AS Saaremaa Teed pole lumega jänni jäänud (5)

AS Saaremaa Teed pole lumega jänni jäänud

NÜÜDISAEGNE TÕRJETEHNIKA: Saaremaa riigiteedel on lumetõrjeks kuus samatüübilist kahe sahaga autot.
Foto: Aare Laine

Hiljutine Padaoru juhtum, kus mitusada inimest oli üle kümne tunni lumevangis, on liiklejad ja teemehed ning isegi riigimehed hellaks teinud. AS-i Saaremaa Teed teehooldustöötajad on teedele sadanud ja tuisanud lumest kenasti jagu saanud. Tõsi küll, kohati on meiegi lumetõrjujate tööpäeva pikkus veninud 12–14 tunnini.

“Selles kuus oli üks pikemaid tööpäevi 14 tundi. Hommikul läksime kell kolm lund lükkama ja tööd tuli teha kella viieni,” kirjeldas üht oma tööpäeva Saaremaa Teede Scaniaga lumetõrjetöid tegev Heino Sild. Ületunnid kompenseeritakse töömeestele vaba ajaga. Autodel on vahetusjuhid.

Kogenud teemehe tööpiirkond lumelükkajana on Kuressaare–Kuivastu maantee Valjala ja Kuivastu vaheline lõik, samuti Leisi, Eikla ja Karja teed.
Kas kaasliiklejad raskete ja mitme sahaga (ka külgsahaga) lumetõrjemasinatega arvestavad, tagamaks neile teed andes liiklusohutuse? “Nii ja naa. Kohtame teedel väga viisakaid liiklejaid, kes jäävad isegi teepervele seisma. Kahjuks näeme ka teistsuguseid juhte. Kui teele on rada sisse sõidetud, siis ega sealt välja ei sõideta.

Meil ei jää muud üle, kui peame kokkupõrke vältimiseks kõrvale tõmbama. Lumetõrje ajal töötavad meie autodel vilkurid. Peaksime olema kõigile märgatavad. Auto külge kinnitatud terad lõikavad nagu noaga. Minu autol on ka külgsahk ja ega see nii kiiresti liigu, et saaksin selle kohe raks sisse tõmmata, vältimaks kokkupõrget vastutuleva autoga. Õige piki- ja külgvahe tagab ohutuse,” manitseb Heino Sild kaasliiklejaid ettevaatusele.

Teehooldustöid tegevatest meestest ei hooli enamasti nooremapoolsed uljaspead. “Sahameestesse ei suhtuta kuigi mõistvalt,” on staažikas teemees mõnegi roolikeeraja käitumisest kõneldes nördinud. Tõsi see on. Sõidukijuhtide liiklusviisakus peaks avalduma ennekõike aupaklikus suhtumises nendesse meestesse, kes hoiavad teed puhtad, et saaksime takistamatult sõita punktist A punkti B.

Võrreldes aastakümnete taguse ajaga töötavad meie teedel võimsad hooldemasinad. Heino Sild keerab rooli kahe sahaga varustatud nelja-aastasel Scanial, mis võtab peale veel mitu tonni liiva-soolasegu, mida puistatakse lumest puhtaks aetud teelõikudele.

Kas ilm lubab Saaremaa teemeestel jõulude ajal pereringis istuda või mitte, seda näitab lähitulevik. “Olengi sel aastal jõulude ajal valves. Kui tuleb minna, siis tuleb minna. Pääsu ei ole. Ilm ei küsi, kas on pühad või mitte,” arutles Heino Sild.

70 töötajat ja 11 suurt kallurit sahkadega, lisaks teised tõrjemasinad

Saaremaa Teede juhatuse liige Üllar Seeman teavitas, et firmal on kuus külgsahaga lumelükkajat, mis võtavad tee ühe poole täislaiuses ette. Just niisugustest võimsatest masinatest möödasõidul ja vastassõidureas neile vastu sõites peavad juhid olema ülimalt ettevaatlikud ja mõistvad.

Tänavune varane lumerohkus pole teedemehi rivist välja löönud. “Eks me selle jaoks siin olegi, et töö tehtud saaks. Inimesed peavad koju ja tööle saama, kaup veetud saama,” resümeeris Üllar Seeman. Maanteede taseme järgi tuleb hooldustööd kõigepealt ette võtta Kuivastu–Kuressaare maanteel, mis on liigitatud kolmanda taseme teeks.

