Alunaudi esimene pääsuke lõikab uljalt laineid

Alunaudi esimene pääsuke lõikab uljalt laineid

KIIRE LENNUGA: Alunaudi esimene omatoodang võtab lainetel “lennates” soovi korral välja ka enam kui 45 sõlme. Fotol teeb Alunaudi “isa” Mark Muru uue alusega tuttavatele testisõitu. Foto: Raul Vinni

Enne jaanipäeva võis Väikeses väinas näha, kuidas üks veesõiduk endast võimast valget veejuga maha jättes uljast sõitu tegi. Tegemist oli Pöide valla paaditootja Alunaudi esimese omatoodanguga.

Firma juhi sõnul üritatakse nüüd edasi minna ja pakkuda veesõidukeid igale maitsele ja rahakotile. “Alunaudi esimene omatoode on tõepoolest sõna otseses mõttes kenasti vee peal,” tõdeb alumiiniumist laevade tootmisega tegeleva firma juht Mark Muru Alunaut 750 CC seerianime kandva aluse kohta. Samas nendib ta, et seni peamiselt allhankeid teinud Alunaudi jaoks on see vaid algus omatoodete reas. Tegemist on prototüübiga, mis oma kere suuruselt peaks asetsema Alunaudi mudeliseeria keskel.

Muru sõnul on seda alust katsetatud erinevates tingimustes, proovimata on vaid tormised olud ja avamerelained. “Halbu üllatusi ei tohiks sealt tulla,” arvab Muru ja ütleb, et häid sõnu mudeli kohta on nad seni kuulnud küllaga.

Riskiga äri

Muru sõnul on nende portfellis olemas sama laeva variandid mitmes erinevas mõõdus ning vajadusel kas lahtise juhtkonsooliga (CC) või laeva ahtri pool asuva suletud roolimajaga (AC). Number mudelinimes näitab laeva kasulikku pikkust sentimeetrites. Kere on saadaval viies mõõdus: 550, 650, 750, 850 ja 1000. Muru sõnul on olemas mitmeid mootorivariante ning erinevaid roolimaja tüüpe.

“Päris ränk pingutus ja läbipõrumise risk on suur,” ütleb Muru omatoote turule toomise kohta. Oma näo otsimine ja kaalutlemine võttis tema sõnul aastaid. Lõpuks jõuti märksõnani “unikaalsus”.

Muru sõnul erinebki 750 CC selgelt oma välimuse poolest. Nii näiteks on vööri kuju hoopis teine kui on harjutud nägema. “Kas ka Alunaudist unikaal-suse kaudu edulugu saab, eks seda näitab tulevik. Toote enda leidmisest üksi ei piisa. Kui selline omatoote idee on leitud, algab selle arendus ja siinkohal astub mängu raha. Palju raha,” jõuab Muru peamiseni välja. Jutt käib nii laeva projekteerimisest, ehitamisest kuni turundamiseni välja. “Kõik see kokku tähendab Alunaut 750 CC taolise paadi arendusel ja turuletoomisel sadadesse tuhandetesse eurodesse küündivaid kulusid.”

Kui nüüd on esimene alus reaalselt katsutav, tulebki mööda messe tuuritada ja toodet “ette sööta”. “Messidel osalemine hakkab tulemust tooma tavaliselt alles pärast kolmandat korda. Siis, kui ostjaskond saab aru, et tegemist ei ole juhusliku läbisõitjaga, vaid jätkusuutliku ja usaldusväärse tootjaga,” kinnitab ta.

Muru sõnul on hea, et ka riik on leidnud võimaluse näiteks PRIA ja EAS-i kaudu toetada väikelaevaehituse haru ning ka Eesti väikelaevaehituse liit on tublisti selle toe saamiseks vaeva näinud. Muru sõnul on edukad laevaehitajad Saaremaal juba ees. Nüüd proovitakse nende kiiluvees oma mõõtu saavutusteni jõuda.

Igale turuosale

Selge see, et ainult ühe mudeliseeriaga kaugele ei jõua. Järgmiseks peaks vette jõudma Alunaut 750 AC ja lootused on ka mõne muud mõõtu kerega mudeli ehitamiseks. Samas tuleb Muru sõnul endale aru anda, et vaid Alunaudi marginime kandvad alused oma “musklis oleku” ja seetõttu kalli hinna tõttu kõikidesse turuosadesse ei sobi. Nii näiteks maksab 750 CC täisvarustuses ümmargused 100 000 eurot ja AC tüüp on kallimgi.

“Juba käib töö ka n-ö odavseeria mudelitega, mis hakkavad kandma tähistust AC ja mille pikkust kirjeldav number koodis antakse jalgades: AC 14 ja AC 17,” räägib Muru tulevikust.

Tänaseks on lootust, et esimene AC 14 ehk 4,5meetrine alus sõidab peatselt ringi Illiku päevadel ja Kuressaare merepäevadel. AC 17ga juhtus Muru sõnul selline lugu, et kuigi projekteerimine on alles lõppjärgus, on taskus tellimus juba kuuele sellisele alusele.

Hinnaklass on nendel mudelitel tunduvalt madalam: AC 14 maksab 11 000 eurot ja AC 17 – 30 000 eurot.
Kiika Alunaudi tulevikumudeleid Saarte Hääle veebist!

Alunaut 750 CC

Kere pikkus 7,5m
Kogupikkus 8,9m
Laius 2,8m
Lubatud inimeste arv pardal 6
Standardmootor 300hj, rippmootor
Marsikiirus 30…35 sõlme
Tippkiirus 45+ sõlme
Süvis 0,4m + mootor
Treilerdatav: jah
Hind alates 100 000 eurot (koos mootori ja navigatsioonivarustusega)

Alunaudi uued mudelid.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 625 korda, sh täna 1)