Kodusadamasse jõudnud Muhu merepäästelaev vajaks lisaraha (2)

TURVAB VÄINAMERD: Muhu merepäästjate laev, mis tulevikus hakkab ilmselt Moonsundi nime kandma, on nüüdsest kodusadamas Kuivastus. Väsinud olemisega laev vajaks hädasti väikest rahasüsti. Foto: Sander Ilvest

Eelmise nädala lõpus jõudis Kuivastu sadamasse Muhu vabatahtlike merepäästjate laev – endine piirivalvealus PVA-006. Laev vajaks hädasti lisaraha, et tagada kiire mereabi Väinamere piirkonnas ja teenindada talviti, kui meri jääs, Kesselaidu.

Juba talvel piirivalvelt laeva saanud, kuid selle alles nüüd kodusadamasse toonud Muhu merepäästjate sõnul on 52 aasta vanune alus täiesti sõidukorras ja näitas pikal ülesõidul Tallinnast Kuivastusse end igati heast küljest. “Laev on merekindel ja saab kenasti hakkama ka jääoludes,” märkis laeva Tallinnast koju toonud Madis Rehepapp (fotol). Jääolusid testiti jaanuaris, kui Lehtma sadamas seisnud laev Tallinna viidi.

Oma kulu ja kirjadega

Rehepapi sõnul vajab laev muidugi korralikku hooldust ja iluravi, enamik navigatsiooniseadmeid ja elektrisüsteeme on vaja välja vahetada nüüdisaegsemate vastu. “Kuid tööd saab temaga teha ka praeguses seisus,” sõnas Rehepapp, nentides, et laeva väljanägemine on küll veidi väsinud, kuid suve jooksul saab ta uue värvikuue.

Muhu merepäästjad on seni ja ka praegu laeva kõpitsenud suures osas oma kulu ja kirjadega. Raha küsiti ka Leader-programmist, kuid sealt tuli eitav vastus. Nüüd on ootused väikesaarte programmil, kuna laev peaks tagama Kesselaiu elanike transpordi ja varustamise jääoludes. Rehepapi arvates kuluks laeva “päris kabedaks” saamiseks umbes 20 000 eurot. “On nagu laevaga ikka, eks kõik läheb ära, mis kuskilt antakse,” sõnas Rehepapp.

Muhulaste laev on merepäästjate üks suuremaid aluseid. Samasugune laev on ka Purtse meestel ja Haapsalus on Rehepapi sõnul veidi suurem.

Üritavad täisvalmidust

Laeva kodusadam on Kuivastu, kus Saarte Liinid eraldas vabatahtlikele tasuta kaikoha.

Seni on laevakomandöri kohuseid täitnud Madis Rehepapp ise, kuid tema sõnul tuleb kindlasti veel sõidumehi välja koolitada, kuna ta ise kogu aeg Muhus ei viibi. Laeva võib juhtida ka väikelaevajuhi paberitega mees, kuid uuel laeval on oma nüansid.

“Kindlasti ei saa suvalist väikelaevniku paberitega meest sinna kohe rooli panna, aga eks me pea hakkama vaatama, kes aktiivsemad tegelased on ja kuidas valvemeeskondade moodustamine sujuma hakkab,” nentis Rehepapp. Tema sõnul kohe vahest 24/7 valvemeeskonda peale ei saa, kuid selle poole kindlasti püüeldakse.

Laeva teeninduspiirkonnaks jääks Väinamere piirkond. “Kiire laev ta ei ole, nii et väga kaugele lihtsalt ei jõua õigeks ajaks, kui abi vaja. Aga sõltuvalt olukorrast saab vajadusel ka pikemaid otsi teha,” rääkis Rehepapp kuni 10-sõlmelist kiirust arendavast laevast.

Mis saab laeva nimeks? Madis Rehepapi sõnul on muhulaste merepäästelaev plaanis ristida Moonsundiks, kuna registreerimistoimingud pole aga veel läbi viidud, ta päris sajaprotsendiliselt seda kinnitada ei julgenud.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 746 korda, sh täna 1)