Lumi tuli koos äikesega ja ootamatult nagu alati (13)

Lumi tuli koos äikesega ja ootamatult nagu alati

ESIMESE LUME “RÕÕMUD”: Must huumor on esimese lume puhul alati aukohal olnud. Loodetavasti lõppes Kihelkonna maanteel juhtunud kraavisõit reisijatele õnnelikult. Foto: Raul Vinni

Üleeile õhtul avanenud taevaluukidest pudises valgeid helbeid vahelduva eduga veel eile õhtupoolikulgi. Eelmisel ööl saatis lumesadu äikesemürin ja hommikuks oli kraavis nii mõnigi auto rohkem kui tavapärasel oktoobrihommikul.

“Ilus esimene lumi,” korrutas kahe- ja pooleaastane tüdrukutirts maakodu aknal, kui esimesed helbed üleeile õhtul maha langesid. Oma esimest lund nägev koerakutsikas läks lume peale pööraseks.

Hommikuks oli EMHI andmetel Sõrves 1 cm, Vilsandil 1 ja Uue-Lõvel lausa 10 cm lund. Kuna lumepaksust mõõdetakse vaid korra päevas, ei ole need numbrid kindlasti lõplikud, kuna päeva jooksul sadas valget hulganisti juurde. Paljude autojuhtide ja teemeeste jaoks polnud olukorras midagi ilusat.

“Teed on ju täiesti lükkamata! Kas ei kavatsetagi puhastada?” kõlas eile üks küsimus Saarte Hääle toimetusse helistajalt. Jutt käis linnalähedasest pea-maanteest, Kihelkonna-suunalisest.

“Me pole ju tuletõrjeautod,” ütles suurte maanteede lahtihoidmise eest hoolitseva AS-i Saaremaa Teed juht Üllar Seeman. Samas kinnitab ta, et inimeste nurinast saab ta täiesti aru.

Paraku on nii, et talviseks hoolduseks kasutatavad masinad tuleb varustada sahkade ja muu sellisega, see ei käi just paari sekundiga. Seda enam kui lumi tuleb ootamatult vara.

“Hirmus vara tuli küll,” tõdes Seeman. Ta meenutas, et eelmisel aastal hakkas töö lumega pihta 4. detsembril, üle-eelmisel aastal novembri keskpaiku. Eile hommikul tegid lumelükkajad maanteedel esimese ringi ära ja õhtuks lubas Seeman teed täiesti korda saada.

Ta ütles, et eks paljudel ole veel suvekummid ka all ja see annab teel olevale lumele ja libedusele autojuhi jaoks natuke hirmsama mõõtme.

Saarte Hääl külastas eile ka mitut rehvivahetustöökoda, kus käes aasta kiireim aeg. Paraku nii on, et ega lund oska keegi oodata enne, kui see järsku maas on ja siis läheb suverehvide vahetusega kiireks.

“Kõvasti on tegemist. Üks läheb välja, teine tuleb asemele,” öeldi ühes töökojas. Tallinna tänaval asuvas töökojas kõlas kommentaar: “Hommiku otsa on ikka kõvasti tampimist olnud.”

Küllap aitas sellele kaasa ka kõnniteele paigaldatud, papile maalitud reklaamtahvel, mis kutsub rehve vahetama. “Proovisime esimest aastat seekord reklaami, tundub, et asi töötab,” öeldi kibekiire töö kõrvalt paar sõna ka lehemehele.

Suverehvidega autode juhtide jaoks oli eilehommikune tööleminek paras katsumus. Paljud loobusid, sest miks muidu Kuressaare keskväljaku parkla kell 9 pooltühi oli.

Tavaliselt on sel kellaajal raske parkimiskohta leida. Kindlasti lõpetasid nii mõnedki töölesõitjad kraavis. Saarte Hääle fotosilm tabas ühe õnnetu Kihelkonna maanteel, Kellamäe ringteel sikutasid traktorid välja teelt väljavajunud rekkat.

Politsei pressiesindaja Hedy Tammeleht loetles eile keskpäeval õnnetusi, mis Saaremaal juhtunud: kell 8.45 juhtus liiklusõnnetus Kuressaares Tolli tänaval, kus põrkasid kokku Subaru Forester ja Volkswagen Golf. Selgus, et VW-d juhtinud 18-aastane noormees oli joobnud ja ta kõrvaldati roolist. Kell 9.40 oli Orissaares Saikla teeristis rekka sõitnud otsa sõiduautole Volvo ning rekkajuht oli sündmuskohalt lahkunud. Kell 10.30 juhtus õnnetus Veere külas Oti ja Uuemõisa bussipeatuse vahel, kus liinibuss kraavi sõitis.

