Saksa autobahnid ja ajaloo natsistlik mütologiseerimine (1)

Saksa autobahnid ja ajaloo natsistlik mütologiseerimine

VALMIS: Aasta 1935. Hitler avab autokiirtee Maini-äärne Frankfurt – Darmstadt. Foto: internet

Müüt, et Saksamaa suurepäraste kiirteede ehk autobahnide võrgu leiutas Adolf Hitler, on tänaseni käibel. Tegelikult rajati Saksamaa esimene kiirtee 80 aastat tagasi Konrad Adenaueri korraldusel.

Fotol on jäädvustatud Adolf Hitler, kes entusiastlikult viskab labidaga mulda. See on suure poliitilise tähtsusega sündmus – Saksa kiirteede süsteemi uue lõigu ehituse algus.

Diktaatori ümber on kogunenud kõrged sõjaväelased. Ühel neist on käes fotoaparaat. See ajalooline hetk tuleb ju jäädvustada järeltulevatele põlvkondadele! Samas peab see foto kiiresti levima kogu riigis. Kolmanda Reichi iga kodanik peab teadma, kuivõrd tähtsaid projekte viiakse ellu “suure füüreri initsiatiivil”!

Ootamatu pööre

Natsistliku propagandamasina tõlgenduses sai Hitleri osalemine uute automagistraalide avamisel alati tõelise rahvapüha tähenduse. Kes aga ajalugu teab, selle jaoks on sündmuste säärane käik vägagi üllatuslik.

Vaid veidi varem, 1920. aastatel, kui Hitler oli võimutüürist veel väga kaugel, kritiseeris tema juhitav Saksa Natsionaal-sotsialistlik Töölispartei teravalt kiirteede ehitust. Selles küsimuses toetas natse ka Saksamaa Kommunistlik Partei.
Äärmusparteide arvates oli lausa lubamatu, et kiirteede ehitamist rahastatakse riigieelarvest. Natside ja kommunistide argumendid olid järgmised: automagistraalide rajamine tuleb kasuks vaid “juutidele-kapitalistidele” (seda väitsid natsid) ja “rikastele aristokraatidele” (nii rääkisid Saksa kommunistid).

Edasi loe laupäevasest Saarte Häälest.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 443 korda, sh täna 1)