Kas reisijapiletisoodustus saarte elanikele on kliendi huvides (8)

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi algatatud parvlaevapiletite hinnakirja muudatused, mis vähendavad osa sõidukiliikide üleveohindu, on kiiduväärt tegevus saarte elu-olu parandamiseks. Samuti on suurepärane algatus, et kohalike elanike ja ettevõtete sõidukite soodushind veelgi alaneb. Kõik sõidukeid puudutavad muudatused on tehniliselt kiirelt korraldatavad ja saavad jõustada alates 1. veebruarist 2011.

Kitsaskoht eelnõus

Paraku on eelnõus aga ka üks suur kitsaskoht – reisijapileti hinnasoodustus saarte elanikele. Selle uue erisuse teostus nõuab täiendavaid töid, mille tähtaeg on kindlasti pikem. Vedaja väljendab oma tõsist muret, sest pileti ostmine muutub kliendile keerukamaks ja aeganõudvamaks, mis võib viimase aasta saavutused olematuks muuta. Hind on ainult üks komponent teenusest, peale selle muudavad teenuse terviklikuks selle kättesaadavus, lihtsus, mugavus, kiirus ja eelnevatest tulenev meeldiv emotsioon.

Suured investeeringud

Tänaseks on saavutatud läbi aegade parim parvlaevateenus, mille suund on kiirusele, lihtsusele ja mugavusele ja mis on saanud avalikkuse tunnustuse ja tänu osaliseks. Vedaja on koos heade partneritega ja ministeeriumi heakskiidul teinud viimasel aastal parvlaevateenuse parandamiseks väga suuri investeeringuid ja jätkusuutlikke arendusi.

Keerukas süsteem

Keeruka soodustuse rakendamine on lühinägelik ja vastuolus üldiste arengueesmärkidega. Vedaja ei saa võtta endale vastutust eelnõu esitatud kujul rakendamisel piletite soetamise ja kontrolliga kaasnevate ebamugavuste pärast. Soodushinnaga reisijapiletite müük elukoha alusel muudab senise teenuse tervikuna kliendivaenulikumaks. Keskenduda tuleb isikutuvastusele ja kontrollile. Sadamate läbilaskevõime kaotab saavutatud võimsuse ja kiiruse, kannatajaks osutuvad kõik kliendid, nii külalised kui ka kohalikud. Praegune piletikontrolli- ja laadimissüsteem võimaldab suures osas automaatset kontrolli. Olukorras, kus tuleb ka reisijaid lisaks sõidukitele ükshaaval kontrollima hakata, tekivad kassade taha pikad oote-järjekorrad, sest tehingule kuluv aeg mitmekordistub. Nagunii lisandub euro tulekuga sentides arveldamiseks täiendavalt kuluv aeg.

Pikeneb ooteaeg

Riigi tasandil tehtud ülla eesmärgiga, kuid läbimõtlemata ja kiirustades tehtud otsus muuta saareelaniku reisijapilet odavamaks muudab parvlaevateenuse taas ebameeldivaks kadalipuks, kus tuleb pikalt oodata oma järjekorda. Paratamatult pikeneb taas ooteaeg kassa ees, sest kõigil soodushinna soovijatel tuleb teha igakordselt läbi ebameeldiv ja aeganõudev isikutuvastuse protseduur. Selleks peavad reisijad sõidukist väljuma. Täiendav ajakulu kassatehingule tähendab aga vajadust olla sadamas oluliselt varem kui täna, et pääseda soovitud reisile.

Kallis kontroll

See esmapilgul väike muudatus muudab kogu teenuse kohmakaks, aeglaseks ja ebamugavaks kõigi klientide jaoks. Kontrollimehhanism, mis peab hakkama soodustatuid eristama ja kontrollima, võib osutuda kallimaks ja ebamugavamaks, kui lubatud hinnasoodustus seda väärt on.
Oleme edastanud ministeeriumile selgituse, miks reisijapileti kaudu soodustuse andmine esitatud kujul ei ole tänaseks tehtud arenduste valguses enam kuidagi põhjendatud.

Ettepanekud tehtud

Vedaja on teinud omapoolsed ettepanekud, kuidas võimaldada saareelanikele soodsam reisijapilet sõiduki sooduskaardisüsteemi kaudu. Kuid ka siinjuures jääb veel mitmeid küsimusi, kuidas korraldada soodushinnaga pileti müük veebis, jalakäijatele, reisibussidele ning kuidas korraldada kontrollimine. Kahjuks sunnib uus määrus tegema eesmärkidele vastupidiseid samme, mis peatavad edasised arendused mugavuse, kiiruse ja lihtsustumise poole ning tippajal kiiremate graafikute rakendamise.

Piletiost mugavaks

Edasised arengud teenuse parandamiseks saavad toimuda sõidukipileti põhimõtte baasil, mis sisaldab oma hinnas ka reisijate osa. See idee on leidnud palju toetust kui parim viis, kuidas tagada samaaegselt kliendisõbralikkus, kiirus, mugavus ja ka odavus kohalikele elanikele (kui selleks on vahendid). Samuti erinevad võimalused lisada kaasaegseid tehnoloogilisi mugavusi (nagu näiteks mobiilipilet). Nüüd, kus laevade mahutavus ja kiirus on väga head, oleks järgmine olulisim samm pileti- ja laadimissüsteemi lihtsustamine. Täna liigume me aga vastupidises suunas, kiirelt ja mugavalt teenuselt kohalikule elanikule ebamugava kontrolli teed.

Urmas Treiel
OÜ Väinamere Liinid juhataja

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 43 korda, sh täna 1)