Louis Kahni pärandi juured on Saaremaal

Louis Kahni pärandi juured on SaaremaalEestis on sündinud mitu meresõitjat, kes kündnud omanimelise vao maailma meresõidu ajalukku. Piisab siinkohal nimetada F. G. B. von Bellingshausenit, kes sündinud Loode-Saaremaal.

Ka maailma muusikaajaloo lehtedele on eestlased kirjutanud oma stiilinäited, kunstiajaloo lõuendile tõmmanud oma pintslitõmbed. Meil on oma spordi-, filosoofia-, astronoomiatipud. Andekas rahvas, kellel õnne olnud olla nende kaasaegsed või kaasmaalased.

Üks ühine elujoon iseloomustab neid tippe: et mõnel kutsealal ilmatasemeni jõuda, tuleb mõneks ajaks kodumaa õietolm kuuereväärilt pühkida ning laias ilmas teiste pürgijatega koostööd teha, võistelda.

Meil on hästi ka ehitusinseneri ja ehituskunstniku sektoris. Eestist pärit August Komendandi ja Louis Kahni koostööst sündisid 18 aasta kestel mitmed ehitised, mis olid omas ajas nii teedrajavad, et seda teed saab käia tänaseni. Toona paika saanud perspektiiv ulatub tulevikku. Perspektiivne vaade ongi ühine mõõde nii ehituskunstis kui ka poliitikas. Ehitamine on aeglane kunst. Ehitamine on enamasti ka poliitika. Perspektiiv aitab hoida kvaliteeti tasemel.

Huvi Kahni loomingu vastu ei rauge

Huvi Kahni loomingu vastu ei näi raugevat. Elav arutelu toimus mõne aasta eest New Yorgis Ida jõel asuva Roosevelti saarele rajatava memoriaali lõpuni ehitamise teemadel. Louis Kahn võitis USA presidendi memoriaali võistluse 1974. aastal. Ehitama asuti seda aga alles 2010. aastal ning valmis sai ehitus 2012. aastal, 38 aastat pärast Kahni surma.

Kahn oli jälle uudistes ja väljaannete esikaantel. Rääkimata maailma arhitektuuri-, kunsti- ja disainimeediast. Ta poleks seda ilma varasemate hoonete, linnaplaneeringute ja õppejõutööta, mis ta arhitektuuriajalukku kirjutasid. Tagantjärele vaadates saame öelda, et läbimurdeks olid Richardsi laboratooriumid Philadelphias.

Nendes ja mitmes teises töös on uurijad ja arhitektid leidnud antiigi ja keskaja mõjutusi. Nende hoonete kavandamisel on autoril mõlkunud ehk meeles keskaegsete kindlustuste tornid, müürid, vallid ja vallikraavid?

Arhiivides on säilinud Louis Kahni reisidel tehtud joonistusi, mis näitavad sügavat huvi antiikse ja keskaegse ehituskunsti vastu.

Euroopa reisi ajal 1928. aastal käib Kahn ka Riias ja mainib oma mälestustes, et Kuressaares elas ta vanaema pisikeses majas, kus magas köögipõrandal. Kas see maja on Kuressaares veel alles? Uurijate jaoks on sellesuunalised vihjed oodatud!

Säilinud on kirjutisi ja salvestusi avalikelt esinemistelt. Kahn analüüsib ajaloolise ehituspärandi olemust, püüab mõista selle loogikat, et kunagi rakendada seda oma loomingus, mis on moodne, uuenduslik, samas ajatu. See ei ole pelk hetkemoe tabamine, vaid igaviku mõõde, mis nendes töödes inimesi paelub. Kui erialameedias küsitakse praegustelt tegijatelt nende eeskujude kohta, siis juhtub harva, kui eeskujuna ei mainita Kahni nime.

USA-s ei ole riiklikku muinsuskaitset. Pärandi hoidmine ja säilitamine toimub eraalgatusena. Hiljuti renoveeriti esimene Kahni tuntuks teinud hoone – Trentoni supelusasutus.

Louis Kahn on aga oma elu jooksul projekteerinud mitmeid väljapaistvaid hooneid nii Ameerikas kui ka Aasias, kuid vaid üheainsa laeva – Point Counterpoint II. Kui see laev õnnestuks Eestisse tuua, oleks see ainus Louis Kahni projekteeritud objekt terves Euroopas!

Alus Point Counterpoint II ühendab muusikat, merd ja arhitektuuri ning on samasugune legend nagu tema looja. PC II on hea tahte saadikuna olnud kaastegev mitmes olulises lähiajaloo episoodis. Alates külmale sõjale järgnenud pingelõdvendusest kui üks esimesi Ameerika lipu all Leningradis (Peterburis) randunud laevu, kuni heategevuseni orkaan Katrina poolt New Orleansile põhjustatud kahjude likvideerimisel. Rääkimata sellest, et Point Counterpoint II külalised on olnud paljude kuningakodade liikmed ja riigipead.

Kui seda lossi poleks olnud?

PC II on ehitatud 1976. aastal Kahni 1961. a valminud projekti järgi. Pikkust on alusel 60 m, sellest lava 23 m. Laeva laius on 12 m, süvis maksimaalselt 2,5 m. Kontserdi ajal istub publik kail. Laeval on lisaks lavale ja harjutusruumidele ka 30,5x 7 m kunstigalerii alumisel tekil, ruumikõrgusega 2,4 m. Eluruumid ja galerii on küttega ja õhukonditsioneeriga. Laevas on 8–10 ööbimiskohta. Maksimumkiirus 8 sõlme, 2 elektrigeneraatorit on võimsusega 132 kW ja 75kW. Vajadused katab ära esimene, teine on tagavaraks. Kütusepaakide mahutavus on 20 gallonit ehk 75 708 liitrit.

Üks motiiv, mis Kahni kirjutistes ja kaasaegsete mälestustes selgelt välja paistab, on tema päritolu. Ta on alati kinnitanud, et “on pärit saarelt, millel on loss”. Saaremaal nimetab ta lossi. Nimetab ka Kaali järve ja veel “lestakala” ja “kadakat”. Lahkudes kodumaalt, oli ta 5-aastane. Selles vanuses lapsel on juba mälu. Inimene mäletab umbes 3.–4. eluaastast salvestunud mälestusi. Kõige dominantsemad elamused sööbivad mällu iseäranis eredalt ja mõjutavad meid ka hilisemates valikutes. Saaremaalt lahkudes kandis 5-aastane poiss nime Itzke Leib Zmuilowski.

Keskaegne loss oli mälestustes oma koha sisse võtnud ja ilmus sealt hiljem huvina ehituspärandi vastu. Eks keskaegseid kindlusi ole maailmas teisigi, aga me ei tea, kas need oleks sellist huvi äratanud, kui seda lapsepõlvemaa lossi poleks olnud. Ümbritsevate madalate majade taustal avaldas see ehitis lapsele ilmselt sügavat mõju.

Kahni disainitud aluse Eestisse toomine on ühtlasi võimalus lasta tal sümboolselt naasta enda loodud maagilisel laeval lõpuks oma sünnimaale.

On olemas intervjuu, kus Kahnilt küsitakse, millal sai temast arhitekt. Ta teenis kuni 50-nda eluaastani leiba põhiliselt jazzmuusikuna. Alles seejärel avanes tema küps anne arhitektina. Siiski vastanud ta, et arhitekt sai temast 3-aastaselt.
Kõik me tuleme oma lapsepõlvest. Louis Kahni lapsepõlv möödus Saaremaal.

Mikk Mutso
arhitekt

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 372 korda, sh täna 1)