UUS: Türgi ja Poola laevahindades laiutab 17,5 miljonine vahe (10)

Riigikogu liikme ja Tallinna Sadama korruptsiooni uurimiseks moodustatud komisjoni esimehe Artur Talviku abil õnnestus Eesti Ekspressil täna veidi avada MKM ja Tallinna Sadama poolt juba enam kui aasta aega kiivalt varjatud uute parvlaevade maksumuse saladust.

Eesti Ekspress kirjutas, et oktoobris võtab Tallinna Sadam enda kätte praamiliikluse mandri ja suursaarte vahel. Riigifirma tellis selleks tarbeks kaks parvlaeva Poolast ja kaks Türgist. Artur Talviku sõnul joonistub laevaehituslepingutest esimese kummalise asjaoluna välja Poola ja Türgi tehastes ehitatavate laevade hinnavahe, milleks on suisa 17,5 miljonit. Kusjuures tellitud on praktiliselt identsed laevad.

“Kuidas küll sadama nõukogu, kes nägi neid lepinguid, ei esitanud küsimust, miks on hinnavahe nii suur?” küsib Talvik. Pealegi – Türgi hind sisaldas käibemaksu, aga kuna Poola on Euroopa Liidus, siis seal käibemaksu ei lisandu.

Kuigi sadam on Eesti rahvale kuuluv ettevõte, pole ta ise parvlaevade soetushinda avalikustanud. Ei tunamullu, kui laevaehitajatega käed löödi, ega mullu, kui sadama juhatuse liige Allan Kiil praamihankel võetud altkäemaksu kahtlusega töökoha kaotas ja mitmeks kuuks trellide taha pandi. Kaljurand väitis oktoobris 2014 Postimehele, et kahjuks ei saa laevade hinda kommenteerida, sest see on lepingutingimuste järgi konfidentsiaalne.

“Saan öelda, et hinnad üllatasid positiivselt. Praegu on tellija turg,” väitis Kaljurand toona. “Alla 30 miljoni on [ühe laeva] hind. Ühes tehases on hind natuke odavam kui teises.”

Hinnaküsimus on samas oluline, sest mida kallim on laev, seda kallim tuleb pilet, seda rohkem peab riik teenusele peale maksma.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 961 korda, sh täna 1)