Tammeleht märkis, et õnneks pole inimesed vigastada saanud ning kindlasti pole neile laekuv info täielik, kuna alati politseid kohale ei kutsutagi.

Neljakümnega kraavi

Kraavis maandus hommikul oma autoga ka turismiettevõtja Inge Raie. Ta oli oma sõnul suundumas poole üheksase praami peale. Kella kaheksa paiku ta Jööri külast kaugemale ei jõudnud.

“Mul on ainult esisillaveoga auto ja suvekummid olid all. Tõmbas kohe totaalselt tee pealt ära,” rääkis Raie hommikul juhtunust. Tema sõnul polnud autosid ülemäära palju liikumas. Vaid kaks autot oli enne seda mööda kihutanud.
“Mõtlesin veel, et jumaluke, kuidas te julgete nii kiiresti sõita,” ütles Raie ja tunnistas, et auto oli tal vibanud juba enne kraavi maandumist.

Õnnetuse hetkel võis tema autol kiirust olla vahest 40 km/h. “Ma veel mõtlesin, et ah sa põrgu, äkki ei seisa tee peal, et kas ma pean äkki peatuse tegema ja mõtlema, kas ma üldse edasi sõidan. Aga rohkem ma ei jõudnudki mõelda, siis elu otsustas juba minu eest.”

Inge Raie edasi sõita ei saanud ja palus edasi öelda suure tänu kohalikule puksiiriabile, kes saabus üsna kähku.
“Valmistusin ootama kuni lõunani, aga ei oodanudki rohkem kui tund aega. Tõi Kuressaarde ära, nii et ma ei pidanud ise ka tagasi sõitma,” kiitis Raie abilisi.

Auto jäi tal terveks ja Inge Raie lisas, et ikka väga palju on abivalmis inimesi, kes hädasolijat märkasid.
“Päris mitmest autost tulid inimesed läbi lume kahlates, koputasid akna peale ja küsisid, kas saame aidata ja kas kõik on ikka korras. Ma olen tõsiselt tänulik kõigile, kes mind jõu ja jõuga aitasid,” rääkis esimese lumega õnneliku õnnetuse läbi elanud Inge Raie.

Lumesadu ja tugev tuul tõid kaasa ka elektrikatkestusi. Nii näiteks oli Orissaares eile elekter üsna mitmes kohas ära viis-kuus tundi.

Kui Orissaares elekter kadus, siis taevas oli elektrit seevastu üsna ohtralt. EMHI andmetel registreeriti Saaremaal äike üleeile südaöö paiku. Sellele juhtisid Saarte Hääle tähelepanu ka mitmed lugejad.

Eile pärastlõunal tuli teade Muhust, kus samuti olid välgunooled sähvinud ja oli ka müristanud. Anonüümsust palunud Õhtulehe reporter Katrin P. kirjutas toimetusele Muhumaalt, et ehmatus oli olnud ikka suur. Seda enam et äike oli teda tabanud täiesti ootamatult.

“Vaatasin just “Vapraid ja ilusaid” ja imestasin, et Ridge vist värvib juukseid, kui äkki käis jube mürin ja kolin. Enne seda oli taevas korraks tume nagu pajapõhi, mõtlesin veel, et kuidas täna nii ruttu pimedaks läheb,” kirjeldas Katrin P. toimunut. “Jooksin õue – ja polnudki sõda lahti, vaid äike! Välku ka lõi. Aga õnneks see trall kaua ei kestnud, korraks tegi hirmsat mürinat ja oligi läbi.

Ka öösel mäletan, et korraks müristas nii, et aknaklaasid klirisesid.”

Lehekoristus jäi pooleli

Omapärasesse olukorda sattusid esimese lume tõttu Kuressaare Linnamajanduse töötajad, kel muidu igapäevase tööna pargist lehtede koristamine käsil.

“Lehed on nüüd lume all, ootame, kuni lumi ära sulab, siis koristame edasi,” ütles heakorraettevõtte juht Urmas Raik. Tema sõnul on esimene lumi selline ajutine nähtus, mis kohe ära sulab. Linnatänavate olukorra kohta ütles Raik lühidalt: “Sõita saab.”

