Nutiseadmed koolis – kas poolt või vastu? (9)

Nutiseadmed koolis kas poolt või vastuAina enam koole kasutab nutiseadmete pakutavaid võimalusi õppetöös. Samas leidub koole, kus ei pooldata telefonide ja tahvelarvutite kasutamist isegi vahetunnis. Mida arvavad asjast meie pedagoogid ja õpilased?

Viljar Aro, Saaremaa ühisgümnaasiumi direktor:

Mina arvan, et nutitelefonide ja tahvelarvutite kasutamisel koolis on nii plusse kui ka miinuseid. Selline teema, et nutiseadmed kipuksid koolielu segama, pole meil õpetajate toa jutuajamiste teemaks olnud.

Vahetundides olen küll märganud õpilasi, kes istuvad üksteise kõrval, silmad ekraanil. Ilmselt võib sellist pilti näha igas koolis. Kõik õpilased siiski oma telefonis “ei istu”, õnneks liigutakse ikka ka, eriti just väiksemad lapsed.

Seda, kui õpilased tunnis isiklikes asjus oma telefoni kiikavad, mina õpetajana mõistlikuks ei pea – paralleelselt mitme asjaga tegelemine takistab süvenemist. Kui õpetajat ainult poole kõrvaga kuulata, samal ajal suhtlusvõrgustikus olles või mingeid uudiseid lugedes, siis see ju killustab.

Olen ise samuti õpetaja ja mina küll ei ole tabanud, et mu matemaatikatunnis keegi nutitelefoni kasutaks.

Meil on selline reegel, et telefone – nüüd juba nutitelefone – tunnis ei kasutata. Kui arvutit ja nutitelefoni kasutatakse õppetöös, on aga hoopis teine asi. Eks nutitelefoni kasutamine sõltu ka sellest, kui koolis on korralik WiFi-võrk.

Ma ei kujuta ette, missugune tehnika võib meie käsutuses olla viie aasta pärast. Maailm muutub ju nii kiiresti. Ehk tulevad meie ajusse tarkused sisse ilma, et selleks üldse mingit vaeva peaks nägema? Siin on fantaasiale mänguruumi küll.

Elame ju ajal, mil asjad, mis meile esmapilgul tunduvad ulmelised, on suure tõenäosusega juba või õige varsti olemas.

Ulvi Valge, Aste põhikooli direktor:

Meie koolis on õppetöös kasutusel kahe klassikomplekti jagu iPade, iPadid on liisitud ka õpetajatele. Kui õpetajal on tunnis ette nähtud töö nutiseadmega, siis pole lastel vaja eraldi oma nutiseadmeid kasutada.

Mina leian, et uurimistööde tegemiseks ja tunni mitmekesistamiseks on nutiseadmed omal kohal. Need seadmed ei ole ju ainult mängimiseks, vaid ettevõtlikule õpilasele ja õpetajale hea abivahend info ja lisamaterjalide otsimiseks.

Õpilaste omaalgatusliku nutiseadmete kasutamise kohta tunnis arvan nii, et iga õpetaja peab tunni korra ise sätestama. On ju ette nähtud, et õpilane peab tunnis ainet õppima, mitte tegelema kõrvaliste asjadega. Meie koolis pannakse oma nutiseade tunni ajal ikka ära.

Kindlasti on meil aga õpilasi, kes vahetunnid veedavad oma telefonis, suhtlusvõrgustikus.

Et õpilased peaks oma telefonid-arvutid lausa koju jätma või ära andma, ma vajalikuks ei pea. Teinekord on ju vahetunnis vaja näiteks tunniplaani vaadata.

Ülle Soom, Aste põhikooli õppealajuhataja ja õpetaja:

Mina kasutan nutiseadmeid õppetöös. Elu läheb ju edasi ja on ainult positiivne, kui õpilased tänapäevaseid seadmeid kasutada oskavad. Mina õpetan 7.–9. klassi lapsi, kasutame iPade õppetöös. Ma ei ole küll näinud, et nad seal muude asjadega tegeleksid kui sellega, mis tarvis. Neil pole selleks aegagi. Annan näiteks 15 minutit, mille jooksul on vaja ülesanne lahendada või näiteks mõni plakat valmis teha, teistele esitleda ja oma tööd kaitsta.

Ott Pukk, Kuressaare gümnaasiumi õpilane:

Kuna tänapäeva ühiskonnas on nutiseadmed väga levinud, on nende kasutamine koolis õppetöös teretulnud. Mina isiklikult eelistan siiski nn vana kooli õppetööd, kus õpetaja räägib ja kirjutab tahvlile, õpilased konspekteerivad vihikusse ja kasutavad õpikuid. Võib-olla mõtlen nii tänu oma põhikooliaegsele ajalooõpetajale, kes rääkis ajaloosündmustest väga põnevalt ja tänu sellele jäid asjad hästi meelde.

Eks seda tule ikka ette, et õpilased passivad tunni ajal Facebookis. Tahvelarvutid pole nii laialt levinud, neid kasutatakse pigem vahetunnis meelelahutuseks, uudiste lugemiseks või mängimiseks.

Võrreldes mitme aasta taguse ajaga tundub mulle, et õpilaste omavahelist, näost näkku suhtlemist on nutiseadmete kasutamise tõttu vähemaks jäänud. Paljud suhtlevad läbi telefoni või räägivad näiteks mõnest mängust, mis on telefonis. Seda, et vahetunnis ringi joostaks ja näiteks kulli mängitaks, enam nii palju ei näe.

Minu ema on õpetaja Kuressaare Vanalinna koolis ja temal on klassis selline kord, et telefoni tohib kasutada alles pärast tunde. Vahetunni ajal peab selleks õpetajalt luba küsima. Mina pean seda õigeks.

Liisbet Antsaar, Saaremaa ühisgümnaasiumi õpilane:

Mina arvan, et nutitelefone tunnis kasutama ei peaks. Teine asi on see, kui seda kasutada õppetöös ja õpetaja näiteks soovitab mingit infot otsida.

Tundides kasutatakse telefone ka siis, kui seda tegema ei peaks. Ei viitsita tunni teemaga tegeleda ega panda tähele, mida õpetaja räägib. Eks see sõltu muidugi ka tunnist ja õpetajast. Vahetunnis vesteldakse omavahel küll, aga isegi siis on õpilastel samal ajal telefon käes ja aetakse selles oma asju. Praegu käivad isegi paljud algklassilapsed vahetunnis ringi, telefon näpus või tahvelarvuti käes, selle asemel, et liikuda või mängida.

Seda, et koolis peaks isiklikud nutiseadmed lausa ära keelama, ma ei poolda. Õppetöö ehk paraneks, samas võib õpilasel tekkida mingi hädaolukord, kus on vaja kohe helistada ja abi küsida. See oleks normaalne, kui tunnis oleks telefonide kasutamine keelatud, aga vahetunnis lubatud.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 2 412 korda, sh täna 1)