Edasi võetakse teha teise taseme teed (Kihelkonna, Sõrve, Võhma, Pihtla jne), seejärel esimese taseme teed. Võimaluse korral abistab AS Saaremaa Teed ka omavalitsusi. Mustjala vallaga on sõlmitud kohe vastav leping. Tänavu on abiks käidud ka Kihelkonna vallas.

Lumelükkamisautodel on peal GPS-id. “Lepingus on nii ette nähtud, et tellija saaks kontrollida tehtud tööde kulgu. Oma monitorist saan samuti kõike seda jälgida. Võimalik on vaadata sedagi, millistel teelõikudel on sahka kasutatud, millisele teeosale soola puistatud jne,” otsis Üllar Seeman arvutiekraanil vastava koha üles.

Talveks on varutud 1500 tonni soola

Eelmistel talvedel on sool sisse toodud Saksamaalt, selleks talveks imporditi see materjal riigihanke korras aga Valgevenest. Ja mis seal salata, soolal ja soolal on üsna suur kvaliteedivahe. Teemehed hindavad Saksamaalt imporditud tõrjevahendi palju efektiivsemaks. Kahjuks ei ole Eesti teehooldusfirmadel paremat vahendit libeduse tõrjeks võimalik soetada.

“Meil ei ole ju selliseid graniidimassiive nagu Soomes, et võiksime peenikesi graniidisõelmeid teehoolduseks kasutada. Sool hakkab kõige paremini mõjuma tiheda liiklusega teel. Seda on kohe näha, kui Kuressaarest välja sõita. Hõredama liiklusega teed nõuavad rohkem tööd,” märkis teehooldusspetsialist. Liiva-soolasegus on soola umbes 10–15 protsenti. Suured sahkadega kallurautod võtavad peale 7–8 tonni puistematerjali.

Omavalitsusi kimbutab teehooldusel rahamure. Kas ka teedefirmat? “Eelmisel talvel ja kevadel olime ikka miinuses. Suvi on teedeehituse aeg, mis tähendab ka rahateenimise aega. Teehooldustöödeks on sõlmitud leping, kus on ette nähtud, millise summa eest peame tagama nõutava taseme 365 päeva aastas. Raha läheb nii kütte ostmiseks kui ka töömeeste palkadeks, aga mitte ainult selleks.

Ka autod lagunevad. Kuluvad sahkade terad, tallad, rehvid, õli läheb, sool ja liiv maksavad. Viimasel ajal oleme hakanud kasutama kõvasulamterasid ja -taldu, mis on küll tunduvalt kallimad, aga mitu korda vastupidavamad. Rahaline võit on igatahes märgatav,” tõi Seeman välja rea kuluartikleid.

Lõppev aasta on teede-firmale edukas olnud

“Oleme saanud maakonnas päris palju asju ära teha. Tolmuvabasid katteid oleme ehitanud 27,7 kilomeetrit, kruuskattega teid on remonditud 25 kilomeetrit, pindamist oleme teinud 67 kilomeetril. Võhma–Mustjala teele ehitasime üle Möldri jõe uue silla,” rõõmustab Seeman tehtu üle.

Lisaks teedeehitusele ja -hooldusele toodab AS Saaremaa Teed killustikku ja peenestatud kruusa. Kuivastu sadama ehitustööde käigus välja tulnud paekividest tehti killustikku, mida peaks jaguma kogu Muhu jaoks. “Meie toodetud killustikku ja kruusa ei kasutata üksnes teedeehituses.

Täitematerjali on meilt saanud mitmed ehitusettevõtted. Ka individuaalehitajad on teretulnud meile oma soove esitama. Saame turustada väiksemateski kogustes, viies need tellijale kohale,” teavitas teedefirma juhatuse liige.

Kodulehel www.saaremaateed.ee on kogu vajalik informatsioon olemas.

AS Saaremaa Teed
Teede ehitus ja korrashoid, platside ehitus, pindamistööd, mehhanismide rentimine.
Liiklusmärkide müük, paigaldamine ja rentimine.
Killustiku, kruusa, liiva müük.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 151 korda, sh täna 1)