Raigi arvamus, et mahasadanud lumi kiiresti ära sulab, ei pruugi EMHI andmetel siiski täppi minna. Karta on, et just saartel tuleb lähiajal suuremaid lumesadusid.

“Täna (eile – toim) päeval, õhtul ja ööl vastu homset (tänast – toim) tuleb veel sajuhooge ja need võivad olla aeg-ajalt päris intensiivsed. Tõenäoliselt liiguvad need üle Eesti, ainult saartel ja läänerannikul võivad sajud olla tugevamad. Mahedamaks võib ilm minna kas kolmapäeval või alles reedel,” sõnas EMHI rääkis sünoptik Taimi Paljak.

“Praeguse prognoosi kohaselt peaks lumi järgmise nädala lõpul küll ära minema,” ütles Paljak Ilmajaam.ee vahendusel.
Ain Kallis viskas esimese lume kohta ka väikest villast. “Viimati jäi sügisene lumi maha 11 000 aastat tagasi jääajal: tuli, sadas ja jäi. Tegelikult olevat paaril sügisel lumi maha jäänud. 1921 oli esimene lumi oktoobris ja jäi maha, nii et minu nali ei ole, ütleme nii, päris täpne,” muigas ilmateadlane.

 

Rallit sõidetakse ikka kruusarehvidega

Oti ralliklubi täna toimuva Kärla ralli korraldajad saatsid eile laiali pressiteate, mille sõnum oli, et midagi ei muutu.
“27. oktoobril Saaremaal toimuva Oti ralliklubi Kärla ralli ja rallisprindi korraldajad annavad teada, et muutunud ilmastikuolude tõttu ralli ja rallisprindi korralduses midagi ei muutu. Mõlemad võistlused toimuvad planeeritult ja muudatusteta, piikrehve kasutada pole lubatud ja sõidetakse kruusarehvidega,” on öeldud pressiteates.

Võistluskeskus asub Kärla vallas Oriküla paarisrajal. E-Cup’i karikasarja viimane etapp ja noorteralli meistrivõistluste viimane etapp sõidetakse koos ja katseid on Oti ralliklubi Kärla rallil kokku kaheksa, kogupikkusega 42,5 kilomeetrit. Kärla rallil sõidetakse ka Oti ralliklubi rallisprinti, mis tähendab seda, et kõik Kärla rallil osalejad osalevad ka rallisprindi etapil.

Rallile on eelregistreerunud kokku 44 ekipaaži, esimene võistlusauto stardib Orikülast täna keskpäeval.

 

Ain Kallis: mitte haruldane, kuid mitte ka tavaline

Ilmateadlane Ain Kallis ütles Saarte Häälele, et tegemist pole väga haruldase ilmastikunähtusega, kuid ka mitte päris igapäevase asjaga. “Külm õhumass tuli peale. Enne oli suhteliselt soe õhumass,” selgitas Kallis.

Ta märkis, et praegune Läänemeri on nagu kuum katel, mis aurab, ja see omakorda annab jõudu rünksajupilvedele, mis võivad siis moodustada äikesepilvi. “Seda, et äike ja lumi on koos, seda ikka juhtub. Meil on Tartus ka jaanuaris olnud äikest lumetormis. Välgud sähvisid ja müristas. Kui on tugev tuul ja jääkristallid õhus, võib see tekitada elektrilaenguid ja välke,” rääkis Kallis.

Ain Kallis märkis sedagi, et koos lumesajuga oli saartel ka üsna kõva sügistorm. “Samal ajal kui mina Tartus kl 6 kodust välja astusin, oli meil täielik tuulevaikus ja kuulsin rongis Tallinna poole sõites, et saartel on tuult 25 ja üle 30 m/s. Selles mõttes oli sügistorm kaunis tugev seekord.”

Millega peaksid inimesed arvestama? Ain Kallis arvas, et sellise tugeva tuule ja tormiga teavad saarlased ise, mida teha. “Teil peaks 20–25 m/s olema suhteliselt tavaline nähtus ja see äike ei löö kedagi maha, ta on niivõrd harv. Seda pole ka kuulda olnud, et talvine äike oleks suurt pahandust teinud.”

Raul Vinni, Ivika Laanet

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 2 866 korda, sh täna 1)