ära viinud mõned paarid faarvaatri märgistust, mistõttu tuli uuel laeval sadamast välja sõita vaid kaardi järgi.

Baltic Workboats AS-i juhatuse esimees Margus Vanaselja on varem märkinud, et iirlastele ehitatav laev on firma jaoks täiesti uus samm. Kui seni on ehitatud töölaevu, mis läksid teele peamiselt Ida-Euroopa poole, siis selle laevaga püütakse jalg ukse vahele saada uues regioonis.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 193 korda, sh täna 1)