Kui laevad on väiksemad, olgu sõidugraafik tihedam (13)

Kui laevad on väiksemad olgu sõidugraafik tihedamMöödunud reedel esitles Tallinna Sadam Saaremaa inspiratsioonikonverentsil osalenutele 2016. aastal liinile tulevaid parvlaevu, mille mahutavus on siiski väiksem kui praegustel laevadel. Saarte Hääl küsis erinevate valdkondade esindajailt, mida nemad praamiliikluse tulevikust arvavad.

Andi Saagpakk, Saaremaa Piimatööstuse juht:

Numbrid näitavad, et praamid mahutavad vähem ja kui need mahutavad vähem, siis võib probleeme tekkida. Süvitsi ma seda laevade-asja uurinud siiski ei ole.

Ettevõtja ja tarbija seisukohalt loodan aga siiralt, et praamide väiksem mahutavus meie ettevõtet ei mõjuta. Loomulikult – mis on väiksem, see on väiksem. Teatud momentidel ei pruugi kõik soovijad praami peale mahtuda. Ise ma ei ole küll selle ala spetsialist, aga see, kui on väiksemad laevad, eeldab, et neid peaks käima poole tihedamini.

Praeguse praamiliikluse korraldusega olen väga rahul – nii ettevõtja kui ka reisijana. Sügise poole on tahetud seda reiside arvu natuke suurendada, aga ei ole saadud. See nii määrav ei olegi, kui oskad vähegi arvestada ja broneerida.

Angela Nairis, SA Saaremaa Turism juhatuse liige:

See, kuidas uus vedaja laevaliikluse korraldamisega hakkama saab, on praegu igal juhul puhas spekulatsioon. Me ju ei tea seda.

Mida ma ei mõista, on see, et kui meil on täna korralikud laevad, mille kvaliteediga on rahul nii kogukond kui ka riik, miks on tekitatud olukord, kus ei saa kasutada olemasolevaid laevu?

Miks peab jälle uued ehitama ja raha maksma? Samas juba ette teades, et need uued laevad on väiksemad.

Kui veoautosid ja rekkasid mahub peale vähem kui praegustele laevadele ja kogu meie ettevõtlus sõltub üleveost, tekib kindlasti hetki, kus autosid hakkab laevast maha jääma.

Seetõttu tekib oht, et teatud perioodidel võivad tekkida järjekorrad. Jah, ka täna on vahel suurürituste ajal tunni-kahe pikkused järjekorrad, aga see ei ole ju midagi, võrreldes nelja- või viietunnise „sabaga“.

Esimene selline olukord võib tekkida kohe, kui uued laevad on liinile tulnud, oktoobris 2016, mil toimub Saaremaa ralli.

Arvan, et esitlusel ei saanud me asjast sada protsenti õiget pilti.

Palju küsida ja arutleda seal ei saanud, samuti ei saanud kõiki vastuseid. Tallinna Sadama esindajad ju tunnistasid, et ega nad ju kõike ei tea ega oskagi täna kõigile küsimustele vastata.

Iga liini puhul on oma iseärasused, millega nad kursis ei ole, samuti ei tea nad siinse kogukonna murekohti.

Kui rääkisime sellest, et suvekuudel võivad teatud ajal tekkida pikad järjekorrad, vastasid nad seepeale, et siis saab korraldada lisareisid.

Meie siin oleme juba paar aastat võidelnud selle nimel, et oktoobri lõpuni oleks tihendatud graafik, mitte talvegraafik. Seega küsin: kust see raha lisareiside jaoks tuleb ja kas on ikka kindel, et riik selle annab? Praegu Tallinna Sadam seda ju ei tea.

Mina näen, et viimane aeg on korraldada tõsine arutelu. Ümarlaud, kus oleks kohal ministeeriumi ja Tallinna Sadama esindajad ning kohalikud ettevõtjad. Et saaksime kõik olulised nüansid ette teada.

Robert Pajussaar, OÜ Kalla Mööbel tegevdirektor, Saaremaa Ettevõtjate Liidu juhatuse liige:

Kasutame praame pidevalt, kuna laseme oma toodangu mandrile viia. Muidugi on meil tuleviku osas mure – praegu asi toimib, aga uued laevad mahutavad ju vähem.

Meil sõidab neli paigaldusautot esmaspäeval-teisipäeval mandrile ja tulevad reedel tagasi. Kui nüüd hakkab jälle see kunagine tsirkus peale, et me ei saa näiteks reedeti laevale ja inimesed ei pääse koju – selline olukord paneb ju muretsema.

Leian, et just praegu on aeg probleemidele tähelepanu juhtida ja Saaremaa Ettevõtjate Liit on seda ka teinud.

Usun, et Ettevõtjate Liit on tubli organisatsioon dialoogi pidama, oma seisukohti selgitama ja kaitsma. Tegelikult saab täna veel olukorda parandada, kui meie soovidega arvestatakse.

Tullio Liblik, OÜ Saarte Investeering juhatuse liige:

Minu soov oleks kindlasti, et saarlased edasi seda liini opereeriksid. Minu meelest oli Tallinna Sadama esindaja jutt reedesel konverentsil suhteliselt ebalev. Seetõttu ootan põnevusega, millised arengud käivituvad. Praegu on peamine küsimus transpordimahtudes.

Kõige olulisem on ikkagi see, et saarlased ei kannataks. Iga järgmine areng peaks ju saarlaste ja Saaremaa ettevõtete olukorda parandama, mitte vastupidi.

Mida tulevik toob, ma prognoosida ei oska, sest see valdkond pole päris see, mida ma tunnen.

Kui uued laevad nii palju ei mahuta, on lahendus see, et laevad sõidavad sagedamini. Siin on küsimus aga rahas.

Ise olen üsna sagedane üle väina reisija. Praegu võin öelda küll, et tänane olukord rahuldab mind ja väga paljusid Saaremaa ettevõtjaid täielikult.

Andres Jalakas, Leisi vallavalitsuse arendusspetsialist:

Minule jäi Tallinna Sadama esindaja Allan Kiili esinemisest üsna hea mulje. Tõsi, uued laevad mahutavad vähem.

Ma ei usu aga, et riik teist korda ämbrisse astuda tahab – Elroniga ei ole ju lood kõige paremad.

Kui aga nüüd laevaühendusega juhtub sama, siis jätab see riigist kehva mulje. Olen siiski seda meelt, et ega me ühenduseta jää. Küllap on Tallinna Sadam võimekas firma ja välja rabeleb.

Usun, et elu Saaremaal seisma ei jää.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 949 korda, sh täna 1)