Tarbija kirjad Karja pagariäri toetuseks (21)

Lugesin Saarte Hääle veebist, et Karja pagariäri peab ära viskama tuhandeid leivapakendeid. Esimest korda elus sai mul nii villand, et võtsin kätte ja kirjutasin kirja ametnikule.

Tere, Tiiu Rand

Minu õiglustunnet on nii riivatud, et esimest korda elus võtan kätte ja kirjutan teiesugusele ametnikule, kes elatub just niisuguste ettevõtlike inimeste tööst, kellele te minu arusaama järele kaikaid kodaraisse loobite.

Kirjutan Karja pagariäri toetuseks, sest mina tarbijana ei saa olla nõus teie “teaduspõhiselt kontrollimata ja heaks kiitmata” väitega, et Karja pagariäri “kõnealune lause oleks tarbija eksitamine”, nagu teid osundatakse Saarte Hääle artiklis. Mina olen tarbija ja keegi pole kontrollinud ega heaks kiitnud, et alates käesoleva aasta 14. detsembrist võiks niisugune lause pakendil mind ühtäkki eksitama hakata.

Minu vanaisa võttis alati enne õhtusööki ühe pitsi viina ning ütles, et see soodustab seedimist. Mitte kunagi ei rääkinud ta, et “mikroskoopiline kvantiteet etanoolalkoholi 40- protsendilist dilutsiooni kontributeerib korrektsele peristaltikale”, sest meie, lapsed, poleks sellest mitte midagi aru saanud. See oleks olnud meile kui vanaisa tarkuste tarbijatele lihtviisiliselt eksitav, et mitte öelda lauslollus ja võõrkeele ja -meele tallalakkumine. Teie heaks kiidetud lause on just selline.

Mis on teie meelest normile vastav sooletalitus? Igal inimesel on see kahtlemata erinev ning mingit ühtset normi pole olemas. Pealegi ei taha ma vastata mingile ametniku suva järgi määratud normile sooletalituse osas, vaid ma tahan, et mu seedimine oleks korras. Ja seda ta kahtlemata on, kui söön Karja pagariäri leiba. Muide, elades ise mandril, käin ma Saaremaad külastades alati Karja pagari-ärist läbi ja ostan nende tooteid, sest need aitavad kaasa nii minu kui ka mu pere ja sõprade seedimisele.

Mind kui tarbijat ei huvita seedeprotsessi üks osa ehk sooletalitlus, mind huvitab tervik – seedimine. Ja kui Karja pagariäri leib aitab kaasa seedimisele – nagu nad seda nii enda kui ka sööja kogemusele põhinedes lubavad –, siis mulle kui tarbijale sellest piisab. Minu jaoks võrdub nende kogemus minu vanaisa kogemusega ning ma usun pigem neid tegijatena, kui teid kuiva teoreetikuna.

Kui Karja pagariäri teie põhjustatud ärikahju tõttu peaks töö lõpetama ning minu kui tarbija laualt kaob nende toodetud leib, siis süüdistan ma teie ametit mitte üksnes minu eksitamises, vaid ka mulle kui tarbijale kahju tekitamises.
Mõistan, et minu kiri teile on tundepuhangust kantuna küllaltki emotsionaalne, aga ma ei kavatse ka lambana vaikida ning teie südametunnistusele kergendust pakkuda.

Lisan ka kirja, mille saatsin toetuseks Karja pagariärile.

Tere

Olles lugenud Saarte Häälest artiklit, kuis olete sunnitud korraliku ja lihtsa eesti keele tarvitamise tõttu ära viskama hulga pakendeid, pean ütlema, et mind täitis lihtne ja pime raev. Ma ei saa muudmoodi, kui pean teile kirjutama ja ütlema, et olen teie poolt. Lisaks sellele palun teid, et te ei jätaks asja sinnapaika, vaid et leiaksite nt kaaskannatajad ja pöörduksite kohtusse. Küllap leidub ka jurist, kes on võimeline teid edukalt esindama. Niisugune jäle ülekohus ning lakeilus ei tohi jääda karistuseta – teile ei pea üksnes makstama kinni kogu otsene ja kaudne rahaline kahju, vaid lisaks korvatama õiglustunde riivamisest tulenev kahju. Kõnealused ametnikud kindlasti ei saa viimasest lausest aru, nende tarvis kasutage “materiaalne… ja kompenseerida moraalne…”.

Sven Tallo
ise mõtlev tarbija

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 166 korda, sh täna 1)