Ekspress: Kiil sai raha ka türklastelt (4)

Eesti Ekspress kirjutas eile, et altkäemaksuafääri sattunud Tallinna Sadama juhatuse liige Allan Kiil sai maaklerfirma kaudu raha nii Poola kui ka Türgi laevatehaselt, kusjuures türklased maksid isegi rohkem.

Ekspressi andmeil ei läinud Kiil ühegi välismaalase juurde, pilk maas, käsi pikal, ja laevaehituse “õlitamist” polnudki algul üldse kavas. Uurimisversiooni kohaselt võttis altkäemaksuks peetavate maaklerlepingute sõlmimise jutuks hoopis norralane Torbjørn Bringedal.

Nupukas norrakas

Bringedal juhib laevade projekteerimisega tegelevat ettevõtet LMG Marin, mis pakkus sobivate parvlaevade projekti ja lubas leida ka tehased, kes suudavad kõik laevad õigeks ajaks valmis ehitada. Millalgi rääkis norralane ka võimalusest sõlmida tehastega maaklerlepingud. Nn maakler pidi esindama tehaseid suhtluses sadamaga.

Tallinna Sadama nõukogu Ekspressi väitel nende lepingute sisu ei teadnud ega pidanudki teadma, sest lepingu üheks pooleks olid laevatehased ja teiseks pooleks maaklerfirma.

Maaklerlepingud pole Eestis keelatud. Prokuratuuri hinnangul oli aga kõnealuste maaklerlepingute puhul tegemist altkäemaksu maskeerimisega – pealtnäha toimus täiesti legaalne majandustegevus, sisuliselt mitte. R.I.C.H. Trading Group kirjutas vaid välja arveid ning mõlemad laevatehased maksid märkimisväärseid summasid.

Ekspress viitab ühele mullu detsembris Tallinnas peetud kohtuistungile, kus kohtunik ütles avalikult välja ka summad, mis pidid Kiilini jõudma, ja ka summad, mis jõuti enne vahelejäämist üle kanda. Kohtuniku sõnul pidi Kiil saama Türgist 2 871 000 eurot, millest 1 148 000 on üle antud. Poolast pidi laekuma 1 286 000 eurot, millest 760 000 eurot on üle antud.

Lahked türklased

Türklased maksid maaklertasu (või altkäemaksu) märksa rohkem kui poolakad, kuigi nende laevad on odavamad, mida on selgitatud asjaoluga, et väljaspool Euroopa Liitu ongi selliste tasude taksid kallimad ning teiseks võib Türgi riik maksta eksporditoetust, mis lubab tehasel hinda alla lasta.

Postimees kirjutas eile, et Poola laevatehases valmiv parvlaev Piret maksab ligi üheksa miljonit eurot rohkem kui Türgis ehitatav samasugune parvlaev Tiiu. Seepärast imestab rahvusvaheline laevaehituskonsultant Türgi ja Poola laevatehaste 17,5 miljoni eurose hinnavahe üle, sest tehaste tööjõukulude erinevus on vaid miljon eurot.

Uudistetoimetus

 

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 627 korda, sh täna 1)