Panda vahetas Heili välja (10)

Panda vahetas Heili välja

PANDAGA PURUSTAMA: Pukseri Panda kapten Ants Mets (vasakul) ja vanemmehhaanik Hillar Saat tiirutasid eile laevaga Roomassaare sadama akvatooriumis, purustades jääd kaubalaevade sildumiseks. Foto: Sander Ilvest

Eilsest alates teenindab Abruka saare elanikke Roomassaare sadama pukser Panda. Aastakümneid kahe sadama vahel kurseerinud Heili aga seisab nagu ajalooeksponaat veest välja tõstetuna Roomassaare sadama kail.

“Heili aeg sai otsa. Jääd on meres juba parasjagu ja meil pole mõtet vana alusega enam mereteed ette võtta,“ rääkis eile Panda teenust kasutanud Heili kipper ja mootorsaani juht Kaupo Heinlaid, lisades, et Panda murrab praegusest jääst vabalt läbi. “Kui külm mere üleni kaanetab, siis sõidame Kuressaarde juba mootorsaaniga. Kevadel aga loodame uue laeva käima panna.”

Mullu Nasva laevatehases Baltic Workboats Roomassaare sadama tarvis ehitatud pukser Panda on universaalne väikelaev nii sadama akvatooriumil jää purustamiseks kui ka talvekuudel Abruka saarega ühenduse pidamiseks.

“Abruka all on jää üsna tihedalt koos. Vaevalt mingi teise alusega sinna praegu sisse pääseb. Panda ongi nii tehtud, vaid kahemeetrise süvisega, võimaldamaks ka väikesadamatesse sisse sõita,” teavitas Panda kapten Ants Mets.

Möödunud aasta lõpus tegi Panda tee lahti ka kaubalaevadele. “Sadamast kuue või seitsme miili kaugusel takistas jää kaubalaevade liikumist. Mässasime seal terve öö. Kuna meie laeva korpus on suurte laevade omast poole kitsam, siis tuli meil ümber kaubalaevade tiirutada. Nii me vaikselt edasi liikusime. Pandal on lubatud purustada kuni 25 sentimeetri paksust jääd. Praegu on merejää meie vetes palju õhem,” rääkis kapten Mets.

Viisteist aastat parvlaevade kaptenina merd sõitnud ja kokku üle 40aastase meremehe staažiga Mets peab Pandat väga omapäraseks laevaks, öeldes, et see toimib tavalisest jäälõhkujast hoopis teistmoodi.

“Me võime jäässe ükskõik kui laia tee nö sisse pesta. Sadamaski peenestame jää enne kaubalaevade tulekut korralikult ära, et suured alused saaksid kai äärde. Hiljem “peseme” kai ja laeva vahe jäätükkidest puhtaks, et alused võiksid tihedalt vastu kaid kinnituda,” andis kapten pukseri võimalustest ülevaate.

Saarte Hääle palvel laevale hinnangut andes ütles kapten, et nüüdseks on ta juhtimisvõtted omandanud, liigutused on käe sees. “Ega ma seda laeva enam millegi muu vastu vahetada tahaks. Panda on väga hea manööverdamisvõimega. Kõik varasemad laevajuhtimiskogemused on sellel alusel kasutud. Kui aga oled laeva tundma õppinud, siis vana enam tagasi ei taha,” kiitis staažikas meremees Pandat.

Laeva ahtritekk mahutab kahte pisemat sõidukit. Abrukale on Panda transportinud ka ühe traktori. Reisijate jaoks on mugav pehmete istmetega kajut.

Panda laevapere on kolmeliikmeline. Peale kapteni on meeskonnaliikmeiks veel vanemmehhaanik ja madrus.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 656 korda, sh täna 1)